Terugblik op de SPORTNEXT trends voor 2017

Vijf sport voorspellingen, voor het zevende jaar op rij. Het begint een trend te worden. Als altijd vraagt dit om retrospectie aan het eind van het jaar. We kijken wat er terechtkwam van de vijf trends: 1) Denk en doe klein, 2) Op reis naar je beste ik, 3) Thuis sporten als in de gym, 4) Alles wordt een challenge en 5) Cryo en bio.

Wat is er terechtgekomen van de voorspellingen? Welke trends zijn uitgekomen? In 2014 ('yoga en broga') en in 2013 ('buiten is het nieuwe binnen') hadden we twee enorme uitschieters. In 2015 bleef zo’n klapper uit. In 2016 hadden we de voorspelling van e-bikes die 100% raak was.

ZIE OOK: State of Sport: kader bij de Sporttrends van 2017

Trends voorspellen

Aan het eind van het jaar en het begin van het volgend jaar publiceer ik altijd drie artikelen rondom de SPORTNEXT trends. In december blikken we terug op het afgelopen jaar, zoals in dit artikel. Dan volgt de stand van zaken in sport: de state of sport. Dat artikel dient als context voor het volgende jaar op sportnext.nl in het algemeen en de vijf sporttrends in het bijzonder. Dit mondt vervolgens uit in het artikel dat al jaren het best gelezen artikel van het jaar is: de SPORTNEXT sporttrends van het jaar. Dit zijn vijf thematische verwachtingen voor het komend jaar.

In januari 2017 hield ik de SPORTNEXT-lezer de volgende vijf trends voor: 1) 'Denk en doe klein', 2) 'Op reis naar je beste ik', 3) 'Thuis sporten als in de gym', 4) 'Alles wordt een challenge' en 5) 'Cryo en bio'. Het artikel is bijna 12.000 keer gelezen op SPORTNEXT en goed gedeeld op social media, ook offline was er veel aandacht voor de sporttrends - interviews op tv, radio en in kranten en lezingen en workshops. Hierdoor ontstaat al gedurende het jaar veel feedback op de trends.

Hieronder nemen we de vijf trends van 2017 nog eens door en waarderen we de voorspelling met 1 tot 5 sterren.

ZIE OOK: De vijf sporttrends voor 2017

Denk en doe klein ****

"Think local and act local." Door mobiel internet en social media is groot denken eigenlijk niet meer nodig. De grootste sportmerken van de wereld kunnen zich in de buurt nestelen en de kleinste sportorganisaties/evenementen hebben helemaal geen mondiale impact nodig.

Voor de grote merken (Nike, adidas en Under Armour) was 2017 een jaar van omslag. Nike kwam voor het eerst in een decennium in de mineur, Under Armour vloog onderuit en adidas maakt een comeback waar het Duitse elftal zich niet voor zou schamen. Daarnaast is de gehele sportretail in crisis. Als je door je oogharen kijkt zie je één ding gebeuren: lokale betrokkenheid. Van adidas die zijn design unit naar Brooklyn verhuist, tot Nike met zijn geweldige flaghipstores per stad, tot Asics dat naast het Vondelpark een zaak opent waar Amsterdamse personal trainers (gratis!) hun lessen mogen geven, tot het knuffelen met de sneakerfreaks en hun winkels. Sponsors rijgen lokale initiatieven aan hun kralenketting (hallo Rabobank en ING!).

Voor grote merken maakt het door slimme software nauwelijks uit of ze een groot evenement organiseren of vele kleintjes en ook niet of ze een superster endorsen of vele local celebreties. Het geïntegreerd vertellen van al deze verhalen, inclusief de juiste impact (vaak meer dan alleen business) blijkt lastiger. Hoe laat je al dat kleins optellen tot iets wat ook echt bijdraagt aan je merk? Werk aan de winkel voor de voorlopers. Inzetten op deze ontwikkeling voor de rest. Vier sterren dus.

Op reis naar je beste ik ***

Begin januari schreef ik dit: "De drie grote onderwerpen van Instagram komen dit jaar bij elkaar: reizen, eten en sporten." Vervolgens concludeerde ik dat we op zoek gingen naar de beste versie van onszelf. Zelden miste ik een zo’n belangrijk aspect in een van mijn trends. JA, we willen naar een betere versie van onszelf. JA we gaan investeren in eten, in reizen en in sporten. Maar, NEE, dat gaan we niet allemaal op social media zetten. In 2017 is een nare adder onder het gras vandaan gekomen, waar ik in mijn state of sport en SPORTNEXT trends voor 2018 nog uitgebreid op terug kom. We zitten op peak social media en kunnen ons voor gaan bereiden op minder Twitter, Facebook en Instagram.

Terug naar de reizen naar 'je beste ik', voorbeelden te over van schitterende resorts waar vegan eten, yoga, mindfulness en andere sport bij elkaar komen. Veel aandacht kreeg Mandali van een aantal ex-party-organisatoren. Bali en Ibiza zijn standaard vakantiebestemmingen geworden. De holistische benadering van 'beter' worden, is ook in de topsport geland, soms met succes, soms met minder succes (Alex Pastoor en Sparta), maar deze trend is een blijvertje. Drie sterren.


Thuis sporten als in de gym **

Virtual Reality, Mixed Reality, Augmented Reality, gekoppeld aan de Netflix van het zelf sporten. Dat is kort door de bocht waarom ik dacht dat thuis sporten in opmars was. Dat lijkt nog niet echt het geval. Ik kom nauwelijks verder dan de voorbeelden die ik begin dit jaar noemde: FitChannel, Peloton, Zwift. Ik ken een paar mensen die thuis yoga of fitness doen met YouTube, maar ook dat zijn er niet meer geworden.

Aan de andere kant zien we personal trainers floreren, lopen de sportscholen goed (mede door innovaties, die aansluiten bij bovenstaande ontwikkeling, zie bijvoorbeeld de virtuele groepslessen bij Basic-Fit) en zien we niet-virtueel samen sporten nog steeds in de lift zitten. Deze trend komt wellicht later, nu Magic Leap volgend jaar gelanceerd zal worden en de VR-brillen van Facebook, Microsoft, Google en zelfs Apple eraan zitten te komen. Maar voor nu, twee sterren.

Alles wordt een challenge **

Zijn we challenge moe? Of is het zo normaal geworden dat het nauwelijks meer opvalt? Ook deze voorspelling is niet bepaald (verder) tot wasdom gekomen in 2017. Geen nieuwe apps zijn mij opgevallen, geen nieuwe ice buckets, geen nieuwe Tijn.

Over de hele linie zien we dat sport en zeker duursport steeds meer als challenge wordt geframet. De marathon is het ultieme voorbeeld, maar triatlon en ultrasport profiteren volop mee, vooral omdat de marathon al te veel gemeengoed is geworden. Zelfs langlauf (de Vasaloppet) begint een challenge te worden. Maar over de linie, lijken de challenges voorbij: twee sterren.

PS: zelf deed ik dit jaar een paar challenges: maand veganistisch eten, twee weken zonder Instagram (de horror), een week niet praten. Maar nauwelijks iets sportiefs dus.

Cryo en bio ** + ****

Het bekte lekker samen, deze twee: bio - genetische testen en gepersonaliseerde medicijnen speciaal geschikt voor atleten - en cryo - therapie op basis van extreme kou. Maar ze zijn wel erg verschillend, dus we trekken ze voor de beoordeling uit elkaar.

De genetische ondersteuning van atleten lijkt vooralsnog niet door te breken. Als ondersteuning van atleten met medicijnen in het nieuws is, gaat het vaak over illegale ondersteuning, over doping. Dan horen we van middeltjes die al sinds de jaren zeventig of tachtig van de vorige eeuw in omloop zijn. Het enige echt bijzondere nieuws in deze hoek kwam van de micribiomen, die we binnenkort zullen kennen als poep-doping. Bio: twee sterren

Cryotherapie is wel hot. In Amsterdam zijn al twee zaken die whole body cryotherapy aanbieden: Freezlab en N’ice. In de rest van het land blijft je hoofd buiten de cabine, wat er nog gekker uitziet. Daarnaast is er de methode van Wim "the ice-man" Hof die rap om zich heen grijpt.

Topsporters als Koen Verweij doen aan cryotherapie en vele amateur- en topsporters volgen de methode van Wim Hof. Cryo: vier sterren.

Afsluitende bespiegeling

Als deze trends al doorbreken, hebben vele langer dan een jaar nodig om 'echt' door te breken. En wanneer een trend precies in een jaar valt, dan is het toch een beetje of je de 180 raakt bij darts. De rij is lang van trends die pas na het jaar dat ik ze voorspeld had op stoom kwamen: wearable technology wint nog steeds aan impact in de sport (SPORTNEXT trend uit 2011), yoga (trend uit 2014) dat nog veel harder de jaren erna groeide en 'own the platform' (2015), dat nog steeds aan kracht wint, zeker nu we zo kritisch zijn op social media. De e-bikes trend van 2016 is in 2017 geëxplodeerd en er zitten vast een of twee trends hierboven, waar we nog veel meer over gaan horen. Het is hoog tijd voor 2018.


Headerfoto: Under Armour