Het laatste sportmarketingnieuws: Verstappen bij sporters met hoogste marketingwaarde

In de week waarin Jumbo met onder meer ‘TOMpoucen’ slim inspeelde op de overgang van Tom Dumoulin naar Team Jumbo-Visma, lees je hier het laatste sportmarketingnieuws. Verzameling nieuws, feiten en andere opvallende zaken die de wereld van sportmarketing weer in helder perspectief zetten.

Martens, Van Dijk en Verstappen in lijst van best te vermarkten sporters

Drie Nederlandse sporters zijn opgenomen in de lijst met 50 atleten waar bedrijven de komende drie jaar in moeten investeren van het Amerikaanse sportbusiness platform SportsPro. Max Verstappen bezet van onze landgenoten de hoogste positie met de 19e plaats. FC Barcelona-speelster Lieke Martens staat op de 42e plek en Liverpool-verdediger Virgil van Dijk staat 4 plaatsen lager dan de aanvalster van de Oranjevrouwen.

Naomi Osaka is volgens SportsPro de sporter met de hoogste marketingwaarde de komende drie jaar. De Japanse tennisster houdt Raheem Sterling en Zion Williamson achter zich. De criteria voor het bepalen van de ranking zijn onder meer leeftijd, uitstraling, commerciële bereidheid en aanwezigheid op social media.

Jay-Z gaat samenwerken met NFL

Roc Nation, het bedrijf van Jay-Z, is een samenwerking aangegaan met de NFL. De twee partijen gaan de wedstrijdervaring verhogen en de maatschappelijke projecten van de competitie beter onder de aandacht brengen. Onderdeel van de deal is onder meer dat Roc Nation de NFL gaat adviseren omtrent de muzikale omlijsting bij grote evenementen, zoals de Super Bowl. "Met zijn wereldwijde bekendheid heeft de NFL het platform en de mogelijkheden om veranderingen in het hele land in gang te brengen", zei Sean Carter – de echte naam van Jay-Z – in een persverklaring.

De samenwerking komt de rapper op veel kritiek te staan, omdat hij in het verleden openlijk zijn steunde betuigde aan Colin Kaepernick, die na zijn protest tegen politiegeweld nog steeds clubloos is. Er was ook sprake van dat Jay-Z (gedeeltelijk) eigenaar zou worden van een NFL-team, maar die geruchten zouden niet op waarheid berusten.

Heroes Den Bosch gaat verder onder eigen naam en kleuren

Heroes Den Bosch gaat voortaan onafhankelijk van een hoofdsponsor onder eigen naam en kleuren opereren. New Heroes verdwijnt als naamgever van de basketballclub uit Den Bosch. Met de verandering kan volgens de club er nóg harder gewerkt worden aan de continuïteit van het 'merk' Basketball Den Bosch.

Clubeigenaar Bob van Oosterhout ligt de keuze als volgt toe: "Ik heb nooit onder stoelen of banken gestoken dat een belangrijke stap in de wederopbouw van de club het creëren van een herkenbare naam en uitstraling is. De afgelopen drie seizoenen hebben we hard gewerkt om een financiële basis te leggen om deze stap te kunnen zetten. De club wordt gesteund door steeds meer en mooie bedrijven, die een volledige metamorfose, in onze ogen minder wenselijk, onnodig maken. De stap van New Heroes naar Heroes is gelukkig maar een kleine en het stemt mij dan ook enorm trots dat we deze nieuwe naam vandaag aan fans, sponsors en pers kunnen presenteren."

UEFA organiseert samen met Konami eEuro2020 toernooi

Konami, uitgever van de game PES, is een samenwerking aangegaan met de Europese voetbalbond UEFA. Onderdeel van het partnerschap is dat het EK voetbal 2020 en 55 nationale voetbalteams aan de game eFootball PES 2020 zijn toegevoegd. Ook gaan Konami en UEFA samen het EUFA eEURO 2020-toernooi organiseren, een esportstoernooi rondom het EK van volgend jaar. Konami zet de laatste tijd met de Pro Evolution Soccer-game flink in op esports. Het ging al samenwerkingen aan met onder meer Juventus, Bayern München en FC Barcelona.

Spotify werkt samen met Puma aan exclusieve content van sporters

Spotify en Puma bundelen de krachten om muziek en sport nog dichter bij elkaar te brengen. Verschillende atleten van het sportmerk, zoals Luis Suarez en Romelu Lukaku, gaan hun favoriete muziek delen en deelnemen aan exclusieve interviews die als podcast worden uitgezonden. De samenwerking heeft de naam ‘Find Your Flow’. “Sport en cultuur hebben een natuurlijke verbinding en dit partnerschap viert de cruciale rol die muziek speelt voor voetballers, zowel binnen als buiten de lijnen”, zegt Ruth How, Head of Marketing & Communications bij Puma UK, Ireland & Benelux.

FILA nieuwe kledingsponsor van Roeibond

FILA wordt de nieuwe kledingsponsor van de Koninklijke Nederlandsche Roeibond (KNRB). Het sportmerk ontwikkelde geheel nieuw pak, waarmee Nederlandse roei(st)ers bij de komende wereldkampioenschappen in Oostenrijk aan de start verschijnen. Met het oog op de warme en vochtige omstandigheden van de Olympische en Paralympische spelen van volgend jaar, is samen met Fila (tevens kledingsponsor van TeamNL), fysioloog Koen Levels en enkele toproeiers een project gestart om een optimaal roeipak voor ‘Tokio’ te ontwikkelen.

Technisch directeur, Hessel Evertse, is zeer content met de nieuwe samenwerking. "Fila heeft de afgelopen jaren bij TeamNL laten zien dat zij sport en functionaliteit van kleding voor optimale prestaties hoog in het vaandel hebben staan. Door onze racekleding te optimaliseren gaan wij daar richting Tokio profijt van hebben."

Headerfoto: Shutterstock.com