Hoe kan de sport het internet benutten om meer geld te verdienen? Analyse van Jan-Paul de Wildt

Is het opvallend dat sport nog achter blijft ten opzichte van de entertainment industrie als het gaat om geld verdienen op basis van internettechnologie ? Nee. Ten eerste is het primaire verdienmodel van film en muziek meteen onder druk komen te staan door de internettechnologie en dat van sport (nog) niet. Dat dwong die sectoren 10 jaar geleden al tot een innovatie slag. Daarnaast heeft sport een ander specifiek aspect dat digitale verdienmodellen complexer maakt: de beperkte houdbaarheidsdatum van de content.

Live only

"Het WK in Brazilie heeft bewezen dat een stortvloed aan aanvullende content (van hilarische fotocollages tot selfies en data) een grote verrijking van het evenement is dat de sociale impact deed exploderen."

Film en muziek kunnen teren op een houdbaarheidsdatum van weken tot decennia, hetgeen de longtail van het verdienmodel veel interessanter maakt. De content waarde van een premium voetbalwedstrijd als de Champions League finale is exact 90 minuten en geen seconde langer. Men wil alleen betalen voor premium live content. Het toevoegen van additionele content om wedstrijden te verrijken voor of achter de schermen is goed en kan sponsorships en fan engagement enorm versterken en dus ook waarde creeren. Er zit echter geen primaire waarde in, fans zullen nooit direct gaan betalen voor extra cameraposities of kleedkamershots.

Het WK in Brazilie heeft bewezen dat een stortvloed aan aanvullende content (van hilarische fotocollages tot selfies en data) een grote verrijking van het evenement is dat de sociale impact deed exploderen. Deze content is echter van iedereen en voor iedereen en altijd gratis beschikbaar. Neemt niet weg dat rechtenhouders en sponsors slim kunnen meeliften op de impact en de waarde van hun properties hierdoor flink kunnen vergroten. De FIFA mag dan ethisch al haar geloofwaardigheid hebben verloren, de contentrevolutie heeft de waarde van hun holy grail, het WK , alleen maar doen groeien.

Lees ook: Valt er voor de sport geld te verdienen op het internet? Analyse van Gijsbregt Brouwer

Bestaande verdienmodellen versnellen

Voor clubs en rechtenhouders zit de quick win vooral in het versnellen van bestaande verdienmodellen door internettechnologie. Daarvoor moeten ze vooral drie dingen aanpakken: meer centralisatie, marketingteams versterken en de technologische infrastructuur verbeteren. Door het centraal geleide franchise model hebben de grote Amerikaanse sportcompetities aangetoond dat een centrale strategie cruciaal is om snel de goede infrastructuur neer te zetten en hier verdienmodellen aan te koppelen. Alle NBA clubs draaien op dezelfde webshop, net als secundairy ticketing en connectivity in de stadions vaak met centrale partners geregeld zijn.

NFL clubs halen tot 50% meer omzet uit primaire inkomstenbronnen als merchandising, ticketing en food & beverarge dan Europese topcompetities. Eenvoudigweg door centraal ontwikkelingen uit te rollen waar alle clubs en fans van profiteren. Ondertussen blijven wij van Zwolle tot Dordrecht zelf puzzelen over betaalsystemen, webshops en connectivity in de stadions. Clubs zouden moeten beseffen dat er veel meer centraal bij de Eredivisie CV gealloceerd moet worden.

Hockey & LISA als rolmodel

"In Nederland is eigenlijk maar 1 goed voorbeeld waar een centrale internettechnologie infrastructuur is neergezet als fundament voor toekomstige verdienmodellen : LISA in het hockey."

In Nederland is eigenlijk maar 1 goed voorbeeld waar een centrale internettechnologie infrastructuur is neergezet als fundament voor toekomstige verdienmodellen : LISA in het hockey. Een CMS systeem waar 95% van alle clubs en leden van de KNHB op draaien en dat online, mobiel en social alle hockeyers in Nederland voorziet van alle benodigde informatie. Het ontzorgd alle clubs van de primaire administratieve taken en stelt alle stakeholders in staat om 1 op 1 in verbinding met elkaar te komen. Nu is hockey een kleine sport maar de infrastructuur staat er voor alle sponsors, clubs, bond en leden om snel nieuwe verdienmodellen uit te rollen. Het is best handig sticks en WK kaartjes verkopen met de garantie van 100% bereik in de doelgroep.

Veel meer formats aanbieden

De meeste topsporten kennen maar 1 format: u koopt een kaartje en wij bieden u een wedstrijd aan. Ga internet benutten om veel meer te gaan upsellen. Ook hier zijn de Amerikaanse sporten ver mee. Waarom biedt mijn favoriete voetbalclub mij nog steeds geen uit-abonnement van mijn club bij Fox Sports aan ? Waar blijft het family package inclusief food & beverage voor de bekerwedstrijd ? Opel die mij valet parking aanbiedt bij de wedstrijd , why not. Veel meer multipackaging aanbieden. Mensen willen ontzorgt worden en zijn bereid daar voor te betalen. Alle succesvolle verdienmodellen op internet komen in de kern neer op ontzorgen, snelheid en meerwaarde creeeren.

Daarnaast zijn sponsors allemaal op zoek naar op maat gemaakt properties die aansluiten bij hun doelstellingen. Rechtenhouders moeten sponsors juist prikkelen door veel meer variabele in plaats van vastgegoten sponsorrelaties aan te gaan. Dat dwingt beide partijen tot scherpte en innovatie.

Samengevat liggen de verdienmodellen dankzij internettechnologie vaak veel dichter bij huis dan gedacht. De kost zal ook hier echter beslist voor de baat gaan. Ga centraal samenwerken, zet de juiste infrastructuur neer en schaal op in mensen die de marketingkar moeten trekken. Internettechnologie opent ongekende mogelijkheden voor sport maar wie serieus wil groeien moet eerst serieus aan de slag.

Afbeeldingen: HertelHellabastos