Instagram als sportmarketingtool: 5 tips!

Er zijn wereldwijd meer dan 400 miljoen actieve Instagram gebruikers. Nederland heeft er nu bijna 2 miljoen en dit aantal groeit nog steeds. Vooral onder jongeren is Instagram één van de populairste social media platformen van dit moment. Naast foto’s en videofragmenten plaatsen en bekijken, is het sinds begin oktober voor ieder merk ook mogelijk om te adverteren op Instagram. Met deze groeiende populariteit en het enorme bereik, biedt dit sociale netwerk dus veel kansen, ook voor sportmerken. Het is bij uitstek een handige tool om een (betere) relatie op te bouwen met je fans. Hoe? Lees verder voor de 5 belangrijkste tips.

1. Gebruik goed beeldmateriaal

De content op een Instagram-pagina, is veruit de belangrijkste reden waarom mensen een organisatie gaan volgen. Foto’s en korte filmpjes dus. En dat is ook precies de kracht van dit platform. We zitten al lang niet meer te wachten op lappen tekst of onzin statussen. Beelden zeggen veel meer dan woorden. En content die er goed uit ziet, is succesvoller. Het is dus zeker van toegevoegde waarde om aandacht te spenderen aan je beeldmateriaal. Herkenbaarheid speelt hierbij een belangrijke rol. Door bijvoorbeeld je merkkleuren terug te laten komen in je content of op een andere herkenbare manier een signatuur mee te geven aan je beeldmateriaal, geef je jouw merk meer zichtbaarheid. Ook het inzetten van herkenbare momenten en plekken of het gebruiken van humor of thema’s biedt veel kans op succes.

Voordat iemand overgaat tot het volgen van je Instagram account, bekijkt deze persoon vaak je laatste 10 berichten. Zorg dus dat je relevant bent en inspireert. Bied content aan die past bij de uitstraling van je organisatie. En speel in op emotie. Je bent met beelden perfect in staat om beleving, sfeer en gevoel tot uiting te laten komen. Sport is beleving. Maak hier gebruik van.

Mooie voorbeelden van sportmerken die inspireren op Instagram zijn bijvoorbeeld Puma en Adidas. Deze merken weten volgers via hun beeldmateriaal te motiveren om te gaan bewegen. Nike heeft diverse accounts voor verschillende doelgroepen, zoals Nikewomen, Nikefootball en Nikerunning. Zo biedt het merk iedere afzonderlijke doelgroep eigen en dus puur relevante content. GoPro verkoopt camera’s die geschikt zijn voor extreme sporten, inspirerende actiefoto’s doen het dan ook erg goed voor dit merk. En ook Redbull profileert zich overduidelijk als lifestylemerk voor extreme sporten, door beelden te tonen van bijvoorbeeld snowboarders en skydivers. Uiteraard zijn dit grote merken die daardoor al een voorsprong hebben, zou je kunnen zeggen. Maar pas je alle 5 de tips uit dit artikel goed toe, dan zie je vanzelf dat je ook als kleiner merk in staat bent meer fans te creëren.

2. Volg relevante gebruikers

Een handige manier om meer volgers te krijgen is door het volgen van andere accounts. Ga gebruikers volgen die relevant zijn voor jouw business. Wat leuk is, deze zijn op Instagram eenvoudig op te zoeken. Neem ook eens een kijkje bij je concurrent met veel volgers. Door personen te volgen die reageren op foto’s van je concurrent weet je 2 dingen zeker. Je volgt nu een persoon die jouw business waarschijnlijk óók leuk vindt. En heel belangrijk, het is iemand die actief is op Instagram. Je volgers-aantal neemt toe als mensen jou terug gaan volgen. En belangrijker nog, ook je engagement groeit. Want de kans is groot dat deze personen ook jouw foto’s een hartje geven en misschien zelfs reageren op je geplaatste berichten.

3. Wees actief

Als je geen hele waslijst wil van mensen die jij volgt, kies dan voor het liken van foto’s van relevante gebruikers. Onder de zoekbalk zie je de populaire berichten onder jouw volgers terug. Hier zie je dus wat er speelt onder jouw volgers. Het gebruik van hashtags is ook populair onder Instagram gebruikers. Zoek zelf eens naar bepaalde hashtags die voor jouw organisatie belangrijk zijn. Zo kun je personen volgen die deze hashtag gebruikt hebben. Iets tijdrovender, maar zeker effectief is het reageren op berichten van gebruikers met een openbaar account. Want mogelijk reageren ze weer terug en gaan ze jouw account volgen.

4. Adverteer op Instagram

Via verschillende websites is het mogelijk om Instagram volgers te kopen. Handig, denk je misschien. Maar ik raad het ten strengste af. Natuurlijk wil je graag veel volgers, maar teleurstellend is het ook als deze duizenden volgers jou maar een aantal likes opleveren. Bovendien kan het schadelijk zijn voor je reputatie en autoriteit. Want volgers die wél geïnteresseerd zijn, gaan je account met een scheef gezicht aankijken. Gekochte nepaccounts zijn niet echt geïnteresseerd in jouw business, weggegooid geld dus!

Besteed dan liever je budget om te gaan adverteren op Instagram. Dit is zeer geschikt voor het genereren van meer volgers, merkbekendheid, merkvoorkeur en loyaliteit. De kosten worden op kosten per klik of kosten per 1000 vertoningen berekend en de targetingmogelijkheden zijn hetzelfde als bij Facebook en dus zeer uitgebreid. Adverteren via Instagram is veel relevanter dan het simpelweg kopen van volgers die niet eens tot je doelgroep behoren. Adverteren biedt ook mogelijkheid om de customer journey uit te breiden. Iets waar gebruikers behoefte aan hebben. Als ze geïnspireerd worden door een foto of videofragment, willen ze graag ook een vervolgactie kunnen uitvoeren, zoals meer informatie lezen, zichzelf aanmelden of een product kopen.

Meer weten over adverteren op Instagram?

5) Zet acties en kortingscodes in

Instagram gebruikers zijn vaak enthousiast te maken voor een leuke actie of kortingscodes. Verspreid een actiecode, speciaal voor je Instragram volgers, dat waarderen ze altijd. Of verzin bijvoorbeeld een eigen unieke hashtag(slagzin) die gebruikers gaan herkennen en gebruiken. Plaats vervolgens een oproep tot het plaatsen van leuke foto’s met die specifieke hashtag, in ruil voor de kans om mooie prijzen te winnen. Dit is een vorm van user-generated-content die vaak goed werkt voor het verkrijgen van meer naamsbekendheid.

Succes!
 


Meer doen met Instagram?

Voor slimme social media campagnes werkt E-sites samen met Fingerspitz online marketing gevestigd in Breda en sinds september net als E-sites ook in Eindhoven in SX, centrum voor sport, marketing en media.