Hoe cultuur een sport kan worden en sport fashionable

Modefabriek is een modevakbeurs die halfjaarlijkse wordt gehouden, vaak gelijktijdig met FashionWeek Amsterdam. De combinatie van mode, design, eten, kunst, fotografie en muziek wordt hier gezocht. Deze missie triggerde mij; waarom wel de combinatie met bijvoorbeeld eten maar niet de combinatie met sport zoeken? Wat is het wat de cultuur/ fashion/ design wereld tegenhoudt, of wat de sportwereld weerhoudt, om de verbinding te zoeken en deze aan te gaan?

Met deze gedachten liep ik afgelopen juli Modefabriek uit. Wat zou de impact kunnen zijn? En wat zijn nu eigenlijk de barrières? Hoewel er op een evenement als FashionWeek doorgaans voldoende profvoetballers en spelersvrouwen aanwezig zijn (goede event timing, tijdens winter- en zomerstop), worden er door sponsoren niet of nauwelijks linkjes gelegd. En dat terwijl de pers volop aanwezig is. De voetballers die op uitnodiging front row zitten, daar zou je zoveel meer mee kunnen. Natuurlijk dient rekening gehouden te worden met de balans werk-privé maar vragen kan geen kwaad.

We blijven nog even in de voetbalwereld. Afgelopen week kwam er een verrassende foto van Ajax langs op mijn twitter timeline. De foto toonde het eerste elftal van Ajax, in de opstelling van de standaard teamfoto, met een strak Oger clubkostuum. Het verrassende element was de locatie van de shoot. Dit was niet het veld van de Arena maar een stijlvol theater. Gesponsord door Oger of niet, deze foto is gewoon classy en anders. Eens een keer geen ‘standaard’ stadionveld met prominent in beeld gebrachte reclameboarding. Deze foto had elan. Het is een voorbeeld van iets wat heel normaal lijkt maar waar zoveel meer beleving uit te halen is. Zowel voor de sport als voor de culturele instelling. Een signeersessie van de spelers van Ajax, in het theater, had tijdens de zomerperiode flink wat ‘extra’ bezoekers kunnen opleveren. In mijn optiek. Dit is die wisselwerking tussen sport en cultuur op een heel laagdrempelige wijze.

Ook de grote sportmerken zullen over de sportgrenzen heen gaan kijken. Het huidige tijdperk is er een van zien en gezien worden. Om dichtbij huis te blijven nemen we het park in de buurt. Het aantal hardlopers stijgt en daarmee ook het aantal in neon kleuren gehulde sporters die je in het Vondelpark ziet bewegen. Functioneel en hip gaan hand in hand. Het is precies dit trendy element wat aansluit bij de popindustrie. Popsterren staan net als hardlopers graag functioneel en hip op het podium. Adidas koos voor een nieuw gezicht in de persoon van zangeres Foxes. Het hoeft niet altijd die standaard sportman of sportvrouw te zijn. Het gaat steeds meer om de persoon.

Beide voorbeelden betreffen ‘sterren’. Toch staat ‘de gewone mens’ hier heel dichtbij. Hoe vet zou het zijn wanneer jij met je Haagse hockeyteam op de foto gaat in het Mauritshuis om na afloop ‘ingelijst’ te worden met het ‘Meisje met de Parel’. Of dat er na de Dam tot Damloop een mini concert wordt georganiseerd, waar jij met je neon hardloopjasje staat te swingen? Dit zijn de verbindingen waar naar gezocht moet gaan worden en die verder invulling moeten gaan krijgen. Want alleen dan komen we verder.

Afbeeldingen: Twitter StandardShowbiz