Interactieve Augmented Reality is van nú

Shinen in een video naast de beste linksback ter wereld Marcelo? Een potje tennissen met Roger Federer? Augmented Reality maakt het mogelijk. AR is niet meer van de toekomst, maar van nú. Dr. WOOOW! heeft tijdens het WK voetbal een unieke activatie ontwikkeld die het mogelijk maakt video’s op te nemen met een interactieve Marcelo. Het is tijd voor creatievelingen zich te bewijzen binnen Augmented Reality.

SPORTNEXT heeft AR al eerder aangemerkt als één van de trends voor de toekomst. Maar hoe kunnen we de grenzen opzoeken en naar het volgende level gaan? Populaire apps als Snapchat, Instagram en Pokémon Go laten zien hoe laagdrempelig AR kan zijn. Binnen de kortste keren kan iedereen met een smartphone op zoek gaan naar fantasiedieren in de echte wereld. Echter zijn veel van deze ervaringen geanimeerd (Pokémon Go), of unidirectioneel (National Geographic, voetbalparcours, bekende sporters). Met de tool van Dr. WOOOW! en adidas is daar verandering in gekomen.

Tijdens het WK voetbal organiseerde adidas op diverse plekken in Europa Tango League straatvoetbaltoernooien. Met de Tango League biedt adidas jongeren binnen de (straat)voetbalcultuur een platform om creatief te zijn. Onderdeel van de Tango League is de door Dr. WOOOW! bedachte actie, waarbij ‘s werelds beste linksback deelnemers aanmoedigt en beoordeelt op hun skills.

De deelnemer krijgt ongeveer 30 seconden om zijn of haar allerbeste voetbaltrucs te laten zien. Hij of zij wordt gefilmd en live uitgezonden op een groot scherm. In AR komt niemand minder dan Marcelo, linksback van het Braziliaanse elftal en Real Madrid, naast de deelnemer te staan.

In slaap vallen

Het unieke aan de activatie met de AR Marcelo is dat hij niet geanimeerd is, maar opgenomen. Hij is bestuurbaar en kan zo verschillende reacties laten zien aan de voetballers. Als hij het niks vindt kan hij bijvoorbeeld in slaap vallen, gebaren dat hij er klaar mee is of naar zijn horloge wijzen. Vindt hij de skills goed dan begint hij te klappen, vraagt het publiek om applaus of geeft de voetballer respect. Op deze manier vindt er een interactie plaats tussen Marcelo en de voetballer, wat extra ruimte geeft voor de voetballers om creatief om te gaan met hun skills en Marcelo.

De bekende freestyle voetbalster Melody Donchet ging met haar video met Marcelo al viral. Ze behaalde een organisch bereik van meer dan 800.000 weergaven op Instagram.

De voorzet

De activatie met Marcelo is is pas met één voet over de grens die voorheen was getrokken voor Augmented Reality. Er zullen in de toekomst nog veel meer stappen over die grens gezet worden. Stel je eens voor dat je tijdens het ABN Amro World Tennis Tournament kan tennissen met Roger Federer op Rotterdam Centraal? Of dat je tijdens de Olympische Spelen jezelf kunt meten met Dafne Schippers? Wat als al die ervaringen interactief, intelligent en toegankelijk worden? Fans en liefhebbers komen zo nog dichter bij hun helden en krijgen zo toegang tot de meest ongekende ervaringen.

Augmented Reality is niet meer van de toekomst, maar van nú. Het biedt een volledig nieuw spectrum van creativiteit. Een nieuw platform om jouw verhalen te vertellen als marketeer. Dr. WOOOW! geeft als pionier de voorzet, wie zal de volgende stap gaan zetten?