Het laatste sportmarketingnieuws: Barcelona gaat samenwerken met Facebook

In de week waarin Monster deals sloot met maar liefst acht Premier League-clubs, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

FC Barcelona eerste sportclub die betaalde dienst Facebook gaat gebruiken

FC Barcelona is een unieke samenwerking met Facebook aangegaan. De Spaanse grootmacht gaat als eerste sportclub gebruikmaken van de nieuwe betaalde dienst van het medium. Middels de digitale fanclub krijgen gebruikers toegang tot speciale aanbiedingen, exclusieve content en Facebook-groepen. De Facebook-pagina van Barcelona krijgt een speciale ‘For Supporters’ button, die alleen zichtbaar is voor de betalende gebruikers. Een abonnement op de dienst kost €2,49 per maand. Op het moment van schrijven hebben de Catalanen maar liefst 103 miljoen fans op Facebook.

‘Shirtje ruilen’ ter ere van 130-jarig jubileum KNVB

Op 8 december 2019 bestaat de KNVB 130 jaar. Daarmee is er al 130 jaar georganiseerd amateurvoetbal in Nederland. Ter gelegenheid hiervan is er een speciaal voetbalshirt ontworpen waar alle shirts van de bijna 3.000 amateurverenigingen in Nederland in terugkomen, gelet op de patronen, vormen en vlakken. De ultieme ode aan het amateurshirt dus. De KNVB-medewerkers gaan de komende weken het land in om bij al deze clubs ‘shirtje te ruilen’. Zo krijgt elke vereniging dit collectors item in het bezit en heeft de KNVB straks een unieke collectie voetbalshirts, die het rijke verenigingsleven van ons land weergeeft.

Nederland heeft een in de wereld uniek voetballandschap, dat de afgelopen 130 jaar is opgebouwd. Elke gemeente heeft minimaal één vereniging en dat is een voetbalvereniging. Geen land heeft een grotere dichtheid aan amateurclubs, allemaal verenigingen met een eigen geschiedenis, identiteit en tradities.

Intel gaat tv-kijker tijdens Zomerspelen voorzien van real time data en visualisatie

Op de Olympische Spelen in Tokio krijgen atletiekfans voor het eerst real time data en visualisatie tijdens de uitzendingen te zien. Tv-kijkers zien onder meer de snelheid van de atleten in beeld. Kleuren helpen de kijker bij te houden wat er gaande is tijdens de wedstrijd en wie er als eerst zijn of haar topsnelheid bereikt. Intel noemt de techniek 3D Athlete Tracking. Behalve 3DAT kondigde Intel ook aan virtual reality in te zetten en een esports-toernooi te organiseren in aanloop naar de Spelen.

Ajax scoort met advertenties in Noord- en Zuid-Amerika

Deze week attendeerde Ajax haar fans in Noord- en Zuid-Amerika op ludieke wijze op de start van het nieuwe Champions League-seizoen. Met advertenties in (sport)kranten in Brazilië, Argentinië, Mexico en de VS maakten de Amsterdammers duidelijk dat het miljardenbal weer begon. Met de spelers David Neres, Nicolas Tacliafigo en Lisandro Martinez, Edison Alvarez en Sergino Dest heeft Ajax een grote inbreng aan Noord-, Midden- en Zuid-Amerikaanse spelers.

Headerfoto: Christian Bertrand / Shutterstock.com