Ajax sluit mediapartnership met ESPN in de VS

Ajax en ESPN gaan een mediapartnership met elkaar aan. ESPN bezit met het OTT-platform ESPN+ reeds de rechten in Amerika voor Eredivisiewedstrijden. Middels deze overeenkomst heeft ESPN, onderdeel van The Walt Disney Company, de mogelijkheid om ook Ajax-content buiten wedstrijden om te distribueren. Ajax begroet ook Bleacher Report als mediapartner.

Het Amerikaanse ESPN is één van de grootste mediapartijen van het land, onder andere in broadcasting, online en sinds april 2018 dus ook met ESPN+. Door deze overeenkomst is op korte termijn Ajax-content te zien op de kanalen van ESPN.

Edwin van der Sar, algemeen directeur bij Ajax: "Het uitbouwen van het bereik van Ajax in Amerika is de eerste stap in de strategische benadering van die markt. ESPN biedt ons het platform om dit te kunnen doen en denkt mee over het type content, relevant voor de Amerikaanse voetbalconsument. Het spreekt voor zich dat wij de voorkeur hebben voor vooraanstaande partners en hebben die in ESPN wederom een gevonden. Niet in de laatste plaats zorgt dit ervoor dat onze huidige partners meeliften op het vergroten van ons bereik in nieuwe markten.”

Bleacher Report

Tijdens de trip in de VS tekenden Edwin van der Sar en commercieel directeur Menno Geelen namens Ajax ook een samenwerkingsovereenkomst met Bleacher Report. De Amerikaanse mediapartij, met eigenaar Turner Media, heeft onder andere de rechten voor Champions League in de VS. Nadat Ajax en Bleacher Report in het verleden al samenwerkten op meerdere fronten, is dat nu geformaliseerd in een mediapartnership.

Het grootste onderdeel van het contract omvat het platform wat Bleacher Report Ajax in de VS biedt. De Ajax-content zal onder andere verspreid worden over de social mediakanalen van Bleacher Report Football. Ajax zal onder andere toegang bieden tot spelers. Hiermee zet Ajax de volgende stap in het bereiken van de Amerikaanse voetbalfan, door middel van unieke content.

Van der Sar: “Bleacher Report is één van de meest vooraanstaande mediapartijen in Amerika. Zij creëren enorm goede content en hebben betrokken fans. Deze samenwerking biedt voor Ajax veel perspectief als het gaat om bereiken van de huidige fanbase, maar ook het binden van nieuwe fans. Het biedt partners eveneens de mogelijkheid om via dit platform te adverteren in de juiste doelgroep en zo samen nieuwe markten te veroveren. Eerder uitgevoerde concepten in combinatie met Bleacher Report hebben laten zien dat het een succesformule is.”

Ajax actief in de VS

Ajax is sinds eind 2018 actief in de VS. De Amsterdammers openden een kantoor in New York en namen in de winterstop van het vorige seizoen deel aan de Florida Cup. Inmiddels zijn onder meer viewing party's georganiseerd, werd een contract afgesloten met Budweiser en de volgende stap in het proces is een partnership aangaan met een club uit de VS.

Headerfoto: Ajax