Het laatste sportmarketingnieuws: Explosieve groei gebruik TikTok in Nederland

In de week waarin jonge beleggers de financiële wereld op z’n kop zetten door de aandelen van het bedrijf GameStop met maar liefst 700% te doen stijgen, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Jongeren zorgen voor explosieve groei TikTok in Nederland

Het aantal TikTok-gebruikers is het afgelopen jaar sterk gegroeid in Nederland. De dienst heeft inmiddels Facebook gepasseerd in het dagelijks gebruik. Het social media-gebruik is in 2020 vanwege het coronavirus en de coronamaatregelen verder toegenomen. Dit blijkt uit het Nationale Social Media Onderzoek 2021, het grootste trendonderzoek naar het gebruik van social media in Nederland, uitgevoerd door Newcom Research. 13,7 miljoen Nederlanders van 15 jaar en ouder zijn actief op social media, een stijging met 200.000 gebruikers ten opzichte van vorig jaar. Met name onder jongeren is het gebruik van social media toegenomen. Zij geven aan dat ze per dag ruim een kwartier langer op social media zitten dan een jaar geleden.

Jongeren zijn ook de voornaamste reden dat TikTok in 2020 explosief is gegroeid. Het aantal TikTok-gebruikers ligt maar liefst 2,5 keer zo hoog als vorig jaar. Ook Pinterest en LinkedIn kenden een groei van minimaal 5%. In het dagelijks gebruik komen dezelfde social media naar voren. Ook YouTube is substantieel gegroeid in dagelijks gebruik.

Het onderzoek toont nog maar eens hoe belangrijk social media zijn voor sportorganisaties om hun fans te bereiken en binden. Wie op zoek is naar jongeren doet er goed zo snel mogelijk een TikTok-account aan te maken.

Allianz nieuwe hoofdsponsor Watersportverbond en WK zeilen

Allianz Benelux is de komende acht jaar de nieuwe hoofdsponsor van het Watersportverbond. Daarnaast is Allianz hoofdsponsor geworden van het Jeugd WK 2022 en het WK Zeilen 2023 in Den Haag, en de jaarlijkse Allianz Regatta, voorheen Medemblik Regatta.

Allianz ondersteunt met de sponsoring het Watersportverbond in haar missie Nederlanders veilig, succesvol en met plezier het water op te laten gaan, nu en in de toekomst.

Omdat Allianz hoofdsponsor is geworden van het Jeugd WK 2022 en het WK Zeilen 2023 in Den Haag, en de jaarlijkse Allianz Regatta, voorheen Medemblik Regatta. is ook TIG Sports partner geworden in de overeenkomst. Het brede partnership in de watersport sluit aan bij het doel van Allianz - ‘We secure your future’. Het is tevens een aanvulling op het wereldwijde partnership van Allianz met de Olympische en Paralympische Spelen.

Budweiser besteedt geld Super Bowl-reclame aan voorlichting over vaccinaties

Voor het eerst in 37 jaar zal Budweiser tijdens de Super Bowl geen reclame uitzenden. De Amerikaanse bierbrouwer, onderdeel van Anheuser-Busch InBev, gaat het marketingbudget nu besteden meer bekendheid en voorlichting te geven over vaccinaties voor COVID-19. Aankomende week wordt een video van Budweiser online gepubliceerd. Hierin zijn onder meer zorgmedewerkers te zien die het vaccin al ontvangen hebben. Budweiser doneert een deel van haar Super Bowl budget ook aan een goed doel.

Overigens maakte omroep CBS bekend dat vrijwel alle reclameblokken voor de Super Bowl verkocht zijn. De gemiddelde prijs voor een commercial van 30 seconden daalde dit jaar iets naar 5,5 miljoen dollar.

Diversiteit en gezonde levensstijl centraal bij verlenging samenwerking Shimano en UCI

In een samenwerkingsverband dat sinds 1999 bestaat zullen de Union Cycliste Internationale (UCI) en Shimano ook van 2021 tot en met 2024 nauw blijven samenwerken. Team TOC zal het partnership voor Shimano begeleiden en gaan meten. Het stimuleren van diversiteit onder fietsers door de ontwikkeling van het fietsen in alle vormen én voor iedereen staat daarbij als gedeelde kernwaarde centraal, net als het bevorderen van een gezonde levensstijl. Naast wereldleider op het gebied van fietsonderdelen is Shimano binnen het nieuwe samenwerkingsverband nu ook UCI World Cycling Partner.

Myron Walraven, Shimano Sports Marketing & Events Manager: “Door de betrokkenheid van Team TOC kunnen we de samenwerking naar het volgende niveau brengen en kunnen we de ‘return on investment’ veel beter in kaart brengen. Tevens kunnen we er daarmee voor zorgen dat een dergelijk groot en enigszins log contract flexibel kan worden aangepast aan de tegenwoordige tijd. Hierdoor kunnen we efficiënter en flexibeler inspelen op de laatste trends en ontwikkelingen.”

Vestas stelt ATPI Sports Events aan als activatiepartner voor Formule E-sponsoring

ATPI Sports Events, wereldleider op het gebied van reizen en evenementen, zal Vestas, leverancier van duurzame energieoplossingen, ondersteunen tijdens het komende Formule E-raceseizoen. ATPI Sports Events zal hospitality management, programme design en gastcommunicatie voor Vestas faciliteren tijdens het 2021-seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap.

Door de huidige overeenkomst tussen de twee organisaties uit te breiden zal ATPI Sports Events de sponsoring verder activeren voor verschillende doelgroepen van Vestas, inclusief hun commerciële stakeholders en medewerkers.

John Bergmann, Commercial Head of Corporate and Sports Events bij ATPI vertelt: “2020 was een zeer uitdagend jaar, waarbij het seizoen half maart tijdelijk werd stopgezet vanwege COVID-19. In augustus ging het seizoen verder met zes races in negen dagen op het Tempelhof Airport Street Circuit in Berlijn. Het 2020-seizoen vereiste veel communicatie, creativiteit en flexibiliteit van beide teams, waardoor het vertrouwen en de relatie tussen Vestas en ATPI werd versterkt. We zijn nu nog meer gemotiveerd om onze samenwerking naar een hoger niveau te tillen en het 2021-seizoen tot een groot succes te maken, door middel van onze sponsoractivatie- en hospitalityprogramma's."

Headerfoto: diy13 / Shutterstock.com