Live Eredivisie-voetbal doorbreekt glazen plafond

Jarenlang is de NOS verantwoordelijk geweest voor de omvang van de media-inkomsten in het Nederlandse voetbal. In de toptijd rond het jaar 2000 betaalde de publieke omroep zo’n 40 miljoen euro voor de samenvattingen van het vaderlandse voetbal. Toen die inkomsten terugliepen, werden de Eredivisieclubs gedwongen om mediapartijen in eigen land warm te maken voor live voetbal achter de decoder in een tijd dat de meeste Nederlanders nog niet aan de decoder wilden.

Na een spraakmakende eerste tender van de tv-rechten in 2004 ging Tele2 / Versatel er met de live rechten vandoor. Tele2 bood met het voetbal in de hand in 2005 als eerste in Nederland een triple play dienst aan, bestaande uit telefonie, internet en televisie. Zoals vaker met pioniers, liep dat avontuur niet zo goed af voor de Frans-Zweedse combinatie, simpelweg omdat het te vroeg was. Vandaag de dag wordt de markt namelijk gedomineerd door dergelijke gecombineerde aanbiedingen voor televisie, internet en (mobiele) telefonie.

Omdat er in de rechtenperiode vanaf 2008 onvoldoende interessante biedingen uit de markt kwamen, besloten de Eredivisieclubs het met een eigen zender te doen. Eredivisie Live was geboren. Studies in die tijd wezen uit dat er in een optimale situatie ongeveer 800.000 huishoudens bereid zouden zijn om 10-15 euro per maand te betalen voor een live voetbalzender. Jarenlang hebben Eredivisie Live en later FOX Sports aangehikt tegen deze grens. Het aantal van 650.000 abonnees leek lange tijd het plafond.

Doorbraak

Totdat FOX Sports vorige zomer een doorbraak realiseerde door nieuwe afspraken te maken met KPN en dertien andere tv-aanbieders. Dat ging niet zonder slag of stoot, want een lange, zomerse soap die we via de media konden volgen, eindigde in de rechtbank. De rechter gaf de Eredivisie gelijk en de providers met een aflopend contract gingen mee in een nieuw distributiemodel.

Daardoor bleek de voetballiefhebber uiteindelijk de grote winnaar, want die betaalde bij KPN geen 17,50 meer, maar slechts 7,50 per maand om live Eredivisie-voetbal te kunnen kijken en Vodafone (nu T-Mobile) en Delta namen FOX Sports Eredivisie 1 zelfs op in het basispakket. De prijselasticiteit deed zijn werk. Het afgelopen voetbalseizoen zijn er circa 300.000 abonnees bijgekomen en FOX Sports is inmiddels beschikbaar in ruim 900.000 huishoudens, zo meldde de zender onlangs. Bovendien is KPN met ingang van komend seizoen ook nog eens hoofdsponsor van de Eredivisie geworden.

"De keuze van de clubs om in 2008 een eigen voetbalzender op te starten is een gouden greep geweest"

Of de magische grens van 1 miljoen abonnees binnenkort al wordt geslecht, wordt eveneens door de rechter bepaald. Deze maand staan FOX Sports en marktleider Ziggo voor het hekje. FOX Sports Eredivisie wordt momenteel op basis van twee aparte overeenkomsten aangeboden in het voormalig UPC-gebied en in het voormalig Ziggo-gebied.

De UPC overeenkomst eindigt 31 juli van dit jaar en FOX Sports vindt dat die klanten vanaf dat moment ook moeten kunnen profiteren van dezelfde, nieuwe voorwaarden zoals ook met KPN en de overige aanbieders is afgesproken. Ziggo meent dat die klanten onder haar eigen ‘oude’ voorwaarden met de zender vallen, conform afspraken die nog drie jaar doorlopen. De voetballiefhebbers onder de Ziggo klanten zijn benieuwd naar de uitkomst.

Gouden greep

Hoe dan ook, die grens van 1 miljoen wordt ergens in de nabije toekomst gebroken. Dus is de stelling terecht dat de keuze van de clubs om in 2008 een eigen voetbalzender op te starten een gouden greep is geweest. Inmiddels genieten bijna 1 miljoen huishoudens van live Eredivisie-voetbal tegen een meer dan redelijke prijs. En dat is goed voor de Nederlandse clubs. Zij zien hun gedurfde beslissing uit 2008 eindelijk beloond worden en kunnen dankzij die inkomsten blijven investeren in een kwalitatieve en aantrekkelijke competitie.