Het laatste sportmarketingnieuws: primeur PSV met Spectacles, Instagram groeit snel

In een week waarin de koning zijn vijftigste verjaardag vierde, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws uit Nederland en de rest van de wereld. Een verzameling van opvallende nieuwtjes, cijfers, artikelen en social posts die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

PSV gebruikt Spectacles tijdens PSV-Ajax

PSV had afgelopen zondag een mooie primeur. Als eerste club in Nederland en als één van de eerste clubs in Europa gebruikten de Eindhovenaren Snapchat Spectacles rondom een wedstrijd. Tijdens PSV - Ajax introduceert PSV de bril die beelden maakt waardoor het lijkt alsof je kort voor de wedstrijd zelf tussen de spelers loopt en tijdens het duel vlak naast het veld staat.

De Spectacles is een slimme zonnebril waarmee je videoclips van minimaal 10 seconden kunt opnemen en direct kunt delen in de app. De camera op de bril heeft een lens met een beeldhoek van 115 graden, vergelijkbaar met het gezichtsveld van een mens. Het idee van de Spectacles is dat je ervaringen zo vastlegt dat ze achteraf opnieuw kunnen beleefd worden alsof die persoon er zelf bij is. Tijdens PSV-Ajax leek het daarom als je naast het veld stond of met de spelers het veld opliep.

ZIE OOK: Welke kansen biedt de slimme zonnebril van Snapchat voor de sport?

FOX ziet aantal abonnees groeien tot meer dan 900.000

Goed nieuws deze week bij FOX Sports. De zender meldde dat FOX Sports Eredivisie de grens van 900.000 abonnees heeft doorbroken. FOX stelt dat de groei van FOX Sports Eredivisie het gevolg is van de introductie van een nieuw samenwerkingsmodel met veertien tv-aanbieders zoals onder andere KPN, T-Mobile, Caiway en Delta. Hierdoor profiteert de consument sinds de start van dit seizoen van aanzienlijk lagere prijzen voor FOX Sports Eredivisie.

Frank Rutten, directeur FOX Sports: "FOX Sports Eredivisie is er altijd en voor iedereen die van ons nationale voetbal houdt. Samen met de Eredivisieclubs is het onze missie om zoveel mogelijk mensen het Nederlandse voetbal te laten beleven, met alle clubs en hun helden. De enorme groei tijdens dit seizoen, waarbij nu de grens van 900.000 abonnees is overschreden, laat zien dat we daarin uitstekend op weg zijn."

Arsenal maakt als eerste club gebruik van Amazon Alexa Skill

Amazon heeft met de aankoop van de livestream-rechten van de NFL haar eerste voetstappen in de sportwereld gezet en we gaan het bedrijf de komende jaren nog veel meer in de sport tegenkomen. Arsenal heeft als eerste voetbalclub Amazon Alexa Skill gelanceerd.

Alexa is Amazons spraakassistent. In Nederland is Alexa via officiële kanalen nog niet beschikbaar, maar in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk wint de digitale assistent snel aan populariteit. Om hierop in te spelen heeft Arsenal een eigen 'skill' ontwikkeld, waarmee fans vanuit huis toegang hebben tot onder meer wedstrijdstatistieken en live commentaar. Door simpel "Alexa, open Arsenal" te zeggen krijg je toegang tot de skill.

"Het is een eenvoudige, efficiënte en innovatie manier voor fans met Alexa apparaten, zoals Echo, om op de hoogte te blijven van wat er rond het elftal gebeurt en de actie van de wedstrijddag naar hun thuis te brengen", aldus Charles Allen, head of marketing van Arsenal.

Instagram groeit naar 700 miljoen gebruikers

We wisten het al, maar de cijfers onderstrepen het nog maar eens. Instagram is onmisbaar voor sportclubs. 

Deze week werd bekend dat Instagram maar liefst 700 miljoen gebruikers heeft. Dat is een verdubbeling ten opzichte van het aantal gebruikers in 2015. En de groeispurt is nog lang niet afgelopen. In de laatste vier maanden groeide Instagram met 100 miljoen nieuwe gebruikers.

In Nederland is Ajax de sportclub met veruit de meeste volgers: 465.000. Feyenoord (173.000) en PSV (167.000) volgen op gepaste afstand.


Foto: Spectacles.com