Limo voor de Bob-campagne spoort sportkantinebezoekers aan om alcoholvrij te rijden

Hoewel de Nederlandse overheid al jarenlang bezig is om het rijden onder invloed terug te dringen, is het nog altijd een maatschappelijk probleem dat ook bij sportverenigingen vaak (duidelijk) zichtbaar is. Uit landelijk onderzoek bleek vorig jaar 25% van de kantinebezoekers (sporters en supporters) ook na het nuttigen van alcohol in de auto te stappen, waarbij 10 tot 15% zelfs de wettelijke toegestane limiet overtreden zou hebben. Een van de redenen dat (verantwoord) alcoholgebruik nog steeds een hot topic  is in Nederlandse sportkantines en diverse partijen op regionaal en/of lokaal niveau met nieuwe initiatieven komen. Zo ook in Zuid-Holland: met de campagne 'Limo voor de Bob' worden sportkantinebezoekers op een positieve manier aangespoord om alcoholvrij achter het stuur te kruipen. 

BobSport

Al bijna vijftien jaar voert het ministerie van Infrastructuur en Milieu samen met tientallen partijen campagne om het alcoholgebruik onder Nederlandse weggebruikers terug te brengen naar het absolute minimum. Hoewel iedereen ondertussen wel bekend is met de Bob-campagne(s) en het aantal overtreders de laatste jaren stevig is teruggelopen, blijkt de sportkantine nog (te) vaak een broedplaats voor zogeheten 'alcomobilisten' te zijn. De reden dat het ministerie samen met decentrale overheden, NOC*NSF, sportbonden en andere aangesloten organisaties zich sinds 2012 ook specifiek op sportkantines richt om het probleem bij de wortels aan te pakken. 

De laatste jaren worden er daarom op regionaal- en lokaal niveau talloze BobSport-acties gehouden om aandacht te genereren voor het probleem en leden & bezoekers bij sportverenigingen te stimuleren om nuchter achter het stuur te kruipen. Soms gebeurt dit op eigen initiatief van de vereniging: zo kreeg voetbalclub RKZVC (Zieuwent, Gelderland) landelijke media-aandacht door spelers bij een uitwedstrijd te vragen om eerst te blazen. Bij iedere club komt het weleens voor dat je je afvraagt of voetballers, na een avondje stappen, de volgende ochtend wel zo fit zijn. Daar wilden we iets tegen doen, aldus bestuurslid Manfred Harbers tegenover De Telegraaf. Het initiatief werd door de KNVB toegejuicht. 

Acties in Zuid-Holland

In Zuid-Holland maakt het Regionaal Ondersteuningsbureau Verkeersveiligheid Zuid-Holland (ROV-ZH) - in samenwerking met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeenten en de politie - zich de laatste jaren sterk voor de 100% Bob, 0% op-campagnes in sportkantines. Zo ontvingen ruim 400 sportclubs vorig jaar een uitgebreid pakket met BOB-campagnemateriaal voor in de sportkantine zoals dienbladen, posters en bierviltjes. Daarnaast werden er (gratis) BOB-activiteiten bij sportverenigingen gehouden, zoals het plaatsen van speciale sponsorborden en het trainen van barmedewerkers, organiseerde ROV-ZH samen met voetbalclub ADO Den Haag een aantal acties om aandacht te genereren en konden sporters & supporters hun BOB-kennis online testen (en een optreden van 3FM DJ's in de sportkantine konden winnen).

'Doe mee en win een Limo voor de Bob!' 

Ook dit jaar wordt er een vervolg gegeven aan de Bob-campagnes in Zuid-Holland. Zo kunnen sportverenigingen opnieuw gratis promotiemateriaal bestellen, een campagneteam uitnodigen bij een belangrijke wedstrijd of evenement, en/of een zogeheten 'Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA)'-training aanvragen voor het barpersoneel. Nieuw dit jaar is de 'Limo voor de Bob'-actie: sportverenigingen die zich voor maart aanmelden bij ROV-ZH maken kans op één van de drie limousines. Daarnaast zal er vanaf maart tot en met juni een Bob-quiz online staan, waarbij de vereniging met de meeste punten een limousine wint. Dit uiteraard tijdelijk en niet om de voorzitter te belonen, maar juist de ultieme Bob binnen de vereniging: zodat hij/zij tijdens een verenigingsfeest een keer niet zelf hoeft te bob'en, maar samen met vrienden op een veilige, verantwoorde - en bovenal leuke - manier naar huis wordt gebracht.

Via onderstaande video is de Limo voor de Bob-campagne gelanceerd.