Hoe bereik je The Next Level of Storytelling?

Storytelling? Mensen doen van oudsher niet anders. Alleen nu is de professionele koppeling van de juiste verhaallijn aan marketing(campagnes) nog belangrijker geworden. Het is al langer duidelijk dat marketing de laatste jaren getransformeerd is van zenden, naar verbinden en inspireren. Alleen de vraag blijft; hoe doe je dat nu het beste? Tijdens de SPORTNEXT Training The Next Level of Storytelling: Het verhaal maakt je merk! kregen de deelnemers antwoord op deze vraag.

Tijdens de SPORTNEXT training op 23 juni in Rotterdam kregen de deelnemers veel concrete tips, ideeën en input, zodat ze er direct voor hun organisatie mee aan de slag konden. Gijsbregt Brouwer (Týrsday) begon de training met een inspirerend verhaal en de belangrijkste basiskennis over storytelling. "Uiteindelijk zijn wij 'allemaal' contentmakers, door alle lagen van de bevolking heen en van alle leeftijden", was de quote waardoor de ogen werden geopend. Dit werd onderbouwd met de onderstaande feiten over het gebruik van internet, social media en mobile devices.

ZIE OOK: SPORTNEXT Training The Next Level of Storytelling: Het verhaal maakt je merk!

Geloofwaardig

De kwaliteit en het gemak van het halen en delen van content is ver ontwikkeld, dit heeft ervoor gezorgd dat er twee soorten beïnvloeders zijn. Namelijk de 'Mega Influencers', zoals de Cristiano Ronaldo’s van deze wereld. En de 'Micro Influencers', zoals de lokale held van jouw stad of dorp. Deze laatste groep is zeer relevant om te betrekken in de storyline van je eigen organisatie.

Rieneke van der Laar (interim-marketing- en communicatieconsultant) ging verder in op hoe deze verhaallijnen het beste geïntegreerd kunnen worden in het communicatiebeleid. "Allereerst moet je weten waar je organisatie en campagne voor (gaan) staan, leg de focus op waar je goed in bent en vertel het verhaal zo energiek en krachtig mogelijk", was de basis van Van der Laars presentatie. "Wanneer je mensen kunt inspireren en kunt helpen met jouw verhaal levert dit een krachtigere boodschap op." Daarbij wordt er dus toegewerkt naar een scenario waarin micro influencers en ambassadeurs van jouw organisatie de boodschap gaan verkondigen. Dit komt bij de consumenten veel geloofwaardiger over.

Als organisatie moet je wel sturing blijven geven, door reacties en berichten van deze doelgroepen te omarmen. Dit moet je doen door er met relevante content op voort te bouwen. Er werd door Van der Laar afgesloten met een ideaal voor iedere marketeer, namelijk jezelf zien als artiest die enkel de begeleiding van de muziek (ondersteuning van het verhaal) moet geven en vervolgens wordt de tekst (de storyline) uit volle borst, door het grote publiek zelf gezongen.

ZIE OOK: 5 manieren om op te vallen op social media

Lokale partnerships Rabobank

Tom van Kuyk (Sponsorstrateeg Rabobank) gaf tijdens de training een goed voorbeeld uit de praktijk. Rabobank is namelijk gestart met lokale partnerships bij verenigingen. Volgens Van Kuyk zorgen verenigingen namelijk voor een binding door alle lagen van de bevolking heen en staan ze centraal in de ontwikkeling van onze sociale waarden van jongs af aan. "Het gaat bij de Rabobank niet om het overschrijven van geld, maar over het leveren van kennis, kunde en het bouwen van netwerken", ligt Van Kuyk verder toe.

Het doel daarbij is de vereniging op een hoger plan tillen, door verduurzaming en het vergroten van het maatschappelijk belang. De breedtesport staat centraal en er wordt een koppeling gemaakt met de topsport ter inspiratie, zowel op cultuur als sportvlak, zoals onderstaande piramides toelichten.

Op lokaal niveau is er dus relevante en aansprekende content beschikbaar voor de bewoners. Rabobank zorgt aan het einde van de campagne van een bundeling van alle verhalen. De 'EK Clubtribune' is hier een praktisch voorbeeld hoe je als organisatie deze vertaalslag maakt van lokaal naar nationaal niveau.

Video: EK Clubtribune


Bavaria 0.0 Eventing Team

Om het beeld over storytelling compleet te maken werden er twee succesvolle storyline campagnes uit de professionele paardensportwereld naar voren gehaald. Dit waren de ervaringen van Rixt van der Horst (paralympisch dressuuramazone) en Lotte de Vries (manager Bavaria 0.0 Eventing Team). Van der Horst deelde haar persoonlijke verhaal en vertelde hoe mensen geboeid worden door de avonturen die zij met hen deelde. Ze gaf aan dat het uiten van haar diverse emoties en de interactie met de fans het beste hielpen om haar verhaal sterker te maken.

De Vries kon met haar ervaring als teammanager van het Bavaria 0.0 Eventing Team hierop voortborduren. "Als je als organisatie met derden een verhaal wil creëren, is allereerst de match-fit cruciaal." Bavaria is een familiebedrijf, heeft passie en wil door blijven groeien naar het hoogste niveau. Hier lag de match met de eventingsport, die bekend staat als een zeer familiaire sport, met veel uitdagingen en ruimte voor professionalisering door het lanceren van een commercieel team. De communicatie over het team was echter niet commercieel, het draaide om de persoonlijke verhalen van de vijf teamleden, die vervolgens gebundeld werden op één platform. Bavaria had hiervoor drie hoofdverhaallijnen uitgeschreven om structuur te geven aan de 'storytelling' van alle ruiters en amazones. "Sturing geven blijft hierbij belangrijk, omdat we in deze case met vijf verschillende karakters samenwerken."

De Vries gaf als laatst nog een aantal leerpunten mee, "Iedereen heeft zijn eigen verhaal en manier om deze te delen. Belicht deze talenten goed en werk daar mee verder."

ZIE OOK: Bavaria 0.0 Eventing Team kan Sanex-schaatsploeg van de hippische sport worden

Vier tips

Om de training samen te vatten sloot Gijsbregt Brouwer af met een viertal tips.

1. Denk aan de kernwaardes van de organisatie
2. Zorg voor voldoende kadering
3. Werk lang genoeg aan de tekentafel, tijdens het uitrollen van de campagne moet alles duidelijk zijn
4. Dwing je zelf om het eindresultaat uit te schrijven (concreet zijn)

Om de cirkel rond te maken, was er nog een laatste boodschap. De beste manier om als organisatie te verbinden en inspireren, is een krachtige storyline in je communicatiebeleid te integreren.


Headerfoto: Twitter@motorlat