4 takeaways van de SPORTNEXT Live Sessie: de strijd om live sportcontent

In de sport zijn de laatste jaren nieuwe businessmodellen ontstaan, en storytelling, het gebruik van data en community building worden belangrijker. Tijdens de SPORTNEXT Live Sessie: de strijd om live sportcontent van afgelopen vrijdag tijdens het KPN WK Shorttrack kwamen al deze onderwerpen aan bod. In vijf sessies gingen we dieper in op het veranderende medialandschap en de uitdagingen en kansen voor marketeers. Wat waren de belangrijkste conclusies van de Live Sessie?

1. Een digitale contentlaag om een sportevent heen biedt kansen voor alle stakeholders in de sport

Dagvoorzitter Gijsbregt Brouwer stelde aan het begin van de Live Sessie al de centrale vraag van het evenement, namelijk 'hoe betrek je mensen die niet bij een evenement aanwezig zijn, toch bij dat event?' Alle vijf de sprekers gaven op hun eigen manier antwoord op deze vraag.

Bij het shorttrack is men nog bezig een community te bouwen, legde toernooidirecteur van het KPN WK Shorttrack Cees Juffermans uit. "Bij schaatsen denken mensen nog aan Sven Kramer en Henk Angenent. Dat is wel aan het veranderen. Dat komt door de goede resultaten van de Nederlandse shorttrackers, maar ook door de manier waarop de wedstrijden in Nederland georganiseerd worden. Met een mix van entertainment en topsport. En de spectaculaire beelden die zowel op televisie als via social media te zien zijn."

Mathys van Abbe, founder van Mobypicture en Týrsday, toonde goed aan hoe je met behulp van nieuwe technologieën je community kunt betrekken bij een evenement. Via ahoy.tyrsday.com had Týrsday alle relevante (sociale) content rondom het KPN WK Shottrack in Ahoy Rotterdam verzameld op één plek. "Delen wordt optellen als alle stakeholders van een evenement content delen vanuit één en dezelfde plek. Alle stakeholders willen de energie van de sporters gebruiken en daarvan kan iedereen profiteren", aldus Mathys. 

ZIE OOK: Liveblog over SPORTNEXT Live Sessie: de strijd om live sportcontent (gesloten)

2. Een fanbase helpt bij het verzamelen van data en data helpt bij het opbouwen van een fanbase

Dat data steeds belangrijker worden in de sport is duidelijk. Vrijwel elke sportbond en –organisatie is bezig fanprofielen op te bouwen. In het marathonschaatsen zijn ze daar eigenlijk dit jaar pas mee begonnen. De sport moest namelijk opnieuw op de kaart gezet worden. "Data speelden daarin een heel belangrijke rol. Op basis van de data zijn we gaan vernieuwen", legde Marianne van Leeuwen, co-founder PRDCT en projectteam livestreams marathonschaatsen, uit.

Een van de experimenten om het marathonschaatsen weer onder de aandacht te brengen, was het livestreamen van de wedstrijden. Via YouTube, Facebook en de website schaatsen.nl waren de streams te bekijken. Elke uitzending via de livestream kostte maar 2.500 euro. "Voor min of meer een appel en een ei hebben we de wedstrijden uitgezonden en aangetoond dat er behoefte aan de beelden is." Er werd gedurende het schaatsseizoen een community rondom het marathonschaatsen opgebouwd en ook de KNSB raakte meer betrokken bij het project. Na één seizoen is er nu een loyale fanbase opgebouwd.

De KNSB is via de site schaatsen.nl al langere tijd bezig met data verzamelen. Het afgelopen jaar werd de volgende stap gezet. "De gemiddelde leeftijd van de NOS-kijker is 60 jaar", zei Mascha van Werven, manager media, communicatie en marketing bij de KNSB, in haar presentatie. De schaatsbond bindt via de televisie nog steeds een grote doelgroep, maar moet wel verjongen. Dat doet het onder andere via schaatsen.nl. Via (allerlei acties op) de site wist de KNSB 27.000 nieuwe fans te werven het afgelopen jaar en kostbare data te verzamelen. “We zijn samenwerkingen aangegaan met commerciële partijen en hebben op basis van data gerichte acties opgezet. De volgende stap is middels content de loyaliteit en het engagement van de fans vergroten."

3. Sportbonden moeten eigen content maken om te overleven

Livestreamen lijkt het nieuwe toverwoord voor sportbonden. Met name de wat kleinere sportbonden en de sporten die niet zo vaak op de televisie te zien zijn, hebben het heft in eigen handen genomen. Onder andere wedstrijden in het korfbal, tafeltennis, basketbal en dus ook marathonschaatsen zijn tegenwoordig regelmatig via livestreams te volgen. Daarmee nemen de sportbonden een belangrijke stap: ze worden uitgever en eigenaar van hun eigen content.

Livestreams zijn inmiddels een belangrijke pijler voor veel sportbonden. Maar het is ook belangrijk andere content zelf te maken. Daarbij had Marianne van Leeuwen een interessante boodschap: "Je moet relevante content maken voor jouw doelgroep. Het gaat als organisatie om de connectie die je hebt met jouw doelgroep en de connectie die gebruikers onderling hebben. Het gaat niet per se om de hoeveelheid content en de kwaliteit van je content."

Wees als sportbond of –organisatie dus vooral relevant. Maak content die alleen jij kunt bieden, zoals exclusieve interviews, behind-the-scenes-beelden of video’s vanuit het perspectief van de sporters.

Video: Livestream van het marathonschaatsen


4. Door het betrekken van fans, bezoekers en ouders ontstaat een nieuw verdienmodel in de amateursport

Veel sportbonden richten zich bij het livestreamen van events nog uitsluitend op de topsportevenementen. Logisch, want daar is de meeste belangstelling voor. De nieuwe app Matchday.tv richt zich echter op een geheel andere markt: de amateursport.

Het wordt volgens de makers de meest persoonlijke sportzender die je je kunt wensen. Deze nieuwe 'zender' filmt een hele sportdag op jouw club, zendt de beelden live én in samenvatting uit, stuurt berichten bij doelpunten en geeft je zo de mogelijkheid om alles wat er bij je vereniging gebeurt te delen. Of zoals Guido Klomp, senior sportmarketeer bij Triple Double, het beschreef tijdens de Live Sessie: "Ik vind het leuk om Justin Kluivert van Ajax of het WK Shorttrack te zien, maar het allerliefst wil ik mijn eigen zoontjes zien spelen op het voetbalveld. Daarom hebben we Matchday.tv opgericht. We willen alle sportclubs aansluiten op onze technologie, een lokaal verdienmodel ontwikkelen en de sport nog leuker maken en verbeteren."

Met behulp van een 'slimme camera' kunnen sportwedstrijden opgenomen worden. Deze camera kan meer dan alleen registreren: door unieke algoritmes worden de bal en mensen gevolgd, zodat wordt voorspeld waar de bal naartoe gaat. De beelden worden snackable gemaakt en verstuurd naar de app.

Op verschillende manieren denkt Guido inkomsten te genereren. "Via advertenties, sponsoring en dataprofielen willen we aan een inkomensstroom werken. Je kunt dan denken aan korte filmpjes voorafgaand aan een samenvatting. Tevens weten we straks precies wie bij welke wedstrijd komt kijken, hoe oud de mensen zijn, waar ze vandaan komen. Onze adverteerders kunnen daar gerichte en relevante campagnes op ondernemen."

Een groot artikel over Matchday.tv staat in de papieren versie van Sport & Strategie, nr. 1 2017, die 6 maart verscheen.


Headerfoto: Twitter @RickvanLeersum