Het laatste sportmarketingnieuws: Spotify richt zich met eigen podcasts op sport

In de week waarin de kijkcijfers over 2019 in de VS duidelijk maakten dat de NFL nog steeds veruit de populairste kijksport is, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Spotify richt zich op sport met eigen podcasts

Spotify is bezig verschillende dagelijkse podcasts over sport te ontwikkelen. Het voornemen past in de strategie van de streamingservice om veel eigen content te maken. De eerste podcast is een overzicht in tien minuten van het belangrijkste sportnieuws, zo schrijft Bloomberg. Er zijn verder plannen om podcasts te maken die gericht zijn op fans van clubs.

Spotify zet de laatste twee jaar sterk in op eigen content, bijvoorbeeld met podcats over true crime en horoscopen. Sport is een van de populairste onderwerpen voor een podcast en veel mediabedrijven zijn hier al volop mee bezig. Het is dus nog de vraag of Spotify zich tussen gevestigde namen als ESPN en Barstool Sports kan mengen.

Liverpool sluit recorddeal met Nike

Het had wat voeten in de aarde, maar afgelopen week presenteerde Liverpool dan toch Nike als nieuwe kledingsponsor. De koploper van de Premier League verbreekt voortijdig het contract met New Balance, dat onlangs een rechtszaak verloor. Liverpool wilde de samenwerking met New Balance graag beëindigen en er waren genoeg kapers op de kust. New Balance had volgens afspraken uit de vorige overeenkomst met Liverpool het recht om aanbiedingen van concurrerende kledingmerken te overbieden en spande een rechtszaak aan. De rechter stelde Liverpool echter in het gelijk, waardoor The Reds vrij waren een nieuwe kledingsponsor te zoeken. Die werd gevonden in Nike, dat naar verluidt 35,5 miljoen euro per jaar betaalt. Daarbovenop ontvangt Liverpool een percentage van alle shirtverkopen. Daarmee zou de Engelse topclub in de buurt komen van de bedragen die Manchester United en Chelsea (70-80 miljoen euro) verdienen.

Gaming-industrie boekte recordomzet van 120 miljard dollar in 2019

De gaming- en interactieve media-industrie boekte in 2019 een recordomzet van 120 miljard dollar, een stijging van 4% ten opzichte van het jaar ervoor. Dat schrijft SuperData. De groei werd gestuwd door Fortnite, dat voor het tweede jaar op rij de meeste inkomsten genereerde (1,8 miljard dollar). Games voor smartphones waren goed voor bijna twee derde van alle omzet. Steeds meer uitgevers brengen franchises voor PC en consoles ook uit als mobiele games. Zo werden er mobiele versies van Mario Kart en Call of Duty uitgegeven.

Presidentskandidaten kopen zendtijd in tijdens Super Bowl

Zowel Donald Trump als Michael Bloomberg heeft zendtijd voor een reclame tijdens de Super Bowl ingekocht. Naar verluidt hebben ze beiden 10 miljoen dollar betaald voor 60 seconden reclametijd. Eind 2020 vinden weer verkiezingen plaats in de Verenigde Staten en de Super Bowl is hét moment om je te profileren. Jaarlijks schakelen meer dan 100 miljoen Amerikanen in voor de finale van het NFL-seizoen. Tijdens de World Series in 2018 zond Trump ook al meerdere reclames uit.

KNVB en Oranje Fonds werken samen aan Nationale Voetbaldag

Op 13 juni 2020 wordt tijdens het openingsweekend van EURO2020 voor het eerst De Nationale Voetbaldag georganiseerd. De KNVB organiseert deze dag in samenwerking met het Oranje Fonds als maatschappelijk partner. met het Oranje Fonds als maatschappelijk partner.

Als ‘nalatenschap’ van het EURO2020, waarvoor vier wedstrijden in Nederland worden gespeeld, gaat deze bijzondere dag ieder jaar herhaald worden. Net als NLdoet en Burendag, waar het Oranje Fonds de organisator van is. Voetbalclubs kunnen op De Nationale Voetbaldag een toernooi en diverse activiteiten organiseren. Het idee is ontstaan uit de wens om doelgroepen die deze clubs normaal gesproken niet zien, te betrekken bij de club. Dat kunnen bijvoorbeeld meer meisjes/vrouwen zijn, kinderen uit een bepaalde buurt, mensen die nieuw zijn in Nederland, eenzame mensen of ouderen.

Alpecin-Felix nieuwe sponsor ploeg Van der Poel

Alpecin en Felix hebben de sponsoring overgenomen van Corendon en Circus als hoofdsponsors van de ploeg rondom wielrenner Mathieu van der Poel. Corendon en Circus waren sinds 2018 naamgever van de Belgische ploeg en hadden nog een doorlopend contract met de ploeg tot het einde van 2020. Alpecin is een haarshampoomerk dat als subsponsor van Katusha al actief was in de WorldTour. Katusha gaat in het nieuwe seizoen verder met Israel Cycling Academy. Fenix is een Italiaanse firma in interieurdesign.

Zowel Alpecin als Fenix hebben een overeenkomst voor twee jaar getekend. Het contract met fietsleverancier Canyon loopt tot eind 2023. Het budget van de ploeg zou rond de acht miljoen euro liggen, bijna het drievoudige van het budget met Corendon en Circus.

Minister Bruno Bruins geeft sportkampioenen zelfgetekende kaart

Sporters die dit jaar voor Nederland uitkomen en kampioen worden, kunnen een presentje verwachten van minister Bruno Bruins (Sport). De minister, fervent hobbytekenaar, geeft alle Nederlandse sportkampioenen een zelf getekende kaart met stripfiguren.

Headerfoto: David MG / Shutterstock.com