Het laatste sportmarketingnieuws: Juventus ontbreekt in FIFA 20

In de week waarin Benfica een strategisch partnerschap afsloot met de San Francisco 49ers, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

VI verkocht aan Digital Enterprises, personeel in opstand

Een zeer opvallende 'transfersoap' in de voetbalwereld; Voetbal International is door uitgever WPG verkocht aan Digital Enterprises, maar het personeel overweegt juridische stappen te ondernemen. Volgens het AD wordt gevreesd voor de ondergang van VI, omdat Digital Enterprises in de ogen van het personeel geen affiniteit en ervaring heeft met het uitgeven van bladen. In een persbericht werd nog gezegd dat 'het enthousiasme en de gedrevenheid van Digital Enterprises de doorslag gaf. Verdere groei van VI door nog betere verspreiding van de hoge kwaliteit voetbalcontent, een groter (online) bereik en meer zichtbaarheid. De nieuwe eigenaar Digital Enterprises maakt zich hard voor een duurzame toekomst voor VI, inclusief sterke garanties voor de werknemers."

Engagement op Instagram bereikt dieptepunt

Veel bedrijven maken in hun communicatie- of marketingstrategie tegenwoordig gebruik van influencers. Maar nieuw onderzoek uit Duitsland laat zien dat Instagram-accounts met veel volgers kampen met steeds lagere interactieratio’s. Engagement voor gesponsorde berichten daalde in drie jaar tijd van 4 naar 2,4 procent en voor organische berichten van 4,5 naar 1,9 procent, aldus cijfers van InfluencerDB. Het onderzoek toont, niet geheel verrassend, aan dat hoe minder volgers iemand heeft op Instagram, hoe hoger de interactieratio is. Een account van een influencer met met vijf- tot tienduizend volgers heeft een gemiddelde interactieratio van 6,3 procent en degene met duizend tot vijfduizend volgers zelfs 8,8 procent.

Juventus ontbreekt in FIFA 20 vanwege exclusief contract met Konami

De strijd op het fysieke voetbalveld, zet zich nu ook voort op het digitale veld. Juventus ontbreekt namelijk in FIFA 20. De Italiaanse topclub heeft een exclusief contract getekend met Konami, uitgever van Pro Evolution Soccer (PES). Het officiële logo, teamnaam, het shirt en het stadion van Juve zijn niet beschikbaar in FIFA 20. De spelers van de ploeg zitten wel in de game. EA maakte bekend dat Juventus de naam Piemonte Calcio krijgt. Het is voor het eerst in de geschiedenis van FIFA dat Juventus ontbreekt in het populaire spel.

Overigens maakte PSV bekend een partnerschap voor drie jaar aan te gaan met EA Sports. Deze samenwerking moet beide partijen de mogelijkheid bieden om nieuwe initiatieven voor fans te ontwikkelen. Liverpool sloot eenzelfde soort overeenkomst af met EA.

Premier League bereikte in seizoen 2018/’19 in totaal 3,2 miljard mensen

De Premier League bereikte het afgelopen seizoen via televisie in totaal maar liefst 3,2 miljard mensen, een stijging van 6% ten opzichte van 2017/’18. Het cumulatieve publiek voor livewedstrijden steeg met 11% naar 1,35 miljard. Dit betekent dat een Premier League-wedstrijd gemiddeld 3,55 miljoen kijkers had. De Premier League schrijft de stijging in bereik voor een groot deel toe aan toegenomen populariteit in landen als Brazilië en Zuid-Afrika.

K-Swiss lanceert eerste speciale esports-schoen

K-Swiss had deze week een primeur; het bedrijf lanceerde de allereerste esports-schoen. De limited edition sneaker kost $125. De ‘One-Tap’ schoen belooft de prestaties van esporters te verbeteren. Comfort, veelzijdigheid en controle over de temperatuur stonden centraal bij de ontwikkeling van de schoen. De schoenen zijn zwart en zilver, dezelfde kleuren als esports-team IGC. De helft van de sneakers was binnen een uur na de lancering al verkocht.

AD weer mediapartner van Feyenoord

Het AD is vanaf dit seizoen weer mediapartner van Feyenoord. De Persgroep Nederland, de uitgever van onder andere het AD, tekent binnenkort een overeenkomst voor de komende drie seizoenen. De samenwerking bestaat onder meer uit gezamenlijke acties voor het legioen, on-en offline advertentieruimte voor de club en diverse lezersacties. Mark Koevermans, commercieel directeur van Feyenoord, is blij dat de club en het AD elkaar opnieuw hebben gevonden. “Het AD en Feyenoord hebben een lange, rijke historie als het gaat om samenwerken op commercieel gebied, waarin we elkaar altijd hebben weten te versterken. Na een periode zonder partnership was vanaf het eerste moment dat we weer met elkaar om tafel gingen duidelijk dat beide partijen enthousiast zijn over een hernieuwde samenwerking. Ik ben dan ook heel blij dat we elkaar opnieuw hebben weten te vinden in een overeenkomst voor de komende drie jaar."

Headerfoto: Screenshot YouTube/Juventus