Het laatste sportmarketingnieuws met smartsneaker van Nike en statement Gillette

In de week waarin de NHL bekendmaakte chips in de kleding van spelers en de pucks te stoppen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Een verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Nike introduceert de ‘schoen van de toekomst’

Wie de film Back to the Future ooit heeft gezien, droomt waarschijnlijk al jaren van schoenen waarvan de ‘veters’ automatisch worden gestrikt. Die droom ging eerder al in realiteit en deze week deed Nike er een schepje bovenop. Het merk heeft namelijk de Adapt BB-sneakers geïntroduceerd. De schoenen passen zich automatisch aan de vorm van je voet aan én de schoen herkent je temperatuur en de intensiteit van de sport die je beoefent. De zogenaamde ‘smartsneaker’ werd al gedragen door NBA-speler Jayson Tatum. De schoenen zijn vanaf 12 februari in de VS te koop voor 350 dollar. Welcome to the Future.

Puma eerste grote kledingmerk dat in esports stapt

Puma is een partnership aangegaan met Cloud9, het meest waardevolle esports-team ter wereld. Het logo van het Duitse kledingmerk krijgt een prominente rol op het shirt van het League of Legends Championship Series (LCS) team. Daarnaast dragen de esporters ook broeken en schoenen van Puma en kleedt het merk ook het managementteam. Puma is het eerste grote kledingmerk dat een officieel partnership aangaat met een esports-team. Eerder sloten wel al Champion en K-Swiss contracten af in de esports-wereld. Puma gaat de samenwerking met Cloud9 gebruiken om jongeren te bereiken.

KPN sponsort nieuwe esports-competitie

We blijven nog even bij esports. De Eredivisie maakte deze week bekend dat het een nieuwe competitie in het leven roept: de KPN eDivisie Cup. Aan dit open toernooi kunnen zowel profs als amateurs meedoen. "Met deze nieuwe cup willen we de eDivisie toegankelijk maken voor alle amateurspelers in Nederland en brengen we de fans daardoor ook dichter bij hun helden", aldus Yvette Belt van KPN.

Amerikaanse NBC begint in 2020 met Netflix concurrent

NBC, een van de grootste Amerikaanse omroepen, start in 2020 met een eigen streaming service. De dienst is gratis voor Amerikanen die al een abonnement hebben op een betaalde tv-service, zoals AT&T. Voor degenen zonder abonnement kost de dienst waarschijnlijk $12 per maand. NBC is van plan om tussen de drie en vijf minuten aan advertenties te tonen per uur. Dat NBC in 2020 begint met de streaming service is geen toeval. Het is namelijk de rechtenhouder van de Olympische Spelen. De zender hoopt zo in de eerste maanden na de lancering direct een groot aantal abonnees te werven.

'Alibaba-oprichter Jack Ma koopt aandeel in voetbalclub Inter'

Jack Ma is zeer waarschijnlijk de volgende techmiljonair die een aandeel koopt in een sportclub. De oprichter van Alibaba staat op het punt aandeelhouder te worden van het Italiaanse Inter. Ma neemt de aandelen over van voormalig voorzitter Erick Thohir. De waarde van zijn aandelen zijn geschat op €200 miljoen. Mocht Ma de aandelen daadwerkelijk kopen, dan is Inter vrijwel volledig in Chinese handen want Suning, een van de grootste bedrijven van China, bezit momenteel al tweederde van de aandelen. Ma is geen onbekende in de sportwereld, want zijn bedrijf Alibaba werkt sinds 2017 samen met het IOC en Alisports, de sporttak van Alibaba, bezit rechten van onder meer het WK voor clubteams.

La Liga gaat wedstrijden Segunda Division uitzenden op YouTube

Hoe meer kijkers, hoe interessanter een competitie, atleet of team is voor sponsors. De Spaanse profliga heeft in de zoektocht naar nieuwe afzetmarkten zijn heil gezocht bij YouTube. In de tweede seizoenshelft worden wedstrijden uit de Segunda Division, het tweede niveau in Spanje, uitgezonden op YouTube. In 155 landen in Europa, Afrika, Azië en Noord- en Zuid-Amerika worden de beelden vertoond met Engels commentaar. Naast alle elf wedstrijden zal er elke week ook een 50 minuten durende show met hoogtepunten worden gemaakt. Met deze stap vergroot La Liga het bereik van de competitie enorm en trekt het mogelijke nieuwe potentiële fans aan.

Gillette spreekt zich uit met commercial over (wan)gedrag van mannen

We sluiten het nieuwsoverzicht af met wat waarschijnlijk nu al de meest spraakmakende reclame van 2019 is. In een video maakt Gillette duidelijk dat het afgelopen moet zijn met seksisme, geweld en pesterijen. In plaats van de slogan ‘the best a man can get', gebruikt Gillette 'the best a man can be'. Mannen: gedraag je!

Headerfoto: Nike