Jumbo heeft donderdagavond tijdens de uitreiking van de SponsorRingen in de Kromhouthal in Amsterdam goud gewonnen in de categorie 'sport'. De supermarktketen krijgt de prijs voor de ‘snel besteld, snel thuisbezorgd’-propositie en –campagne met Max Verstappen. WE Fashion werd uitgeroepen tot ‘Sponsor van het Jaar 2017’. Menno Geelen, Commercieel Directeur van Ajax, kreeg de titel ‘Sponsor Personality van het jaar 2017’.
De opzet van de SponsorRingen was dit jaar gewijzigd. Het was de eerste keer dat de Stichting SponsorRingen in een categorie de winnaars een gouden, zilveren of bronzen ring gaf. Bovendien was er dit jaar een nieuwe categorie voor langlopende sponsorships.
In de categorie ‘sport’ won Jumbo goud, voor Nationale-Nederlanden en Essent. Ook Rabo Eurohockey Championship 2017 was genomineerd. Jumbo heeft een grote groeiambitie als het gaat om e-commerce. Daarom startte Jumbo in 2016 met de uitrol van thuisbezorgen in Nederland. De nieuwe thuisbezorgd-service van Jumbo.com is gelanceerd met de ‘snel besteld, snel thuisbezorgd’-propositie en -campagne. ‘Snel besteld, snel thuisbezorgd’ gaat over de snelheid van de nieuwe bezorgservice. Metafoor voor deze snelheid is Max Verstappen en de Formule 1. Daarom kiest Jumbo voor Max Verstappen als gezicht van de campagne in massamedia.
Met de campagne weet Jumbo onder meer haar totale online omzet bijna te verdriedubbelen en scoort het een structurele groei. Het aantal nieuwe klanten dat van de service gebruikmaakt groeit tijdens de campagneperiode sterk en via free publicity is er voor 1,5 miljoen euro aan mediawaarde gerealiseerd.
Video: Reclame van Jumbo met Max Verstappen
Dit waren de winnaars van het zilver en brons in de categorie ‘sport’:
* Nationale-Nederlanden en Marathon Rotterdam: Hardloopsupporter. Als sponsor binnen het hardloopdomein wil Nationale- Nederlanden lopers helpen bij het bereiken van hun sportieve doelen. Bij de Hardloopsupporter worden tijdens de Marathon Rotterdam op het moeilijke 34 km lopers door persoonlijke aanmoedingsvideo’s van familie, vrienden en collega’s aangemoedigd. Nationale-Nederlanden ontwikkelde hiervoor een online platform waar supporters hun aanmoedigingsvideo’s konden insturen. De geüploade video’s werden gekoppeld aan het startnummer van de deelnemers. Door het gebruik van slimme software kreeg de desbetreffende deelnemer de voor hem of haar ingezonden aanmoedigingsvideo precies op het juiste moment te zien. Bijna zevenduizend persoonlijke aanmoedigingsvideo’s werden ingezonden. Er ontstond de juiste energie om ook de laatste kilometers te voltooien.
* Essent en FC Groningen: thuis bij Groningen. Essent was zes jaar hoofdsponsor van FC Groningen. De merkbelofte ‘een comfortabel thuis voor iedereen’ met de pay-off ‘Helemaal thuis’, is vertaald naar een activatieconcept onder de naam ‘Thuis bij FC Groningen’. Om te bewerkstelligen dat iedereen zich thuis voelt bij FC Groningen is door Essent in samenwerking met vtwonen een skybox omgebouwd tot een comfortabele woon- en slaapkamer. Via Airbnb konden uit- of thuissupporters een nachtje in het stadion van FC Groningen winnen voor de wedstrijd FC Groningen-Ajax. Oud-FC Groningen-speler en stijlicoon Evgeniy Levchenko en zijn partner Victoria Koblenko kwamen eerst proefslapen. Vervolgens kreeg iedereen een maand de tijd om via Airbnb de unieke kamer te boeken. De winnaars sliepen in de skybox met uitzicht op het veld, er kwamen spelers op bezoek, ze werden gewekt door de stadionspeaker en er werd gedoucht in de kleedkamers. Na het ontbijt bereidde men zich in de kleedkamer voor op de wedstrijd en ’s middags volgde men live de wedstrijd vanuit de eigen skybox.
ZIE OOK: Essent brengt fans FC Groningen nog dichter bij club met overnachting in stadion
Menno Geelen Sponsor Personality van het Jaar 2017
Menno Geelen (1982) is sinds 1 augustus 2010 in dienst bij Ajax. Daarvoor werkte hij bij Eyeworks Sport en sportmarketingbureau Trefpunt. Binnen Ajax was hij de eerste twee jaar werkzaam als hoofd sponsoring. In 2012 werd hij eindverantwoordelijke van de commerciële afdeling. Een jaar geleden werd Menno Geelen als Commercieel Directeur lid van de directie van Ajax.
Geelen liet de commerciële portefeuille van Ajax afgelopen jaren flink groeien. In het boekjaar 2016/2017 steeg de omzet uit sponsoring met 2,4 miljoen euro naar 29,1 miljoen euro. Met die flinke stijging van de sponsorinkomsten heeft Ajax afgelopen jaar opnieuw een record gevestigd. Ajax zit qua sponsorinkomsten ver boven de andere topclubs in Nederland. De club heeft niet alleen miljoenendeals met sponsors Ziggo en ABN AMRO, maar in toenemende mate ook met bedrijven in China, zoals onlangs met het voor Nederland vernieuwende contract alleen voor de Aziatische markt, met sportwedbedrijf KB88.
Ook de belangstelling voor eSports zet Geelen om in concrete contracten met het bedrijfsleven. Ajax eSports heeft inmiddels in een jaar tijd partnerships afgesloten met Ziggo, adidas, ABN AMRO, EA Sports, PayPal en Subway, waarvan de laatste twee zelfs alleen voor het eSports-domein.
Klasse & Gefeliciteerd @mennogeelen! �� More: ⤵️https://t.co/hWhe4srXM3
— AFC Ajax (@AFCAjax) 30 november 2017
WE Fashion Sponsor van het Jaar 2017
WE Fashion werd Sponsor van het Jaar omdat van alle beoordelingen door de jury de case de hoogste score heeft behaald. Volgens de jury is de case WE x Nina 'een innovatieve branded content case die een nieuwe standaard zet, spectaculaire resultaten heeft gesorteerd en nog zeker navolging zal krijgen."
Nadat WE Fashion vorig jaar al de SponsorRing Entertainment & Events won met de samenwerking bij The Voice Kids, verdiende het bedrijf dit jaar de Gouden SponsorRing voor de samenwerking in Goede Tijden, Slechte Tijden. WE Fashion & Nina liet een niet eerder vertoonde natuurlijke en diepe verwevenheid tussen fictie en werkelijkheid zien in combinatie met fantastische resultaten. Het was een volledig geïntegreerde 360-graden interactieve campagne tussen WE Fashion, RTL en EndemolShine met in de hoofdrol Nina Sanders en Goede Tijden, Slechte Tijden als centraal platform. Dat maakt deze case uniek in het Nederlandse medialandschap.
Langlopende sponsorships
In de categorie voor langlopende sponsorships wonnen drie projecten goud. Te weten ABN AMRO en World Tennis Tournament, Delta Lloyd en Watersport en ING en Rijksmuseum.
Categorie langlopende sponsorships #Sponsorring geeft 3x goud voor @abnamrowtt , @DeltaLloyd en @ING . Gefeliciteerdq. Meer dan verdiend. pic.twitter.com/XrrSZonTkY
— Sponsorreport (@Sponsorreport) 30 november 2017
Sponsorreport
Op Sponsorreport.nl is wederom een gratis Sponsorreport SponsorRing Special te downloaden. In het report staat een uitgebreid overzicht van de winnende en genomineerde cases van dit jaar, met een beschrijving van de case. Daarnaast een uitgebreid interview met voorzitter van hoofdjury van de SponsorRingen, Erik van Engelen, over het afgelopen SponsorRingen-jaar en de veranderingen die de stichting heeft ondergaan. Het report is hier gratis te downloaden.