Hoe het ‘Nederlands YouTube-elftal’ een plek heeft veroverd in de voetbalwereld

YouTube is in veertien jaar tijd uitgegroeid tot het een na grootste sociale platform ter wereld, met wereldwijd bijna 2 miljard gebruikers. Toch is YouTube in de sportwereld vaak nog een ondergeschoven kindje ten opzichte van Facebook, Instagram en Twitter. Hier lijkt echter verandering in te komen, onder aanvoering van (amateur) voetbalteams die al hun avonturen op en naast het voetbalveld vastleggen en uitzenden. In Nederland heeft Creators FC veel succes op YouTube. Het ‘Nederlands YouTube-team’ timmert hard aan de weg in de conservatieve voetbalwereld.

Wanneer er een video van Creators FC online verschijnt, weet Roy van Rossum één ding zeker; het aantal views zal minimaal de 200.000 halen. De Nieuwegeiner bouwde een indrukwekkende fanschare op met 'zijn' voetbalploeg, die ruim twee jaar geleden bij toeval ontstond.

Van Rossum begon in 2006 met een YouTube-kanaal voor goocheltrucs, waarmee hij miljoenen views scoorde en uitgroeide tot een van de eerste bekende Nederlandse YouTubers. Bij conferenties waar Van Rossum te gast was, ontstond samen met andere YouTubers het plan een keer een voetbalwedstrijd te organiseren. Met zijn achtergrond als commercieel medewerker bij FC Utrecht was Van Rossum de aangewezen man om het plan tot uitvoer te brengen.

"Ik wilde het wel goed aanpakken. De wedstrijd moest aanvoelen als een profwedstrijd. Mijn doel was een toffe tegenstander te vinden en een duel in het stadion van een Eredivisieclub te spelen. Via mijn netwerk kwam ik uit bij Excelsior en het RTL Sterrenteam was onze tegenstander. We speelden voor een goed doel en de wedstrijd was een enorm succes."

Football Makes It Happen

Van Rossum wist met Voetbalshop.nl en ZoominTV de eerste partners te binden aan het nieuwbakken voetbalteam en de creatie van een nieuw fenomeen was geboren. Creators FC speelt tegenwoordig voornamelijk vriendschappelijke wedstrijden tegen amateurteams, waar niet zelden meer dan 1000 toeschouwers op afkomen. De video’s worden gefilmd en gemaakt door Edward van Cuilenborg, voormalig presentator bij onder meer NOS en SBS.

Creators FC – dat inmiddels 50.000 abonnees heeft op YouTube - werkt tevens samen met de stichting Football Makes It Happen. "Onze wedstrijden zijn qua beleving bijna vergelijkbaar met een Eredivisie-wedstrijd. Er is opkomstmuziek, de spelers lopen met kinderen het veld op, er zijn professionele fotografen, interviews na afloop. En de jongens doen allemaal onbezoldigd mee. Al het geld dat we na aftrek van de kosten overhouden, gaat naar het goede doel. Sinds kort is dat Football Makes It Happen. De stichting staat precies voor wat wij doen: plezier hebben met voetbal. We spelen vooralsnog tien wedstrijden met Football Makes It Happen op het shirt. Zo kunnen we veel geld ophalen en de naamsbekendheid van de stichting vergroten", zegt Van Rossum.

Van jong tot oud

Creators FC telt inmiddels ook meerdere bekende ex-profvoetballers met een eigen YouTube-kanaal, onder wie Glenn Helder en Yuri Cornelisse. Zo weet Van Rossum met zijn team een breed publiek te bereiken. “Zowel jonge kinderen als hun vaders komen op onze wedstrijden af. En online is onze doelgroep tevens tussen de 12 en 45 jaar.”

Dankzij het bereik en het feit dat Creators FC online een voornamelijk jonge doelgroep weet te bereiken, is het team ook interessant geworden voor organisaties en merken om partnerships mee af te sluiten. Zo werkt Creators FC samen met onder meer de Eredivisie. "De Eredivisie weet dat als ze ons een wedstrijd met de nieuwe wedstrijdbal laten spelen, de jeugd meteen bekend is met de bal én het verhaal erachter snapt, want dat leggen wij op een leuke manier ook uit. Jongeren zijn visueel ingesteld. Ze kijken naar video’s, GIFjes en opvallende foto’s. YouTubers zijn de nieuwe sterren. Professionele voetbalclubs vragen ons om langs te komen op hun Open Dag. Zij zien ook het enorme bereik dat deze jongens hebben."

Gaat Creators FC-keeper Noah Zeeuw naar Brazilië?

Het verhaal van Creators FC zou dit jaar zomaar een nieuwe, opvallende wending kunnen krijgen. De doelman van het team, Noah Zeeuw, heeft in mei namelijk meegetraind bij twee Braziliaanse profclubs. Via contacten van Creators FC-oprichter Roy van Rossum mocht de 25-jarige keeper zichzelf laten zien bij het op het hoogste niveau uitkomende Fortaleza EC en FC Atlético Cearense, dat op het één na hoogste niveau speelt. Van Rossum treedt vooralsnog op als zaakwaarnemer van Zeeuw. Binnenkort hoort de YouTuber of hij in Brazilië aan de slag kan als keeper en neemt hij een beslissing over zijn toekomst. Uiteraard werd er via social media uitgebreid verslag gedaan van het avontuur in Brazilië.

Beat The Pro

Hoewel het managen van Creators FC voor Van Rossum een hobby is, pakt hij het wel serieus aan. Met zijn team probeert hij elke wedstrijd weer een nieuwe dimensie te geven. Of dit nu filmen met een drone is, GoPro camera’s in de doelen hangen of spelers laten arriveren per helikopter.

Inmiddels is de Nieuwegeiner ook een nieuwe serie gestart: Beat The Pro. In de serie nemen profvoetballers het in verschillende challenges op tegen de spelers van Creators FC. "We hebben met onze samenvattingen nu een trouw publiek opgebouwd. Dat geeft de ruimte andere dingen te doen, zoals Beat The Pro”, legt Van Rossum uit. "Challenges vindt iedereen leuk om naar te kijken. En door voetballers en YouTubers samen in een video te zetten, bereik je twee verschillende doelgroepen. We hebben goede contacten bij bijvoorbeeld Ajax en Feyenoord en kunnen daardoor toffe video’s met hen maken."

"Een ander concept dat we willen uitvoeren, is dat we spelers van ons team een dag laten meelopen bij hun favoriete club. Dat kan met de trainer, directeur of iemand anders van de club zijn. We maken als het ware een mini reality soap en gunnen onze kijkers een unieke blik achter de schermen.”

Samenwerken met YouTubers

Creators FC is inmiddels zo groot dat het op YouTube meer abonnees heeft dan AZ, FC Utrecht, Heracles Almelo, ADO Den Haag, VVV-Venlo, FC Emmen, Excelsior en NAC Breda samen. Dat geeft enerzijds het succes van Creators FC aan, maar toont anderzijds ook dat veel voetbalclubs YouTube nog niet serieus nemen. Van Rossum: “De kijkcijfers op televisie lopen al jaren terug en veel clubs hebben moeite het stadion te vullen. Waarom ga je dan niet samenwerken met een populaire YouTuber die fan is van jouw club? Het is de ideale manier om een nieuwe doelgroep aan te boren. YouTubers hebben een enorm bereik en de meesten zullen kosteloos willen meewerken.”

“Je moet de jeugd op zo jong mogelijke leeftijd bij je club betrekken. Wanneer je als kind fan wordt, blijf je dat de rest van je leven. Wanneer iemand van 7 of 8 jaar oud leuke video’s van zijn favoriete YouTuber ziet bij een club, is de kans groot dat hij of zij vanzelf fan wordt. Je kunt als club een hele strategie bouwen rondom je samenwerking met een YouTuber. Geef bijvoorbeeld gratis kaarten weg, zodat je de connectie tussen online en offline maakt. Het succes ligt echt op straat. De topclubs - Ajax, Feyenoord en PSV - hebben dit al door, maar juist voor de kleinere clubs liggen hier enorme kansen.”

'Ik wil het onmogelijke, mogelijk maken, zoals een interland spelen tegen een buitenlands YouTube-team'

Roy van Rossum (Creators FC)

Interlands

Van Rossum zelf is overtuigd van de mogelijkheden die YouTube biedt. Als hij één ding heeft geleerd het afgelopen decennium, dan is het dat niets onmogelijk is. “Ik zie ons kanaal nog veel verder groeien de komende jaren. Ik wil het onmogelijke, mogelijk maken. Een wedstrijd voor een vol stadion spelen, is de ambitie. Dat kan bij een club als Excelsior zijn, waar 4.500 mensen in kunnen. Maar ook een voorwedstrijd spelen in De Kuip zou zomaar tot de mogelijkheden kunnen behoren.”

“Daarnaast wil ik een interland spelen tegen een ander team van YouTubers. In Engeland is er een aantal teams dat aan de weg timmert en hopelijk volgen landen als België en Duitsland snel. We zijn al in gesprek met Hashtag United - min of meer de grondlegger van deze trend - om een wedstrijd tussen Nederlandse en Engelse YouTubers te realiseren. We gaan ons daarnaast meer focussen op het Instagram-kanaal, we blijven experimenteren en professionaliseren. Hopelijk betaalt dat zich uit en halen we op een gegeven moment 100.000 abonnees. Dat zou echt een mijlpaal zijn en ik geloof dat het mogelijk is.”

ZIE OOK: Hoe 'YouTube-teams' het (amateur)voetbal veranderen