Sporters kunnen hoogtepunten via Momentible vereeuwigen als NFT

De beelden van het wereldrecord marathon van Eliud Kipchoge of de Europa Cup I winst van PSV in 1988; deze en meer legendarische sportmomenten staan sinds vrijdag 2 april te koop. Het nieuwe platform Momentible biedt atleten en artiesten de mogelijkheid hun hoogtepunten te vereeuwigen als NFT (non-fungible tokens) en biedt kopers van de verschillende NFT’s een digitale asset waarin het historische moment op creatieve wijze wordt uitgebeeld, inclusief een persoonlijke video of certificaat.

Vele digitale goederen, van voetbalkaartjes tot kunstwerken, worden inmiddels in deze vorm via de Ethereum-blockchain verkocht. In die blockchain wordt vermeld wie de enige eigenaar is.

In de Verenigde Staten is met name de NBA erg succesvol met de verkoop van NFT’s. Het aantal gebruikers van NBA Top Shot, een online marktplaats die draait op blockchain, is de afgelopen weken explosief gestegen. Momenten van bijvoorbeeld LeBron James – een spectaculaire dunk in dienst van de LA Lakers – zijn al verkocht voor 208.000 dollar. Ook meervoudig Super Bowl-winnaar Rob Gronkowski heeft NFT’s verkocht. Hij haalde hiermee maar liefst 1,8 miljoen dollar op. Momentible is het eerste platform dat samenwerkt met een Nederlandse sportploeg en zich meer op de Europese markt richt.

Gevoel blijvend herbeleven

"In mijn carrière ben ik altijd geïnteresseerd geweest in innovatie en daarom past het goed bij mij om mijn meest memorabele sportmomenten op de blockchain te presenteren. Ik hoop dat het mensen over de hele wereld dezelfde positieve herinnering zal geven als de herinnering die ik heb", zegt Eliud Kipchoge vanuit zijn management Global Sports Communication.

Om die herinnering draait het ook voor PSV. “Sport draait om emotie, om gevoel. De Europa Cup I-winst in 1988 is een van onze meest bijzondere momenten. Dat moment hebben we nu om kunnen zetten in een NFT, waardoor iemand dit gevoel blijvend kan herbeleven. Deze innovatieve manier van beleving aanbieden past bij PSV, dus wie weet wat de toekomst nog brengt”, zegt commercieel directeur Frans Janssen van PSV.

"Sporters zijn de kunstenaars van legendarische momenten en zij verdienen het vastgelegd te worden in de blockchain"

Ruud Dankers (TDE)

Eigenaar van wereldrecord op marathon

Momentible is een initiatief van Handpicked Agencies en digitaal sportmarketingbureau TDE. “We geloven sterk in de potentie van NFT en het creëren van artworks om kunstenaars te eren. In onze ogen zijn sporters de kunstenaars van legendarische momenten en verdienen zij het vastgelegd te worden in de blockchain", zegt Ruud Dankers die vanuit TDE het platform leidt. "Hoe gaaf is het als je kan zeggen dat je de eigenaar bent van het wereldrecord op de marathon?"

De eerste collectie staat online op www.momentible.io en wordt de komende weken verder aangevuld, met naast sportieve hoogtepunten ook bijzondere momenten uit de muziek.