Het laatste sportmarketingnieuws: Mediabestedingen in 2018 weer toegenomen

In de week waarin Silverstone bekendmaakte nog minimaal vijf jaar op de Formule 1-kalender te staan, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Mediabestedingen in 2018 met 3,2 procent toegenomen; grootste groei in 5 jaar

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2018 met 3,2 procent toegenomen tot 4,53 miljard euro. Dit is de grootste stijging in de laatste vijf jaar. Online advertising groeide net als de afgelopen jaren het hardst. Dit blijkt uit het Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2018 dat Nielsen afgelopen week publiceerde.

Naast internet zagen ook televisie, radio, out of home en sponsoring de advertentie-inkomsten toenemen. De bestedingen aan televisie stegen met €24 miljoen (3%), maar daarmee bleef het op een na grootste mediumtype wel iets achter bij het marktgemiddelde. Opvallend was verder dat aan sponsoring na jaren van daling in 2018 voor het eerst weer meer werd besteed (+2,7 %). De ontwikkelingen in 2018 hebben ertoe geleid dat het aandeel van online binnen de totale netto mediabestedingen groeide tot 42,5 procent (2017: 40,6 %). Het aandeel van televisie bleef stabiel op 18 procent, net als sponsoring dat met 14,5 procent het derde mediumtype is.

Rematch Verhoeven-Hari vindt op 21 december plaats in GelreDome

Met als affiche ‘het grootste gevecht ooit’ kondigde profbond Glory donderdag de rematch aan tussen Rico Verhoeven en Badr Hari. Het gevecht tussen de twee kickboksers vindt op 21 december plaats in de GelreDome in Arnhem. Er wordt nog onderhandeld of het treffen tussen de twee kemphanen ook een titelgevecht wordt. Verhoeven noemt het gevecht een "WK-finale. Groter dan dit wordt het niet", zegt hij tegen De Telegraaf.

Verhoeven en Hari stonden in december 2016 al eens tegenover elkaar in het Duitse Oberhausen. De winst ging toen naar Verhoeven, omdat Hari in de tweede ronde moest opgeven nadat hij zijn arm blesseerde.

Amsterdam en Friesland mikken op komst Tour de France

In navolging van onder meer Rotterdam, Den Haag en Utrecht hebben ook Amsterdam en Friesland aangegeven graag de Tour de France naar Nederland te halen. In Amsterdam willen coalitiepartijen GroenLinks, D66 en de PvdA een poging wagen de Tourstart naar de hoofdstad te halen in het kader van het 750-jarig jubileum van Amsterdam in 2025. Raadsleden denken dat het evenement onder meer als vliegwiel kan fungeren in de ambities om de stad vitaler en gezonder te maken.

Naast Amsterdam maakte deze week ook de Provincie Friesland bekend de Tour naar ons land te willen halen. Gedeputeerde Sander de Rouwe was aanwezig bij de Grand Départ in Brussel om te pleiten voor een rit over de Afsluitdijk. "Zo’n Afsluitdijk is uniek. Een prachtig parcours voor een proloog of een ploegentijdrit”, zegt De Rouwe tegen Omroep Friesland. De Rouwe mikt op een etappe in 2025 of 2027.

BinckBank versterkt band met wielrennen door partnerships met BEAT en Team Sunweb

BinckBank heeft de afgelopen week haar band met het wielrennen versterkt door te investeren in samenwerkingen met Team Sunweb en BEAT Cycling Club. Binnen beide partnerovereenkomsten gaat BinckBank wielrenners actief bijstaan bij de financiële begeleiding van hun toppers en talenten. Bij Team Sunweb treedt BinckBank toe als officiële partner en het gaat dan ook een actieve rol spelen in het Team Sunweb Keep Challenging Center, de opleidingscampus in Sittard waar talenten zich verder kunnen ontwikkelen.

BinckBank verbindt zich als strategisch hoofdpartner aan BEAT Cycling Club. De bank gaat de club verder helpen met hun sportieve ambities en groei. “Door de samenwerking met BEAT verbinden we ons aan een ambitieuze wielerclub met inspirerende topsporters en een snel groeiende community van actieve en passieve wielerliefhebbers”, aldus Jon Thissen, manager Marketing & Sales van BinckBank Nederland. “Op deze manier dragen wij bij om de wielersport nóg toegankelijker te maken voor miljoenen fans en fietsers in België en Nederland."

Commotie rondom hoofdsponsor Rich Energy van Team Haas

Er is deze week een soap ontstaan rondom Rich Energy, hoofdsponsor (of toch niet?) van het Formule 1-team van Haas. In een tweet werd aanvankelijk de samenwerking met Team Haas opgezegd vanwege ‘teleurstellende’ resultaten. Later werd gesteld dat het Twitter-account was gehackt. Aandeelhouders van het bedrijf wilden wél door met de Amerikaanse renstal, waarna CEO William Storey de investeerders beschuldigde van een coup.

Ondertussen probeerde teambaas Günther Steiner de gemoederen te bedaren. Hij maakte duidelijk dat Rich Energy komend weekend tijdens de Grand Prix van Silverstone nog op de auto staat en tijdens de vrije trainingen in Engeland was het logo van Rich Energy inderdaad nog te zien. Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Clippers zetten Instagram als e-commercekanaal in na komst Leonard en George

De LA Clippers sloegen een dubbelslag met de komst van sterspelers Kawhi Leonard en Paul George. Het maakt van de ploeg uit Los Angeles direct een titelkandidaat. Ook op andere gebieden, zoals ticketing en merchandise, was de impact van de transfers direct zichtbaar. De vraag naar kaarten en shirts steeg enorm. De Clippers speelden hier zelf slim op in door Instagrams koopfunctie te gebruiken in de aankondigingsvideo’s van Leonard en George om zo de verkoop van shirts te stimuleren.

Headerfoto: Shutterstock.com