Digitalisering bij sportbonden: Nederlandse Handboog Bond wil profiteren van WK en 'Hunger Games-effect'

NOC*NSF startte begin 2015 met een groot project: de transitie in de sport, mede ingegeven door de kansen die de digitalisering biedt. Nu, vier jaar later, hebben veel sportbonden zichzelf opnieuw uitgevonden. SPORTNEXT gaat in 2019 elke maand langs bij een sportbond om de balans op te maken. In aflevering 3 schuiven we aan bij de Nederlandse Handboog Bond.

De handboogsport is populair. Meer dan tienduizend Nederlanders doen aan handboogschieten en dat aantal groeit. In 2012 waren het er nog 9000. Sinds de goede prestaties van de jonge Nederlandse atleten Rick van der Ven (4de bij de Olympische Spelen in Londen in 2012) en Sjef van den Berg (4de bij de Olympische Spelen in Rio de Janeiro in 2016) én de première van de populaire Hollywood-blockbuster The Hunger Games in 2012, is de sport in het vizier van veel Nederlanders gekomen.

"We hebben de afgelopen jaren met name gezien dat jonge meiden meer interesse tonen in de sport. Een populaire film als The Hunger Games heeft daarin zeker een grote rol gespeeld. Onze verenigingen hebben daar destijds ook goed op ingespeeld, door naar lokale bioscopen te gaan en bezoekers van de film de mogelijkheid te geven zelf een paar pijlen te schieten", zegt Harm van der Hoff, communicatie- en marketingmedewerker van de Nederlandse Handboog Bond.

Van der Hoff is één van de vijf parttimers aan de bureaukant van de bond. De afgelopen jaren is het aantal medewerkers kleiner geworden, wat de nodige uitdagingen met zich meebrengt. “We werken dus ook met stagiaires die ons helpen, vooral op communicatiegebied. Want communicatie stopt nooit en ik ben maar twee dagen per week op kantoor”, aldus Van der Hoff. “Door de bezuinigingen zijn we slimmer gaan werken. We maken nu nog meer gebruik van enthousiaste vrijwilligers die ons helpen op organisatorisch- en communicatievlak. En we pakken de ruimte door in te spelen op sportieve successen en ontwikkelingen in de maatschappij."

Meer aandacht voor video

De bond doet er alles aan om haar achterban zo goed mogelijk te informeren over wat er speelt binnen de sport. Volgens Van der Hoff is het vanwege de verschillende disciplines en het feit dat de handboogsport wordt beoefend door jong en oud, soms moeilijk de boodschap bij de juiste doelgroep te krijgen. "Zowel on- als offline communiceren we met onze achterban. Waar de jeugd niet zit te wachten op een papieren magazine vinden ouderen onze artikelen op de website en onze foto’s en verhalen op Instagram niet zo snel. Helaas hebben we niet altijd de mogelijkheid (tijd en capaciteit) onze boodschappen te segmenteren en ons te richten op bepaalde doelgroepen. We meten wel steeds meer en weten daardoor beter welke content op welke plekken het best gelezen wordt."

Ook zet de bond, net als veel andere sportorganisaties, steeds meer in op video content. “De handboogsport is een spectaculaire sport. Dat aspect laten we steeds meer zien. Daarnaast scoort video content beter bij de jongere doelgroep. We maken korte, 'snackable’ video’s. We gaan verhalen veel meer op een visuele manier in beeld brengen."

Tijdens het WK publiceert de bond ook dagelijkse video’s die een unieke inkijk geven in het toernooi en de TeamNL sporters.

WK wordt aangegrepen om legacy te creëren

Voor 2019 zijn de wereldkampioenschappen (para)handboogschieten in Den Bosch hét hoogtepunt van het jaar voor de NHB. Van 3 tot en met 16 juni wordt voor deze gelegenheid een compleet stadion met schietbaan op de Parade in de hoofdstad van Noord-Brabant opgebouwd. Voor de bond zijn de WK een uitgelezen moment om de sport te promoten en Nederland warm te maken voor de handboogsport.

In samenwerking met sportmarketingbureau Triple Double is een strategie bedacht om zoveel mogelijker Nederlanders in aanraking te laten komen met de sport en het evenement.

"We hebben onszelf de vraag gesteld: hoe kunnen we het WK aangrijpen om een nalatenschap voor de sport te creëren? Niet alleen qua imago, maar ook om een ledengroei bij de verenigingen te realiseren. We hebben samen met Triple Double gekeken naar de unieke kenmerken van onze sport en aan de hand daarvan is een strategie ontwikkeld”, legt Van der Hoff uit.

Nieuwe promotiecampagne voor de sport

Tijdens het WK is de bond gestart met de lancering van de nieuwe promotiecampagne 'Everyone deserves to be a hero'. Hiermee haakt de bond in op de unieke kenmerken die handboogsporters en geïnteresseerden in de sport aan elkaar bindt. De WK periode, de komende Nationale Sportweek en de daaropvolgende periode naar de Olympische Spelen van Tokio worden aangegrepen om samen met de lokale verenigingen de vernieuwde boodschap over de handboogsport over te brengen.

"De afgelopen weken hebben we een roadshow gedaan langs de verenigingen in het land waar we vooral verenigingen stimuleren elkaar te laten helpen om te komen tot een goede aanpak voor hun promotie”, aldus Van der Hoff. “Er zijn tijdens het WK side-events voor kinderen, mindervaliden en mensen die gewoon eens een pijltje willen schieten. Kansen te over dus voor iedereen om het unieke van de sport te ervaren."

'We krijgen een steeds beter beeld wat onze sport inhoudt en welke commerciële partijen dezelfde waarden met ons delen'

Harm van der Hoff (Nederlandse Handboog Bond)

Meer aandacht voor sponsoring

De toenemende interesse voor de sport heeft ook positieve effecten op de sponsorpropositie van de bond. Zo verbond ERIMA Nederland zich in juli 2018 als Official Supplier aan de NHB. Van der Hoff merkt dat het de laatste jaren gemakkelijker is geworden met potentiële sponsors in gesprek te komen. "We maken sinds 2017 deel uit van TeamNL en dat is heel belangrijk voor ons geweest, zowel sportief als financieel. We krijgen een steeds beter beeld wat onze sport inhoudt en welke commerciële partijen dezelfde waarden met ons delen.”

“Het is nu nog de fase van aftasten. We sjansen als het ware met de markt. We denken een onderscheidend verhaal te hebben, waar bedrijven bij kunnen aanhaken. Je ziet bijvoorbeeld dat specifieke doelgroepen, als kinderen met autisme of jongeren met leerproblemen, veel baat hebben bij het beoefenen van onze sport. Dat gegeven levert niet meteen extra inkomsten op, maar je kunt wel samen met een commerciële partij optrekken om de voordelen van de sport voor het voetlicht te brengen. Dan breng je samen de sport verder en uiteindelijk voel je dat ook in de portemonnee.”

Zichtbaarheid van verenigingen

Met het WK in eigen land en de Olympische Spelen van 2020 in Tokio voor de boeg ziet de toekomst er voor de handboogsport florissant uit. Van der Hoff ziet nog enorm veel kansen voor verdere groei van de sport. "Handboogschieten roept veel herkenning op. Vrijwel iedereen heeft weleens een keer met pijl en boog geschoten. Je hebt snel succes. Daarnaast kunnen we rekenen op steeds meer aandacht vanuit de media."

“De volgende stap is een vergroting van de zichtbaarheid van handboogverenigingen. In elk dorp en elke stad zie je wel voetbal- of tennisvelden. Dat geldt minder voor onze verenigingen. Die zijn veelal gevestigd in hallen op bijvoorbeeld een industrieterrein of hebben een veld dat vanwege de veiligheid wat meer achteraf ligt. Er ligt een rol voor zowel onszelf als de verenigingen om meer zichtbaarheid te creëren."

“Gelukkig hebben we veel aanwas vanuit de jeugd, wat de basis is om de sport verder te kunnen ontwikkelen”, vervolgt Van der Hoff. “We hebben als doel de fanbase van de sport te laten groeien en daar speelt ook TeamNL een grote rol in. Met elkaar kunnen we ervoor zorgen dat de sport bij een breder sportpubliek onder de aandacht komt. Ik heb zeker niet de illusie dat we net zo groot gaan worden als de KNVB, maar ik ben er wel van overtuigd dat er nog heel veel potentiële leden en liefhebbers van de handboogsport in Nederland zijn."

Lees ook de eerdere artikelen in deze serie: