Kersverse MLS-club brengt DNA in beeld met virtuele rondleiding op Instagram

Er zijn talloze manieren om (potentiële) fans kennis te laten maken met het DNA van je club. Meestal worden er speciale pagina's op de clubwebsite ingericht, waar onder meer de kernwaarden en identiteit van een sportorganisatie kort beschreven staat. Soms wordt het vereeuwigd op een van de muren in het stadion, is er een kleine bladzijde hierop ingericht in het wedstrijdboekje of komt het in andere communicatieuitingen van een club terug. Atlanta United FC, vanaf 2017 actief in de Major League Soccer (Verenigde Staten) vond een nieuwe manier om fans kennis te laten maken met hun club. Middels een virtuele rondleiding op Instagram wordt beschreven wat de club onderscheid ten opzichte van de andere 21 MLS-clubs. 

Het bekijken van de Atlanta United's DNA is simpel: je gaat naar instagram.com/ATLUTD_DNA/ en begint bovenaan. Vervolgens wordt elk element van de club beschreven: de kleuren die gekozen zijn, het logo, de verbinding met de stad, waarden die de club nastreeft, etc. Door op de plaatjes te klikken krijg je meer informatie en - zodra je alles hebt doorlopen - kun je verder gaan naar het volgende account. Hier wordt nog dieper ingegaan op elk element. Het is een simpele, maar vernieuwende manier om fans kennis te laten maken met de club. Zeker met het oog op de wat jongere doelgroep, waar Instagram en Snapchat toch wel de belangrijkste social media-kanalen aan het worden zijn.