Hoogtepunten op social media zetten TV-rechten onder druk

Wie tijdens het WK alles, maar dan ook echt alles, wil zien heeft aan één scherm absoluut niet genoeg. Twitter stroomt vol met korte clips (voornamelijk Vine en GIF) waar alle momenten eindeloos herhaald worden. Tot grote ergernis van de grote TV-maatschappijen zoals ESPN, zij komen in opstand.

"Nu zie je dat de partijen met de WK-rechten actief op zoek gaan naar deze tweede scherm content, omdat die toch waardevol blijkt."

De NOS heeft speciaal voor het WK zelfs een iPad app ontwikkeld waar liefhebbers doelpunten en acties vanuit zes camera's kunnen bekijken. Maar de drempel om in te schakelen op een dergelijk tweede scherm, naast social media en de browser, is hoog. Daarom winnen Twitteraccounts die belangrijke momenten uit de wedstrijd in een zes-seconden-clip brengen aan populariteit.

Grote TV-maatschappijen zagen geen commercieel model en keken in eerste instantie de kat uit de boom, maar gaan nu over tot actie. Zo moest het Amerikaanse SB Nation al een aantal Vine-accounts sluiten. De scheidingslijn tussen sfeerbeelden en waardevolle momenten wordt steeds scherper neergezet. De FIFA gaat actief op zoek naar accounts waar structureel beelden getoond worden om de exclusiviteit te kunnen waarborgen.

Dat een opzet van korte videoclips op social media echter ook in-hand-hand met TV-rechten kan gaan laat ITV in samenwerking met video service Grabyo zien. Hoogte- en doelpunten zijn (zonder pre-roll advertentie) direct via Twitter te bekijken. Wimbledon ziet daar ook markt voor en brengt rally's en samenvattingen. Zo wordt het aanbod aan content op social media steeds completer.

Lees ook: Wimbledon brengte hoogtepunten van wedstrijden bijna live op social media

Gijsbregt Brouwer: "De KNVB was wereldwijd de eerste voetbalbond die het concept (via YouTube) inzette, dit was al in het najaar van 2011 bij twee vriendschappelijke wedstrijden. De technologie was toen al klaar hiervoor, ook al bestond er geen Vine en werkten GIF-jes nauwelijks op Twitter. Wat ons toen opviel is dat de er nog niet genoeg massa was op Twitter om deze extra investering lonend te maken. Nu zie je dat de partijen met de WK-rechten actief op zoek gaan naar deze tweede scherm content, omdat die toch waardevol blijkt. Noodzakelijk is wel dat de rechtenhouders (vaak TV-bedrijven of sportorganisaties) de mores van social media goed gaan begrijpen, want daar schort het nog vaak genoeg aan."

Afbeeldingen: FIFAcom
Bron: Wall Street Journal