Hoe de FIFA-community Feyenoord tienduizenden nieuwe volgers opleverde

Feyenoord was afgelopen weekend zowel nationaal als internationaal even een van de meest besproken voetbalclubs op social media. Dat kwam niet door een spraakmakende actie, bijzondere gebeurtenis of een monsterscore. De winst op VVV-Venlo zorgde wel voor veel vreugde bij de FIFA-community die dankzij de zes doelpunten van de Rotterdammers aanspraak konden maken op een bijzonder item van Leroy Fer in het spel FIFA 21. Een inkijkje in het onverwachte social media-succes van Feyenoord.

Mitchell Minnaard doet zaterdag als content creator van Feyenoord verslag van de wedstrijd tegen VVV-Venlo. Hij ziet zijn ploeg goed spelen en bij de 5-0 zoekt Minnaard contact met een collega langs het veld. Ze appen over welke twee spelers ze na afloop voor de clubkanalen willen spreken. Jens Toornstra - maker van twee doelpunten - is de één en Leroy Fer de ander. De middenvelder speelt geen bovengemiddeld goede wedstrijd en is ook niet direct betrokken bij de goals, maar voor de FIFA-community is hij dit duel wel dé man waar het om draait.

‘What If-kaart’

Fer heeft in het spel FIFA 21 namelijk een zogenaamde ‘What If-kaart’ gekregen. In de game is het mogelijk deze kaart vrij te spelen en de speler dan in je eigen team op te stellen. EA Sports, de uitgever van FIFA, heeft bedacht dat als (What If) Feyenoord in de eerstvolgende vijf wedstrijden zes keer zou scoren Fer een upgrade krijgt in het spel. Met deze upgrade zou de elfvoudig international toetreden tot een redelijk exclusieve groep spelers in FIFA 21, wiens algemene statistieken minimaal een score van 80 hebben. Gamers hebben voor deze groep een term bedacht: de #GullitGang.

Binnen Feyenoord is een aantal mensen van het contentteam op de hoogte van deze actie van EA Sports en de club speelt via een tweet en Instagram-bericht in op de mogelijke activering van de speciale kaart van Leroy Fer. Als de 6-0 valt, wordt er een speciaal bericht gemaakt voor de FUT-spelers (FIFA Ultimate Team, een spelmodus in FIFA 21). De tweet wordt geciteerd door EA Sports FIFA, dat 8,2 miljoen volgers heeft. “Onze post kreeg daardoor opeens 2,7 miljoen weergaven op Twitter. Dat is echt ongekend voor Feyenoord. Ik had niet gedacht dat dit zoveel teweeg zou brengen”, zegt Minnaard.

Een volgend bericht op Twitter - een videoboodschap in het Engels van Fer met de FIFA-kaart in zijn handen - werd ook nog geretweet door EA Sports FIFA waardoor deze post onder de aandacht kwam van heel veel FIFA-spelers. De tweet is goed voor 1,2 miljoen weergaven en 225.000 interacties, aantallen die zelfs bij de afscheidsvideo voor Robin van Persie niet werden gehaald.

Viral op TikTok

Feyenoord plaatst ook nog een korte video op TikTok waar de hogere score van Fer in FIFA 21 wordt benoemd. In korte tijd gaat deze post viral. Darrick Vianen, eveneens content creator bij Feyenoord, legt uit hoe dit kan. “Ten eerste komt het omdat de kaart van Fer bijzonder is. Er zijn weinig spelers in FIFA 21 met zulke goede statistieken. Daarnaast konden we snel schakelen, zo snel na afloop van de wedstrijd. Onze volgers wilden de blijdschap met elkaar delen en liketen de post. Dat pikte het algoritme van TikTok op. Als iets op je eigen account aanslaat, wordt het snel uitgezet naar een internationale doelgroep waarvan TikTok weet dat die geïnteresseerd is in voetbal en FIFA. Zo bereikte het de wereldwijde FIFA-community.”

Waardevol

Een kleine week na de post op TikTok staat de teller op meer dan 2 miljoen weergaven en 24.000 extra volgers op het platform. Ongekende resultaten voor één post van Feyenoord. “Het succes van onze posts laat zien dat voetbal tegenwoordig meer is dan een wedstrijd met 22 spelers op het veld. Er is een wereld omheen gecreëerd, onder meer met de game FIFA”, stelt Minnaard. “Voor clubs en dus ook voor ons is het interessant om vaker de koppeling tussen de online en offline wereld te maken. Dat biedt kansen. Deze actie heeft ons nauwelijks tijd of geld gekost, maar wel voor veel nieuwe volgers en goede PR gezorgd. We hebben een nieuwe, jonge doelgroep weten te bereiken en binden aan de club. Dat is erg waardevol.”

Headerfoto: Feyenoord Media/Tom Bode

Wil je meer weten over de mogelijkheden van TikTok? Later dit jaar organiseren we hier een online evenement over. Houd onze site en social media-kanalen in de gaten voor meer informatie.