Dit zijn in 2024 de meest populaire clubs op social media in de Eredivisie

Net als de voorgaande zes jaar maakt SPORTNEXT aan het begin van een nieuwe jaargang de balans op en onderzoeken we hoe groot de digitale achterban van de achttien Eredivisieclubs is. Wie heeft er de meeste volgers bij gekregen? Welk platform groeit het hardst? En welke club moet op social media-gebied een tandje bijsteken?

Voor ons onderzoek hebben we wederom een rondje langs de social media-kanalen van de Eredivisieclubs gemaakt. We hebben gekeken naar het aantal volgers op Instagram, TikTok, Facebook, X en YouTube. LinkedIn ontbreekt omdat dit niet het platform is waarop clubs dagelijks de interactie met supporters opzoeken. Snapchat hebben we buiten beschouwing gelaten omdat niet alle Eredivisieclubs er actief op zijn en omdat de actieve clubs niet allemaal hun aantal volgers tonen. Ook bijvoorbeeld Threads staat niet in het overzicht, omdat wederom niet iedere club hier een account op heeft.

Voor ons overzicht zijn alleen het aantal volgers op de hoofdkanalen van de clubs meegerekend. Als voorbeeld: PSV heeft ook nog een internationaal kanaal op Twitter (PSV International) met bijna 70.000 volgers, maar dit is niet meegenomen.

TikTok

Opnieuw is Ajax met afstand de grootste Nederlandse voetbalclub op social media. De Amsterdammers hebben in totaal ruim 24,3 miljoen volgers en danken dat aantal vooral aan Instagram en TikTok, waarop hun volgers maar blijven toenemen: in 2021 had Ajax 1,6 miljoen volgers op TikTok, in 2022 waren dat er al 4,5 miljoen, in 2023 noteerden ze er 7,4 miljoen en inmiddels hebben de Amsterdammers 9,2 miljoen volgers op het platform. Eerder behoorde de ploeg met haar TikTok-cijfers ook internationaal tot de top, maar de afgelopen jaren hebben Real Madrid (40 miljoen), FC Barcelona (32,7 miljoen) en Manchester United (24,7 miljoen) een behoorlijke voorsprong genomen.

Grootste en kleinste stijgers

Feyenoord mag zichzelf de grootste stijger noemen. Vooral door de groei op Instagram en TikTok hebben de Rotterdammers hun totale volgersaantal in een jaar tijd met ruim 62% uitgebreid. Dat Feyenoord de Mexicaanse spits Santiago Giménez in de gelederen heeft, lijkt de club op social media-gebied geen windeieren te hebben gelegd. Feyenoordsupporters-podcast ‘Kein Geloel’ dook eind 2023 in de cijfers en kwam erachter dat liefst 30 procent van alle volgers van Feyenoord afkomstig is uit Mexico. Het aanboren van de juiste markt op voetballend gebied, heeft dus ook zijn uitwerking op je sociale kanalen.

Ook FC Utrecht gooit hoge ogen in het overzicht. Met een totale stijging van 54,6% doet de Domstad online goede zaken. Dat is vooral te danken aan de gigantische groei die het Instagram-kanaal heeft doorgemaakt, van 142.000 (2023) naar ruim 275.000 (2024). Die stijging is mogelijk te verklaren met de komst van de Irakese voetballer Zidane Iqbal, die afgelopen zomer door FC Utrecht werd weggeplukt bij Manchester United. De 20-jarige middenvelder heeft op zijn eigen Instagram-account al 1,4 miljoen volgers en onder de Utrechtse posts op het kanaal zien we regelmatig Irakese berichten. Ook met Ivar Jenner lijkt FC Utrecht het op social media-vlak goed getroffen te hebben. De Indonesisch international kan op veel fans uit zijn thuisland rekenen en heeft ook op zijn persoonlijke kanaal al 789.000 volgers. Ter vergelijking: Jens Toornstra en Nick Viergever, bovengemiddeld bekende gezichten bij FC Utrecht en op de Nederlandse velden, komen niet verder dan respectievelijk 104.000 en 37.500 volgers op Instagram.

De kleinste stijging komt op naam van Heracles Almelo (9%), vlak na SC Heerenveen (9,5%), dat deze titel vorig nog kreeg en op Facebook wel een relatief grote supportersschare heeft zitten. De overige Eredivisieclubs maken allemaal een groei van minstens 10% door. Opvallend: voor het tweede jaar op rij heeft geen enkele club mínder volgers gekregen.

De nieuwkomers

PEC Zwolle, Heracles Almelo en Almere City promoveerden afgelopen seizoen naar de Eredivisie. De twee laatstgenoemde nemen als promovendi een bescheiden positie in op de social media-ranglijst (ondanks het feit dat Almere City de op-vijf-na grootste groei doormaakt), maar PEC Zwolle nestelt zich meteen brutaal op plek negen. Daarmee is het lijstaanvoerder van het rijtje clubs dat de afgelopen jaren allemaal één of enkele seizoenen in de Keuken Kampioen Divisie actief was. De blauwvingers zijn dus eigenlijk the best of the rest. Sterker nog: door hun groei van liefst 40,2% hijgen ze nu zelfs Vitesse behoorlijk in de nek.

In dit zo te noemen rechterrijtje valt ook op hoe relatief goed PEC Zwolle en FC Volendam scoren op TikTok. FC Volendam had daar vorig jaar al een succesformule voor gevonden en kon begin 2023 al rekenen op 91.500 volgers op het platform. PEC Zwolle lijkt nu ook de juiste snaar geraakt te hebben en is van 66.900 (2023) naar 114.100 (2024) geschoten.

Facebook en X minder explosief, wat te denken van BeReal?

Tegenover de groei van de Instagram- en zeker de TikTok-accounts van de clubs, staat het rustige vaarwater waarin Facebook en X terecht zijn gekomen. De volgersaantallen op deze platforms groeien wel, maar dat gaat niet gepaard met grote pieken. Die gestage ontwikkeling zagen we vorig jaar ook al. TikTok blijft dus – net als vorig jaar – wel dé plek om nieuwe fans aan je te vinden.

En wat kunnen we in de toekomst verwachten van BeReal, de app waarbij je binnen twee minuten een foto moet maken van wat jezelf of van wat je aan het doen bent, zodat je geen tijd hebt om iets mooier te maken dan het is? Het platform is vooral onder jongeren sterk gestegen in populariteit: van de 15 tot 19-jarigen in Nederland is één derde er actief op. Onder de 20- tot 24-jarigen neemt dat percentage zelfs nog iets toe. De 40-plussers lijken dan weer nauwelijks van het bestaan van de app af te weten.

In februari 2024 lanceerde BeReal de toevoegingen ‘RealPeople’ en ‘RealBrands’, waarmee het bekende personen en merken wil aantrekken. Daaronder vallen ook voetbalclubs. Paris Saint-Germain en Borussia Dortmund zijn al sinds de lancering actief en in Nederland volgden Ajax en Ajax Vrouwen. Wordt RealBrands een toevoeging aan de gevestigde social media-orde voor voetbalclubs, of blijkt het straks niet meer dan een stuiptrekking te zijn geweest?

Credits headerafbeelding: ANP

Hieronder het complete overzicht van het aantal volgers van de Eredivisieclubs op social media. Cijfers per 29 februari 2023.

Overzicht: Eredivisieclubs op social media

Positie Club Instagram TikTok Facebook X YouTube Totaal Verschil tov 2023 in %
1 Ajax 8.657.111 9.200.000 3.600.000 1.918.104 1.000.700 24.375.915 +12,6
2 PSV 1.339.165 1.700.000 964.000 542.814 273.000 4.818.979 +38,7
3 Feyenoord 1.073.796 1.600.000 790.000 644.941 195.000 4.303.737 +62,4
4 AZ 189.076 470.600 135.000 90.263 44.300 929.239 +32,6
5 FC Utrecht 275.808 189.100 155.000 88.359 45.100 753.367 +54,6
6 FC Twente 166.878 80.800 232.000 144.983 37.200 661.861 +14,8
7 SC Heerenveen 104.626 56.700 295.000 89.698 58.500 604.524 +9,5
8 Vitesse 101.596 77.100 109.000 77.131 19.200 384.027 +15,7
9 PEC Zwolle 105.877 114.100 44.000 73.262 12.700 349.939 +40,2
10 N.E.C. Nijmegen 69.025 30.400 53.000 53.774 7.570 213.769 +16,4
11 FC Volendam 45.331 117.000 17.000 18.379 3.440 201.150 +26,2
12 Sparta Rotterdam 77.961 14.900 58.000 39.807 8.500 199.168 +18,5
13 Go Ahead Eagles 49.316 56.800 31.000 36.216 8.060 181.392 +21,3
14 RKC Waalwijk 45.108 79.100 22.000 25.631 3.650 175.489 +11,9
15 Fortuna Sittard 69.214 33.700 23.000 26.782 4.160 156.856 +10,6
16 Heracles Almelo 41.905 26.800 34.000 35.947 8.860 147.512 +9
17 Excelsior Rotterdam 39.873 9.283 21.000 26.771 2.770 99.697 +11,3
18 Almere City FC 36.111 17.800 14.000 24.035 2.030 93.976 +29,1