Hoe verkoopt Brazilië zich aan de rest van de wereld?

Nog geen maand geleden berichtte mijn collega Jeroen de Roever dat de WK koorts nog niet is losgebarsten in Brazilië. Hoe anders is het nu! Brazilië en met name Rio staat op zijn kop en niet alleen als Brazilië speelt. Fanzones in Rio de Janeiro bieden plaats aan duizenden mensen, maar insiders vertelden mij dat ze makkelijk extra fanzones op de Rio stranden hadden kunnen zetten, fans genoeg. En niet alleen uit Brazilië. Eigenlijk kan je wel stellen dat de stad extra bewoners heeft gekregen, voornamelijk uit Argentinië en Chili. En dan zijn met name de Argentijnse fans op een ‘positieve’ manier een doorn in het oog van de Brazilianen. Want de afgunst tussen Brazilië en Argentinië is vele malen groter dan de vriendelijke afgunst die wij kennen tussen Nederland en Duitsland. Zelfs zo erg dat wanneer Argentinië scoort, de Brazilianen een luid boe geroep ten gehore brengen. Ze gunnen hun zuiderburen erg weinig.

Lees ook: mijmerend over de Copacabana

Toch is de stad en Worldcup organisatie slim omgegaan met de invasie uit het zuiden. In principe is wild kamperen ten strengste verboden in Rio de Janeiro. Maar tijdens het WK kijken ze niet zo nauw als er een Chileense of Argentijnse camper langs de kant van de weg staat. De problemen die er in het begin van het WK waren omtrent de enorme files op wedstrijddagen heeft de burgemeester creatief aangepakt; een collectieve vrije dag voor alle inwoners van Rio. Ok, veel dingen laten ze aankomen op het laatste moment, maar op hun manier doen ze hun uiterste best om het WK voor alle bezoekers tot een succes te maken. En problemen lossen ze op hun eigen ‘creatieve’ manier op.

De demonstraties die de kranten en vooral de internationale pers bereikte zijn er nog steeds, maar niet specifiek kenmerkend voor dit WK. Eigenlijk zijn deze er gedurende het hele jaar. Kranten en televisiestations berichten vooral over het WK van de vele doelpunten, attractieve wedstrijden en de Braziliaan is eigenlijk best trots dat hun land middelpunt is van de hele wereld.

Uiteraard ging het hier ook over de vreemde actie van Luis Suarez, maar het Braziliaanse team heeft vooral hun eigen ster, Neymar. Geliefd bij de sponsoren, maar wat minder bij de gewone Braziliaan. Wie scoort heeft vrienden, maar volgens de lokalen wordt hij nooit zo groot als Pele, Romario of de autocoureur Ayrton Senna. Simpelweg omdat hij geen man van het volk is. Wel zijn de Brazilianen weer zo chauvinistisch dat als het marketingapparaat van Neymar de verkoop van de Playboy verbied in verband met een verhaal van een mogelijke ex-vriendin, er een enorme run ontstaat en het in Brazilië het gesprek van de dag is.

Sowieso zijn ze niet zo positief over de Goddelijke kanaries, ze spelen nog niet best. Brazilianen zijn wat dat betreft net Nederlanders, winnen is niet goed genoeg, dit moet met mooi voetbal.

Waar een groot toernooi wordt georganiseerd zijn sponsoren en die hebben ruim plek gekregen in Rio. Zo hoorde ik zeer positieve verhalen over de venues van Nike en biergigant Budweiser. Het sponsorcircus centreert zich dan ook vooral in Rio. En met de Olympische Spelen in 2016 in Rio de Janeiro geeft het dan ook een goed beeld van wat ons hier in 2016 te wachten staat.. Zo was een bezoek aan het Nation House Case le Bleue een unieke ervaring na dat de fransen zijn door gegaan naar de volgende ronde. Voor de Fransen hier aanwezig in Rio zeker de place to be!

Lees alle blogs over het WK

De sfeer voor zowel fans als sponsoren stemt mij positief. Uiteraard moet je nadenken als je ’s avonds over straat gaat, maar ik heb mij nog geen moment onveilig gevoeld in Rio. Brazilianen vieren vooral feest en vinden de Nederlanders met hun uitgedoste outfits een opvallende verschijning, waar ze graag mee op de foto gaan. Het aantal Brazilianen dat samen met de Nederlandse supporters de hele dag voor het Nederlands Elftal Hotel Ceasar Park aan het posten is, is hier een goede indicator van.

Afbeeldingen (CC): Muaira - Pereira - Peter