Is crowdfunding de toekomst voor het voetbal?

Wereldkampioen Rens Blom die zijn laatste jaar als topsporter financierde met crowdfunding, de waterpolomannen die zelf de benodigde gelden voor hun kwalificatie voor Rio 2016 bij elkaar brachten of Bart Swings die via een website op zoek was naar duizenden fans die hem wilden steunen in de voorbereiding op de Olympische Winterspelen in Sochi. Crowdfunding wordt op allerlei manieren toegepast in de sport. In het professionele voetbal is deze vorm van sponsoring echter nog nauwelijks doorgedrongen. Als het aan een voormalig topvoetballer ligt, komt daar snel verandering in.

Bij de naam Gianluca Vialli zal het hart van voetballiefhebbers boven de 25 jaar een sprongetje maken. Deze Italiaan maakte furore bij onder meer Sampdoria, Juventus, Chelsea en het Italiaans elftal. Inmiddels is hij al bijna twintig jaar voetballer in ruste, maar nog steeds nauw betrokken bij de sport. Vialli is een van de oprichters van Tifosy, een bedrijf dat zich focust op crowdfunding in de sportsector. Tifosy gebruikt zijn eigen wereldwijde fanfunding platform om sportclubs en organisaties te ondersteunen.

Het bedrijf behaalde diverse opvallende resultaten in de afgelopen jaren:

- In de zomer van 2014 haalden supporters van Portsmouth £270.000 op voor de aanleg van diverse voetbalvelden waar de spelers van de jeugdopleiding konden trainen. Bijna 5500 mensen participeerden in de drie maanden durende campagne.
- In het Italiaanse Parma werd €170.000 opgehaald voor het 'Crociato' Museum om de prijzen en memorabilia te huisvesten nadat de club failliet ging. Het museum werd begin dit jaar geopend en heeft geholpen bij de herstart van Parma.
- In Engeland heeft Stevenage in zes weken tijd £600.000 ingezameld voor de bouw van een nieuwe tribune. Meer dan 200 fans hebben bedragen tussen de £500 en £25.000 gedoneerd.

Uiteraard zijn er ook voldoende voorbeelden waarbij crowdfunding niet heeft geleid tot een succes, maar Vialli gelooft heilig in het concept. "Het draait om het helpen van clubs bij het ophalen van geld voor een duurzame toekomst en financiële stabiliteit, maar tegelijkertijd ook een betere band te bewerkstelligen tussen voetbalclubs en fans", legt de Italiaan uit in gesprek met The Telegraph.

Eibar

Dankzij crowdfunding kunnen fans investeren in waardevolle projecten van hun favoriete club. Samen met de supporters bouw je verder aan de organisatie en stel je een (financiële) beloning in het vooruitzicht. Je kunt daarbij bijvoorbeeld denken aan een wedstrijdshirt of je naam op een plaquette als beloning voor je donatie. Bij Stevenage konden de fans zelfs investeren in mini-obligaties met een jaarlijks rendement.

Er zijn ook andere voorbeelden van succesvolle crowdfundingsacties. Zo dankt het Spaanse Eibar zijn plek in de hoogste Spaanse voetbaldivisie mede aan haar fans. De Baskische club – met het laagste budget in de Primera Division - moest een aantal jaar geleden 1,7 miljoen euro betalen om aan nieuwe financiële regels te voldoen. Het bedrag was veel te hoog voor Eibar om zelf te betalen, dus werd een crowdfundingscampagne onder de naam 'Defend Eibar' opgezet, met behulp van bekende (oud)-spelers als Xabi Alonso. Uiteindelijk werd het benodigde bedrag opgehaald en anno 2017 speelt Eibar nog steeds in de Primera Divison.

Ook de Nederlandse squashdames waren succesvol met een crowdfundingsactie. Zij vonden hun eigen naar weg naar het WK in Parijs onafhankelijk van de Squash Bond Nederland. Door middel van de campagne 'Road to Paris' probeerden de squashsters ruim €10.000,- bij elkaar te krijgen. En dit lukte onder meer door steun van een honderdtal squashliefhebbers.

Verder kennen we kleinere initiatieven bij onder andere Fortuna Sittard (voor een standbeeld van Fernando Ricksen) en Feyenoord (ten behoeve van oud-speler Christian Gyan).

ZIE OOK: Squashdames toch naar het WK met behulp van eigen crowdfundingactie

Crowdfunding als marketinginstrument

Vaak komt het zoeken naar nieuwe geldstromen – en dus crowdfundingscampagnes – voort uit pure noodzaak. Maar ook (financieel) succesvolle sporters en sportorganisaties hebben baat bij crowdfunding. Crowdfunding is namelijk ook een marketinginstrument, want het is de meest vergaande vorm van 'social engagement'.

Je kunt een community creëren van zeer betrokken personen. Deze mensen zullen het idee hebben dat zij hebben meegeholpen aan iets, dat ook een beetje van hun is. Bovendien kun je deze community inzetten voor bijvoorbeeld marktonderzoek en helpt de feedback van deze groep bij de ontwikkeling van nieuwe producten. Tot slot levert een crowdfundingsactie extra (positieve) publiciteit op.

Rendement

Om terug te keren naar het voetbal; waarom zouden mensen niet willen investeren in de club waar ze fan van zijn? je kunt ze ook nog een rendement van bijvoorbeeld vier procent beloven. Er wordt beweerd dat ondernemende sporters de sporters van de toekomst zijn. Geldt dat dan ook voor ondernemende clubs? Gaan we de initiatieven bij Portsmouth, Parma en Stevenage ook bij andere verenigingen zien?

Het is een feit dat de uitgaven aan sportsponsoring al enige jaren onder druk staan. Ook in 2016 daalden de bestedingen weer. We besteedden eerder op SPORTNEXT al aandacht aan nieuwe manieren van sponsoring, zoals een 'buitenspelsponsor' en wissel- en extra tijd sponsoren. Crowdfunding wordt nog nauwelijks toegepast in het professionele voetbal, tenzij een club in financiële problemen zit. Maar is deze manier van sponsoring niet gewoon de toekomst van het voetbal?


Headerfoto: Shutterstock