Hoe Twitter bijdraagt aan de (fan)beleving tijdens Euro 2016

Het Europees kampioenschap voetbal kenmerkt zich tot nu toe nog niet door hoogstaand voetbal of veel doelpunten. En ook buiten het veld viel er de eerste twee weken weinig positiefs te melden. Supportersrellen en vuurwerk gooiende ‘fans’ domineerden het nieuws. Maar gelukkig zijn er ook positieve dingen te melden over Euro 2016, bijvoorbeeld de rol die Twitter tijdens het toernooi vertolkt. Het sociale medium is dé plek om tijdens voetbalwedstrijden in de gaten te houden. Vlijmscherpe analyses en luchtige grapjes wisselen elkaar in rap tempo af en zorgen voor een verhoging van de fanbeleving. En daar hebben de UEFA en Twitter ook zelf een grote rol in gespeeld.

Het EK in Frankrijk is het derde grootste sportevenement ter wereld, na de Olympische Spelen en het wereldkampioenschap voetbal. Naar verwachting 2,5 miljoen voetbalfans zullen gedurende het toernooi naar Frankrijk afreizen en de organistoren verwachten 2 miljard euro aan inkomsten. Een steeds groter deel van het budget wordt besteed aan media en communicatie. Voor sportevenementen is het van cruciaal belang om goed te communiceren met de fans, zowel online als offline.

De UEFA lanceerde dit jaar een nieuwe website voor UEFA Euro 2016, zoals het toernooi officieel heet. Daarop is alle informatie die je maar wenst te vinden. Daarnaast is er ook een app ontwikkeld. Maar waarschijnlijk zijn social media tegenwoordig de belangrijkste communicatiekanalen. Euro 2016 is actief op vijf platformen: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube en Google Plus.

Twitter is veruit het belangrijkste in dit rijtje omdat de voetbalfans voornamelijk Twitter gebruiken tijdens het EK. De organisatie van Euro 2016 heeft hier goed op ingespeeld. De mogelijkheden op Twitter worden steeds groter; GIFjes hebben hun intrede gedaan, je kunt polls uitschrijven, Twitter Moments gebruiken en live streamen via Periscope.

Speciale emoji's

Daarnaast zijn er enkele andere kleine vernieuwingen doorgevoerd. Zo verschijnt er een icoontje van de trofee van het toernooi als je de officiële hashtag #EURO2016 gebruikt. En fans kunnen hun land supporten met een speciale emoji van de nationale vlag door middel van een hashtag met een afkorting van hun land (#ENG, #SPA, #GER, #FRA etc.).

Talenten ingehuurd

De UEFA heeft voor Euro 2016 tevens enkele 'talenten van het web' ingehuurd om speciale content te maken. Zo produceert Sean Kenkedy (de maker van de inmiddels beroemde video Will Grigg’s on Fire) korte filmpjes met Periscope en schiet Joe Charman (bekend geworden op Vine door allerlei voorwerpen met verbazingwekkende precisie ergens in of op te gooien) video’s van 6 seconden met of door fans.

Met de fans is de belangrijkste doelgroep genoemd die voor de digitale verrijking op Twitter zorgt dit EK. Creatievelingen zijn er als de kippen bij om in te spelen op bepaalde situaties en bepaalde afbeeldingen en video’s zijn al tienduizenden keren geretweet. Hieronder vind je enkele voorbeelden.

Sponsoren

Ook de officiële sponsoren van UEFA Euro 2016 doen hun duit in het zakje. Met name Orange valt in positieve zin op. De kleur van de Eiffeltoren wordt tijdens het EK dagelijks bepaald door social media. De kleuren van de vlag van het land dat het populairst is op Twitter, Facebook en Instagram worden geprojecteerd op de wereldberoemde toren. 

Met dank aan de UEFA, de officiële sponsoren, maar vooral de voetbalfans is Twitter ook tijdens dit sportevenement eigenlijk onmisbaar en draagt het medium er voor een groot deel aan bij dat we het EK ondanks de mindere wedstrijden en schandalen buiten het veld, toch op een positieve manier beleven.