In de BV Sport: Jan Smilde over de sponsorstrategie van Red Bull in Nederland

Je ziet het binnen de sport bijna overal wel voorbijkomen: Red Bull! Het bedrijf achter het Thais/Oostenrijks energiedrankje zit ook in Nederland in de sportsponsoring. Frank van den Wall Bake en Robert Denneman ontvingen woensdag Jan Smilde van Red Bull Nederland in de BV Sport op ALLsportsradio.

Je ziet het binnen de sport bijna overal wel voorbijkomen: Red Bull! Het bedrijf achter het Thais/Oostenrijks energiedrankje zit ook in Nederland in de sportsponsoring. Frank van den Wall Bake en Robert Denneman ontvingen woensdag Jan Smilde van Red Bull Nederland in de BV Sport op ALLsportsradio!

Sinds Red Bull in 1988 begon met de organisatie van de Red Bull Dolomitenmann heeft het bedrijf opzien gebaard en indruk gemaakt in de sportwereld. Inmiddels worden er jaarlijks wereldwijd talloze sportevenementen georganiseerd en is Red Bull volop aanwezig als sponsor in de sport. In Nederland is Max Verstappen de meest bekende sporter die gesponsord wordt door het energiedrankje. Maar Red Bull is nog op veel meer fronten actief in ons land. Jan Smilde vertelde erover in de BV Sport.

“Red Bull is altijd groot geweest in de sport. We zijn begonnen in extreme sporten. Zo hebben we ons merkimago neergezet. Er heeft een verschuiving plaatsgevonden omdat we groter zijn geworden en meer consumenten ons product aanschaffen. We zijn gaan investeren in mainstream sporten als voetbal en ijshockey.”

Smilde gaf ook een inkijkje in de keuken bij Red Bull. “Onze sportmarketing bestaat uit twee takken: atletenmarketing, waar we kijken hoe we een atleet kunnen helpen de beste te worden in zijn of haar sport. En er is eventmarketing. We ontwikkelen lokale events, zoals Red Bull Knock Out. Of internationale evenementen, zoals Red Bul Crashed Ice. Als land kun je besluiten dat je zo’n event wilt organiseren als het bij het bouwen van het merk in dat land past. In Nederland was dat het geval en hebben we Crashed Ice drie jaar georganiseerd in Limburg.”

Formule 1 naar Nederland?

Met Max Verstappen heeft Red Bull een Nederlandse blikvanger in huis. Door de goede prestaties van Verstappen gaan er weer geluiden op een Grand Prix in ons land te organiseren. Smilde ondersteunt dit initiatief. “Het is voor ons een cadeau dat een Nederlander actief is in de Formule 1. De revenuen zijn omhoog gegaan en de kosten niet. Uiteraard zouden we het ook heel fijn vinden als de Formule 1 naar Nederland komt. We worden betrokken in de discussie. Maar het is niet zo dat Red Bull zich als sponsor opwerpt om de race naar Nederland te halen. We zouden het zeer toejuichen als er een Grand Prix van Nederland komt. Ik denk ook dat het goed zou zijn voor de sport.”

Voetbal

Tot slot werd Smilde in de uitzending nog gevraagd of het aan de orde is dat Red Bull een Nederlandse club overneemt, zoals vorig jaar in de media werd gesuggereerd. “Het ligt niet in de lijn der verwachting dat Red Bull een club in Nederland kan en mag beheren. Dat zie ik niet gebeuren. De beslissing wordt op het hoofdkantoor gemaakt. We hebben al twee succesvolle voetbalclubs in Europa, die steeds beter presteren. We gaan alle zeilen bijzetten om op het allerhoogste niveau te presteren.”

ZIE OOK: Voetbalclub wordt merk

In de BV Sport neemt sportmarketinggoeroe Frank van den Wall Bake ons elke woensdag mee in de wereld van de geldstromen in de sport. Met studiogasten, telefonische interviews, achtergronden en mooie anekdotes uit het heden en verleden.

De BV Sport is er iedere woensdag van 15.00 tot 16.00 uur. Elke uitzending levert SPORTNEXT een bijdrage aan het programma.

Luister de uitzending hieronder terug: