Hoe de Ligue 1 aansluiting wil krijgen bij de Premier League en La Liga

Frankrijk is dit seizoen op Spanje na het best vertegenwoordigd in Europa. AS Monaco staat in de halve finale van de Champions League en Olympique Lyon strijdt met Ajax om een plek in de eindstrijd van de Europa League. Toch heeft de Franse competitie veel minder aanzien dan de Premier League, Primera Division of Bundesliga. Daar wil men in Frankrijk verandering in brengen. De Ligue 1 presenteerde onlangs een nieuw plan dat de competitie zowel sportief als in financieel opzicht naar een hoger niveau moet brengen.

Op de coëfficiëntenlijst van de UEFA bezet Frankrijk nu nog de vijfde plek achter Spanje, Duitsland, Engeland en Italië. Maar zeer waarschijnlijk achterhaalt Frankrijk dit seizoen nog Italië en kan de inhaalrace op de andere landen worden ingezet. Op de FIFA-ranking bezet de Franse nationale ploeg de zesde plaats en is het na Duitsland al het best presterende land van Europa.

De conclusie dat het Franse voetbal sportief in de lift zit, lijkt dus gerechtvaardigd. Maar de Ligue 1 lijkt nog niet echt te profiteren van de positieve resultaten. De inkomsten blijven ver achter bij met name Engeland en Duitsland en daar wil de LFP, de bond van Franse betaald voetbalclubs, verandering in brengen. Daarom werd een nieuw plan gelanceerd dat ervoor moet zorgen dat het merk wordt uitgebouwd en er aansluiting wordt gevonden bij de toplanden in Europa.

Beter vermarkten in buitenland

Naast enkele voetbaltechnische besluiten, zoals het beter beschermen van de Franse jeugdspelers, is er in het plan ook veel aandacht voor commercie, marketing en communicatie.

Eén van de belangrijkste besluiten van het strategisch plan is het beter vermarkten van de Ligue 1 in het buitenland. Momenteel leveren de buitenlandse uitzendrechten de Franse clubs maar 33 miljoen euro per jaar op. Ter vergelijking: de Premier League ontvangt 1,6 miljard euro, de Primera Division 632 miljoen euro en ook de Serie A en Bundesliga krijgen ongeveer 150 miljoen euro meer aan inkomsten uit de buitenlandse uitzendrechten.

'Lage' uitzendrechten

Het rapport Football Money League, dat Deloitte jaarlijks uitbrengt, is een goede graadmeter van de financiële welvaart van een voetbalcompetitie. Deloitte brengt jaarlijks de financiële geldstromen in de voetbalmarkt in kaart en maakt een lijstje met de 30 rijkste clubs. In de lijst van dit jaar stonden maar twee Franse clubs: Paris Saint-Germain (zesde) en Olympique Lyonnais (24e). Evenveel als bijvoorbeeld Turkije. In de top dertig stonden maar liefst twaalf clubs uit Engeland. De ranglijst bevestigt eens te meer dat Frankrijk met name op het gebied van uitzendrechten ver achter loopt op de andere toplanden.

Frankrijk lijkt net te vroeg een nieuw tv-contract te hebben afgesloten. In 2014 bereikte de Ligue 1 een akkoord met Canal+ en beIN SPORTS voor een recordsom van 726,5 miljoen euro. Het contract loopt van 2016 tot 2020. Hoewel ruim 700 miljoen euro een mooi bedrag is, staat het in schril contrast met de bedragen die de Premier League (6,9 miljard euro), Bundesliga (4,64 miljard euro) en La Liga (2,4 miljard euro) de komende jaren ontvangen.

Om de inkomsten te laten groeien, wil de LFP onder andere inzetten op het verbeteren van de beleving van de bezoekers van voetbalwedstrijden. Dit wil het bereiken door zich voornamelijk te richten op de kwaliteit van de (gras)velden en de gastvrijheid in de stadions.

ZIE OOK: Voetbalclubs zien inkomsten stijgen tot recordhoogte van 7,4 miljard euro

Bezettingsgraad stadions

Omdat Frankrijk afgelopen zomer het EK organiseerde, zijn er de afgelopen jaren al vier nieuwe stadions gebouwd in Bordeaux, Lyon, Nice en Lille. Daarnaast zijn er nog eens zes stadions gerenoveerd. De ingrijpende veranderingen hebben ervoor gezorgd dat de capaciteit in deze stadions omhoog is gegaan. En hoe meer mensen een wedstrijd bezoeken, hoe hoger de inkomsten op een wedstrijddag. Voorlopig ligt de Ligue 1 nog (ver) achter op de andere topcompetities. De bezettingsgraad in de stadions was in de eerste helft van het seizoen 2016/2017 maar 66,05 procent. Van de vijf grote competities scoort alleen de Serie A lager. Hier is dus nog veel te winnen.

Een van de manieren om meer fans naar wedstrijden te krijgen, is de fanbeleving verhogen. Dat kan onder meer door te investeren in het verbeteren van de gastvrijheid, in technologie, in meer uitgiftpunten voor voedsel en dranken, in meer verkooppunten voor merchandise en in ruimtes die je kunt verhuren voor conferenties en andere bijeenkomsten. Deze punten zouden de inkomsten op een wedstrijddag moeten opschroeven en creëren zelfs mogelijkheden om het hele jaar door inkomsten uit het stadion te genereren. De Ligue 1 moedigt de clubs daarom ook aan om het stadion in eigen beheer te nemen, zodat de inkomsten volledig terugvloeien naar de club zelf.

Aanpassen aanvangstijdstip topwedstrijden

Een ander punt in het plan van de LFP om meer exposure in het buitenland te genereren, is het openen van kantoren in het buitenland (zoals al is gebeurd in Peking) en het aanpassen van het aanvangstijdstip van bepaalde wedstrijden. Over het algemeen worden de topwedstrijden in Frankrijk nu gespeeld op zondagavond om 21.00 uur. In Europa een gunstige tijd, maar in bijvoorbeeld Azië of Noord-Amerika niet. Er wordt nu overwogen om in het weekend ’s middags (13.00 uur uur, 15.00 uur of 17.00 uur) wedstrijden in te plannen.

Daarmee zou Frankrijk het voorbeeld volgen van de Premier League en de Primera Division. Deze twee competities hebben een aantal jaren geleden al de aanvangstijdstippen van wedstrijden veranderd. Zo was El Clásico, de wedstrijd tussen Barcelona en Real Madrid, in Spanje onlangs te zien om 16.15 uur Europese tijd. Niet in de laatste plaats omdat op deze manier ook voetbalfans in Azië en de Verenigde Staten het duel op een respectabel tijdstip konden zien.

eSports

De Ligue 1 wil ook meer inkomsten uit sponsoring halen. Daarvoor wil het de banden met het bedrijfsleven aanhalen, de aandacht van mogelijke investeerders trekken en beter samenwerken met de UEFA. Eén van de manieren om meer bedrijven bij het voetbal te betrekken, is eSports. De Ligue 1 was de eerste voetbalcompetitie die een akkoord sloot met Electronic Arts en een E-Ligue 1 opzette; enigszins vergelijkbaar met de E-Divisie in Nederland. Ajax toonde met de deal met Ziggo al aan dat er aan eSports wel degelijk geld te verdienen valt. Paris Saint-Germian is in het Europese voetbal ook een van de voorlopers op het gebied van eSports. Als de Franse topclub zijn kennis gaat delen, kunnen alle ploegen daarvan profiteren.

Hoop

Doel van het nieuwe strategische plan van de LFP is om met de Ligue 1 tot de vier beste competities van Europa te behoren. Dat doel is al binnen handbereik. De aansluiting met de top drie is verder weg, maar er gloort zeker hoop. Rijke investeerders hebben zich ingekocht bij onder meer Paris Saint-Germain, Olympique Marseille en Lille en de laatste transferperiode spendeerden alleen clubs uit de Premier League en uit China meer dan de Franse ploegen. Een teken dat de financiële middelen in Frankrijk groeien. De inkomsten van veel clubs zullen dankzij de moderne stadions verder groeien en dankzij de extra financiële slagkracht wordt de Franse competitie oor veel spelers ook weer aantrekkelijker.

De prestaties in Europees verband dit seizoen tonen al aan dat Frankrijk op sportief gebied tot de absolute top van Europa behoort. Het lijkt slechts een kwestie van tijd voordat dit ook op financieel vlak het geval is.


Headerfoto: Wikimedia