Voetbal en innovatie: een onmogelijke combinatie?

Vorige week gooide Michel Platini olie op het vuur door zich als hoogste baas van de UEFA faliekant tegen doeltechnologie uit te spreken terwijl Blatter uit naam van de FIFA twee maanden eerder juist eindelijk dit broodnodige hulpmiddel omarmde. Waarom de eens zo begaafde middenvelder uit Frankrijk tegenstander is van deze innovatie is mij een volslagen raadsel. Helaas is dit het zoveelste voorbeeld dat de voetbalwereld mijlenver achterloopt op andere sporten qua innovatie slagkracht.

Zo is in het ijshockey jaren geleden al gekozen voor doellijntechnologie en een videoscheidsrechter. Ook in andere sporten worden hulpmiddelen gebruikt om menselijke vergissingen te kunnen corrigeren en zo een eerlijke uitslag te krijgen. Binnen het toptennis werd met succes het Hawkeye systeem ingevoerd.

De Europese volleybalbond CEV besloot februari j.l. om dit systeem ook te omarmen. Deze maand werd het met succes in gebruik genomen bij de Final Four van de Champions League. Het publiek kon net als bij het tennis nog niet meegenieten van deze noviteit.

Dat hulpmiddelen als de Hawkeye meehelpen aan het verhogen van de spanning en de beleving van de toeschouwers is Platini blijkbaar ontgaan. Sowieso kan het voetbal op dat gebied nog veel leren van andere sporten zeker vanuit Amerika waar de ultieme sportbeleving en het entertainment centraal staan. Zo wordt tijdens de rust van de jaarlijkse Super Bowl het publiek thuis en in het stadion vermaakt met een mega optreden van de grootste wereldsterren. Dit jaar was dat Madonna, vorig jaar The Black Eyes Peas met Usher. Bij de Super Bowl snappen ze ook heel goed dat mensen over het evenement willen praten met hun vrienden en dat in groten getale via social media doen. De organisatie faciliteerde dit optimaal wat uiteindelijk ervoor zorgde dat de Super Bowl XLVI het grootste “social TV event ever” werd. Het genereerde meer dan 12 miljoen comments via social media, een groei van 578% t.o.v. vorig jaar toen er 1,8 miljoen comments waren.

Naar mijn idee gaan voetbal en innovatie prima samen. Een korte impressie van de finale van het WK voetbal in 2014 tussen Nederland en Duitsland:

“Na een spetterend optreden in de rust van Lady Gaga zijn er nog 2 minuten te gaan in de zinderende finale. Met 2-2 komt de verlenging erg dichtbij. Sneijder krijgt de bal en speelt in één beweging de bal perfect af op Robben die de bal snoeihard inschiet. De bal raakt de onderkant van de lat en stuit terug het veld in. Onmiddellijk vraagt van Marwijk aan de video-umpire om de wedstrijd stil te leggen. Het stadion siddert. De miljarden mensen die over de hele wereld met hun 3D-bril de wedstrijd bekijken, weten het al. De doellijntechnologie zal uitsluitsel geven. Op de grote schermen in het stadion en op het tweede scherm thuis vliegen de Tweets je om de oren. De meningen zijn verdeeld. Was de bal nu wel of niet over de lijn? De eerste videobeelden die door de toeschouwers zelf zijn gemaakt, zijn binnen 1 minuut te bekijken op het Internet. Op het grote scherm in het stadion worden de beelden van de video-umpire getoond. Iedereen op en om het veld staat ademloos te kijken. De wereld staat even stil. Als de bal op de grond ploft, barst er een orkaan van geluid los. Robben heeft gescoord! De oranje spelers en fans vallen elkaar in de armen. De laatste minuten speelt Nederland soeverein de overwinning over de streep en wordt voor het eerst in haar bestaan wereldkampioen.”

Wat mij betreft kunnen de innovaties in het voetbal niet snel genoeg gaan!