Fan van Fans Podcast: "Geven professionals die sport voor fans nóg mooier maken een podium"

Januari 2020, Touché Sportmarketing bestaat 7 jaar en nog geen corona te bespeuren. Om deze ‘verjaardag’ te vieren start Niko Moreno Ruiz de Fan van Fans Podcast. Een jaar en tien afleveringen later zit het eerste seizoen erop. We praten kort bij met de sportmarketeer die nu ook als podcast host door het leven gaat.

Waarom zijn jullie gestart met de Fan van Fans Podcast?

Moreno Ruiz: "Bij Touché zijn we met ons team elke dag in touw om sport voor fans nóg mooier te maken. We zijn gefascineerd door de relatie tussen sport en haar supporters. Voor wie we ook werken, deze band staat in onze projecten altijd centraal. Niet dat we denken dat wij sport kunnen ‘maken’, maar wel dat we samen met onze klanten op basis van deze ‘relatie’ het nog net iets mooier kunnen maken. Juist omdat je op basis van deze extra beleving als club, sportbond, sponsor, atleet, evenement of overheid juist het verschil kan maken."

"Het idee voor de podcast was simpel: interviewen van professionals die zich net zoals wij inzetten om sport voor fans nóg mooier te maken. Stefan Bolt van Live Slow Ride Fast maakte tijd en vandaar is het balletje gaan rollen. Dat we uiteindelijk o.a. de KNVB, Team Jumbo-Visma, FC Barcelona en ABN AMRO wisten te strikken is natuurlijk wel heel tof. En leerzaam."

Hoe is het maakproces verlopen?

"Leerzaam! Ik ben natuurlijk van nature geen journalist, maar met de hulp van producent Tim Gerth (van o.a. Motorsport.com, Red Bull media en reporter van o.a. Tilburg Trappers en Heroes Den Bosch, red.) hadden we de smaak snel te pakken. Daarnaast ontwikkelden we voor klanten al podcasts, het nieuwe was vooral dat ik zelf de vraagsteller werd. Aandachtig luisteren, voorsorteren op de volgende vragen en een gesprek enigszins sturen; het is echt een vak apart. Overigens kan ik iedereen aanraden het gewoon te proberen. Met een microfoon, een beetje verstand van monteren en een Zoom-verbinding kom je al een heel eind."

Last gehad van corona?

"Nee, eigenlijk niet. Natuurlijk hebben we het merendeel van de afleveringen vanuit huis gemaakt, maar dat gaf meteen volop perspectief om ook bij klanten toe te passen. Denk bijvoorbeeld aan een vraaggesprek met Kim Clijsters en Daniil Medvedev voor Libéma Open. Het is aan de luisteraar om te bepalen of er verschil zit in de afleveringen ‘op afstand’ en die op locatie."

"Ik heb veel opgestoken van de gasten, van het verhaal achter de INEOS 1:59 Challenge tot de rol van ABN AMRO in fanbeleving"

Niko Moreno Ruiz (Touché Sportmarketing)

Waarom hebben jullie voor het medium podcast gekozen?

"Ten eerste omdat ik zelf graag luister. Ik ben fan van het medium omdat je juist ruimte hebt voor verdieping. We hebben de afleveringen zo tijdloos mogelijk proberen te maken. Natuurlijk, het gaat soms even over corona, maar in de basis gaat het om de visie van de geïnterviewde. Stiekem hoop ik op het effect van wijn. Dat ze met de jaren beter worden cq. het luisteren waard blijven."

"Het is natuurlijk wel erg niche, kwaliteit boven kwantiteit. Als ik zo de cijfers erop na sla heeft 7.500 keer iemand de tijd genomen naar een podcast te luisteren. Hoewel er dubbelingen in zitten natuurlijk, vind ik dat een mooie bijvangst."

Wat heb je van het maken van de podcast geleerd?

"Naast het maak-proces heb ik enorm veel opgestoken van de gasten. Als Marleen Rennings vertelt over het verhaal achter de INEOS 1:59 Challenge of Sander Kruis (TJV) over de toekomst van het wielrennen, dan luister ik graag. Of denk aan Aviv Levy Shoshan die zijn 433 en FC Barcelona ervaringen vertaalt naar wat te doen met het budget van - met alle respect - Helmond Sport. Daarnaast hebben we bewust gekozen voor meerdere invalshoeken. Van rechtenhouder tot sponsor en van onderzoekbureau tot nieuwe initiatieven zoals Tour de Tietema."

"Het is wat tricky om 10 verschillende interviews te generaliseren. Als ik toch een poging waag: wat mij opviel is dat in elke casus de geïnterviewde start met: 'Wat kunnen we toevoegen aan de fanbeleving om vervolgens ook zelf te kunnen scoren?' en dat hierin blijven testen/proberen op elk niveau speelt. Verder, het klinkt wat clichématig, het belang van keuzes maken en echt je eigen domein claimen. Kijk bijvoorbeeld in de wielersport, Live Slow Ride Fast en Tour de Tietema begeven zich in dezelfde niche, maar je kan blind aanwijzen welke formats/concepten uit welke koker komen."

Op naar seizoen 2?

"Zeker weten! Ons ‘verlanglijstje’ qua gasten is nog erg lang. Zo gaan we in de komende serie ook een aantal keer een sporter aan het woord laten en willen we na Cleveland en Barcelona zeker nog meer over de grens kijken. Maar eerst in de kerstvakantie deze 10 afleveringen nog eens onder de kerstboom terugluisteren."

Je kunt alle afleveringen van de Fan van Fans podcast hieronder terugluisteren.