Kansen met connected beleving blijft de sport onverminderd boeien

In het voorjaar van 2012 schreef Gijsbregt Brouwer '5 vragen en 5 antwoorden over mobiel internet in stadions', één van de best gelezen blogs ooit op Sportnext. Zijn eerste ervaring met mobiel internet in het stadion dateert uit 2009 en het onderwerp is vijf jaar na dato nog steeds zeer actueel. De kansen van Connected Stadium, een term die op de marketingafdeling in de Nederlandse voetbalstadions veelvuldig valt maar nog sporadisch voet aan wal zet, rijkt verder dan alleen het aanbieden van mobiel internet. Paul van der Wilk, Country Manager bij Aruba Networks, is nauw betrokken bij het realiseren van een infrastructuur die de beleving op openbare plekken (waaronder stadions) verbetert en weet waar de kansen liggen. "Zonder een app ben je als club kansloos voor het bieden van een sterke mobiele beleving."

Bezoekers van grote stadions, Kuip, Arena of het Philips Stadion maar ook evenementen op locatie kennen het fenomeen. De bezoekersaantallen klimmen en het functioneren van de mobiele infrastructuur zakt in. De infrastructuur is niet bestand tegen de toestroom van connecties en wordt overbelast. Het scannen van een ticket, delen van de leukste foto's op social media of navigatie door de venue, mobiele devices worden nutteloos op het moment dat je ze het meest nodig hebt. "In Nederland vallen de ogen uit de kassen als ze zien wat er mogelijk is maar de marketingafdeling beweegt vaak niet mee. Clubs moeten zich realiseren dat ze een merk zijn, die een beleving kunnen bieden. Connected Stadium wordt geparkeerd als kostenpost dat zijn het niet" zegt van der Wilk. In Nederland investeren clubs mondjesmaat in het verbeteren van de infrastructuur. Een aantal clubs zien de kansen, andere blokkeren de mogelijkheden en weigeren mobiele devices in het stadion een goede verbinding te bieden. Een Live Sessie georganiseerd door de collega's van Sponsorreport vandaag is volgeboekt. Het onderwerp leeft.

Een Connected Stadium is niet alleen dat de fan verbonden is met het internet in het stadion. Van der Wilk ziet het als een connected beleving, de hele dag. "Vanaf het moment dat je op matchday wakker wordt tot bedtijd om 11 uur 's avonds zijn tools beschikbaar om die connected beleving te versterken. Voordat de fan van huis vertrekt en onderweg naar het stadion zijn geen probleem, de laatste updates met opstellingen en blessures komen via de app binnen op de smartphone. Informatievoorziening. Eenmaal aangekomen bij het stadion wordt de fan herkent door het draadloos netwerk van de club en welkom geheten. Bij aankomst wordt de fan op persoonlijk niveau voorzien van content en informatie over bezoekersstromen rondom het stadion; bij welk poortje kan je snel naar binnen?" 

"Bij de toegangspoortjes geen papieren kaartje maar een scan van een ticket op de smartphone valideert de identiteit. Het mobiele device is het toegangsbewijs. Ook tijdens de wedstrijden kan met de smartphone eten besteld worden of, indien je een doelpunt gemist hebt, de herhaling terugkijken. De toegang voor dergelijke diensten worden in de toekomst gekoppeld aan het kaartje. De club app wordt een loyalty-systeem en ook mobiel betalen wordt gewoon goed" zegt Van der Wilk. “De grootste kans is wellicht voor merchandising. Ooit geprobeerd na een voetbal wedstrijd een fan shop in te komen om een shirt voor je zoon te kopen? Als je al binnen komt ben je binnen de kortste keren je kind kwijt. Als de sales afdeling mij in de rust van de wedstrijd een aanbieding doet, afrekent in de app en zorgt dat het op mijn plek wordt afgeleverd, wordt het allemaal erg veel eenvoudiger.”

Het is een korte beschrijving van de mogelijkheden en verdienmodellen in een connected beleving. Zo halen NFL clubs 50% meer omzet uit primaire inkomstenbronnen als merchandising, ticketing en food & beverage dan Europese topcompetities door te investeren in de infrastructuur. "De club weet hoe lang je seizoenskaarthouder bent en waar je voorkeur ligt. Van de miljoenen fans hebben clubs slechts een klein percentage de gegevens. En dat beperkt zich tot een kaartje, nieuwsbrief en een aankoop in de fanshop. Het draait om de real-time en persoonlijke beleving. Pakken op het moment dat de passie hoog is. Met flyeren rond het stadion gaan we het niet redden. Op basis van locatie gericht communiceren, daar liggen kansen" zegt Van der Wilk tot slot. Voor nu zitten de stadions nagenoeg vol maar met de ontwikkelingen in de huiskamer, waar replays, statistieken en food & beverage binnen handbereik zijn is de keuze in de toekomst snel gemaakt.