In de week waarin het WK voetbal op gang is gebracht, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.
Mertens zorgt voor relletje bij Rode Duivels
Om maar direct met het wereldkampioenschap te beginnen; er is een relletje ontstaan bij België. Dries Mertens heeft geweigerd de portretrechten te tekenen. Dat meldt Het Laatste Nieuws. Afgelopen vrijdag tekenden alle Rode Duivels middels hun advocaten het contract waarin de overeenkomst is gezet omtrent de modaliteiten inzake het portretrecht van de internationals - hoe mag de bond het gezicht van elke speler commercieel gebruiken en tegen welke prijs. Alleen Dries Mertens heeft de overeenkomst niet ondertekend. Namens zijn advocaat Stijn Francis verwees Mertens naar zijn bestaande contract inzake portretrecht met Napoli. Daarin zou, volgens het kamp-Mertens, geen ruimte zijn om ook afbeeldingsrechten buiten de sponsors van Napoli om, te ondertekenen. De Belgische bond zou niet blij zijn met de beslissing van Mertens.
VS, Mexico en Canada krijgen WK 2026 toegewezen
Hoewel het WK in Rusland nog moest beginnen, werd deze week al besloten over het mondiale eindtoernooi van 2026. De Verenigde Staten, Mexico en Canada mogen over acht jaar het WK organiseren. De drie landen uit Noord- en Midden-Amerika kregen bij de stemming de voorkeur boven Marokko, de enige tegenkandidaat. Alle drie de landen hebben ervaring met het organiseren van eindtoernooien. Canada organiseerde in 2015 nog het WK voor vrouwen. Er is ook kritiek op de keuze van de FIFA. Zo zouden met name de VS en Canada geen voetbalcultuur hebben en heeft de bond vooral voor het geld gekozen.
The U.S., together with Mexico and Canada, just got the World Cup. Congratulations - a great deal of hard work!
— Donald J. Trump (@realDonaldTrump) 13 juni 2018
Federer verruilt Nike voor Uniqlo
Een zeer opvallend uit de tenniswereld deze week. Roger Federer zou volgens de Franse krant Le Matin Nike inruilen voor Uniqlo. De Zwitserse tennislegende staat al sinds 1994 onder contract bij Nike. Hij ontwikkelde zijn eigen RF-lijn en het leek ondenkbaar dat Federer ooit in een ander merk de baan op zou komen. Maar het aanbod van Uniqlo – jaarlijks $30 miljoen voor de aankomende tien jaar – zou de 20-voudig Grand Slam-kampioen hebben doen overstappen.
Zwitsers wijzen organisatie Winterspelen af in referendum
De Winterspelen van 2026 worden in ieder geval niet georganiseerd door Zwitserland. De bevolking van het Zwitserse kanton Wallis heeft zich in een referendum uitgesproken tegen het plan om het evenement naar Sion te halen. De volksraadpleging ging over de vraag of het kanton 87 miljoen euro zou moeten steken in de Winterspelen in Sion, de hoofdstad van Wallis. Iets meer dan de helft stemde tegen. Daarmee is het ook vrijwel uitgesloten dat Nederland nog een rol gaat spelen bij de Winterspelen over acht jaar. Het Zwitserse bidcomité speelde met de gedachte om het schaatstoernooi uit kostentechnisch oogpunt in Nederland onder te brengen. De laatste jaren is het meerdere keren voorgekomen dat de lokale bevolking tegen stemde bij referenda over een mogelijke organisatie van de Spelen.
Turner introduceert nieuwe advertentiemodel
Het Amerikaanse mediabedrijf Turner – waar ook Turner Sports onder valt – gaat een nieuw advertentiemodel introduceren. Het komt een soort live sport sponsorship marktplaats voor zijn digitale portfolio van live sports. Het zogenaamde ‘pas-as-you-go’ model stelt marketeers in staat om eenmalig een gerichte advertentie in te kopen, afgestemd op de doelgroep die het merk wil bereiken. Turner heeft onder meer de rechten van de NBA, MLB en de Champions League.
Turner Sports has launched a first-of-its-kind ‘pay-as-you-go’ live sports sponsorship marketplace for its digital portfolio of live action, allowing marketers to make a single ad buy targetted towards the specific audience they want to reach https://t.co/EgZGPLjltN #Sponsorship pic.twitter.com/JqmZrIfqbT
— SportsPro (@SportsPro) 8 juni 2018
Headerfoto: Wikimedia