Het laatste sportmarketingnieuws: Champions League naar RTL7, Talpa koopt rechten Europa League

In de week waarin het megacontract ter waarde van ruim 3 miljard euro van de Ligue 1 met mediabedrijf MediaPro werd verbroken, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Champions League verkast naar RTL7, Talpa verkrijgt rechten Europa League

De Champions League is vanaf volgend seizoen voor het eerst te zien bij RTL7. RTL neemt het pakket over van Talpa, dat het miljardenbal sinds 2014 uitzond. Talpa heeft zich daarentegen verzekerd van de rechten van de Europa League en de nieuwe Europa Conference League. De twee toernooien wisselen dus van kanaal.

RTL probeerde in 2014 al eens de rechten voor de Champions League te kopen, maar viste toen achter het net. Mede daarom waren de wedstrijden uit dit toernooi de afgelopen jaren te zien Veronica en SBS6. Nu sloeg RTL wel toe. Contentdirecteur Peter van der Vorst reageert namens RTL verheugd. “We zijn natuurlijk enorm blij dat we de meest prestigieuze voetbalcompetitie van Europa bij RTL7 kunnen gaan uitzenden. De UEFA Champions League is een fantastische aanvulling op ons bestaande aanbod van entertainment, nieuws en sport. Voetbal verbindt en dat is exact wat we met al onze programma’s voor ogen hebben. Laten we hopen op een spannend toernooi dat voor veel spektakel en enthousiasme gaat zorgen in de Nederlandse huiskamers.”

Talpa moet na zes jaar afscheid nemen van de Champions League en gaat dus verder met de Europa League en de nieuwe Europa Conference League. “De concurrentie voor de uitzendrechten is structureel enorm”, zegt directeur televisie Marco Louwerens. “We zijn blij dat ook na de zomer Europees topvoetbal bij onze zenders te zien is. Met de UEFA Europa League en de nieuwe UEFA Europa Conference League zijn we ervan overtuigd dat we wederom hele interessante wedstrijden, met veel Nederlandse clubs, kunnen uitzenden en onze kijkers mooie voetbalavonden kunnen blijven voorschotelen.”

Parijs 2024 start campagne voor meer para-sport emjoi’s

De organisatie van Parijs 2024 heeft de ambitie om de Paralympische Spelen net zo veel aandacht te geven als de Olympische Spelen. Om dit kracht bij te zetten is een campagne gestart om meer para-sport emoji’s goedgekeurd te krijgen. Want hoewel je tegenwoordig uit honderden emoji’s kunt kiezen als je een berichtje stuurt, bestaan voor de vele verschillende sporten met een beperking nog geen specifieke symbolen.

Het organisatiecomité van de Olympische Spelen Parijs 2024 roept met de hashtag #ParaEmojis2024 op om meer emoji’s te introduceren waarin sporters met een beperking zich herkennen. De boodschap die ze daarbij geven: 'tegenwoordig bestaan deze sporten, maar de emoji’s nog niet'. De campagne wordt al ondersteund door verschillende paralympische sporters, onder wie de Nederlandse sprintster Marlou van Rijn.

EasyToys mag van KNVB langer op shirts FC Emmen

Als het aan de KNVB ligt mag de erotische webshop EasyToys ook na dit seizoen op het shirt van FC Emmen staan. De voetbalbond bepaalt niet langer of een bedrijf shirtsponsor van een club mag zijn, alleen de Reclame Code Commissie kan een sponsorschap eventueel blokkeren. Dat is de uitkomst van de ledenvergadering deze week, waarbij alle clubs uit het betaald voetbal over het sponsorreglement hebben gestemd.

In september, vlak na de start van dit seizoen, gaf de KNVB groen licht voor het hoofdsponsorschap van EasyToys. Afgesproken werd dat het contract in eerste instantie voor één seizoen zou gelden. Op de eerstvolgende algemene vergadering betaald voetbal zouden clubs vervolgens zelf mogen oordelen over reclame-uitingen op shirts, aldus de KNVB. Tijdens deze vergadering vorige week stemde een meerderheid van de clubs in met het voorstel om de toetsingscriteria voor een sponsorschap uit het Sponsoringreglement Betaald Voetbal te schrappen.

Play-off wedstrijd in NFL speciaal voor kinderen uitgezonden op Nickelodeon

Zoals vrijwel elke sportorganisatie ziet ook de NFL haar supportersschare ouder worden. Om jongeren warm te maken voor American football wordt dit seizoen een play-off wedstrijd uitgezonden op Nickelodeon. De uitzending kent allerlei speciale elementen, zoals een speciale presentatie tijdens de rust, gastjournalisten en unieke graphics en filters op het veld. Alles in de stijl van Nickelodeon. Verschillende bekende acteurs uit film en series van Nickelodeon maken hun opwachting tijdens de uitzending. Het programma begint met een zogenaamde ‘SpongeBob SportsPants Countdown Special”, waarin alle sportieve hoogtepunten van SpongeBob voorbijkomen.

Windsurfer Kiran Badloe tekent overeenkomst met sponsor Sailun Tyre op zee

Sailun Tyre is voor de aanloop naar de Olympische Spelen in Tokyo een samenwerking aangegaan met Kiran Badloe, de tweevoudig wereldkampioen windsurfen. Peter-Alexander van ’t Hof van Sailun-distributeur TTI Tyre Trading: “We zijn erg blij met Kiran. Hij is een echte winnaar en in Tokyo een absolute kanshebber op goud. Dat zal ons publicitair geen windeieren leggen. Maar onze keuze is niet alleen vanwege zijn sportieve prestaties op Kiran gevallen, maar ook vanwege zijn zeer sympathieke uitstraling.”

De samenwerking verder gaat dan een paar Sailun-banden onder de auto van Kiran Badloe. Van ’t Hof hierover: “Professionele sporters hebben het afgelopen jaar zeer zwaar gehad. Aangepaste competitieschema’s, wedstrijden die geheel uitvallen, het uitstel van de Spelen van Tokyo natuurlijk. Met Sailon Tyre gaan wij ervoor zorgen, dat Kiran zich financieel zorgeloos kan voorbereiden op de Spelen. Want als het met Kiran goed gaat, dan gaat het ook met Sailun Tyre goed.”

De samenwerking werd bezegeld op zee voor de kust van Scheveningen, waar Badloe en Van 't Hof beiden op een windsurfplank zaten. De samenwerking is ontwikkeld door Sport Stories.

Online campagne Shimano valt in de prijzen

Shimano heeft drie prestigieuze prijzen gewonnen tijdens de Dutch Search Awards 2020. Deze prijzen worden jaarlijks door een vakjury uitgereikt aan merken die opvallen met een online campagne. De campagne 'Shimano Service Center - Fietsservice van wereldklasse' werd samen opgezet met online marketingbureau Happy Idiots en won in de categorieën 'Grote Prijs', 'Beste PPC (Pay Per Click) lokale campagne' en 'Beste gebruik van personalisatie'.

Het doel van de online activatie: de merkbekendheid van Shimano Service Center in de Benelux vergroten. Fietsliefhebbers die zich in een straal van 10 kilometer rondom één van de 150 deelnemende retailers bevonden, kregen op social media of Google een advertentie te zien. In die advertentie werd verwezen naar de lokale Shimano Service Center - inclusief de naam van de fietsenhandelaar en de plaatsnaam. Zo was elke advertentie uniek.

Headerfoto: Review News / Shutterstock.com