Hoe Shimano met livesessies en extra nieuwsbrieven haar bereik vergroot

Van de nood een deugd maken. Zo zou je de extra digitale activiteiten van Shimano kunnen noemen. De fabrikant van fietsonderdelen is sinds de coronapandemie online zeer actief, met onder meer livesessies, extra nieuwsbrieven en uitgebreide artikelen met tips en trucs. "We benutten de mogelijkheden die er nu zijn optimaal."

Omdat sporten in groepsverband vanwege het coronavirus voor het grootste gedeelte van de bevolking nog steeds verboden is, wenden steeds meer mensen zich tot onder meer wandelen, hardlopen en fietsen om in beweging te blijven. Dat is onder meer terug te zien in de hogere verkoopcijfers van racefietsen en mountainbikes in de afgelopen weken. Ook Tom de Louw, digital marketing coördinator bij Shimano Benelux, ziet dat sinds half maart de interesse in fietsen sterk is gestegen. "Ons bereik op social media, en met name op Instagram, is explosief gegroeid. De website wordt ook beter bezocht en de open- en click rates van de nieuwsbrieven liggen ver boven verwachting. We hebben na de persconferentie van premier Mark Rutte op 16 maart virtueel de koppen bij elkaar gestoken om te kijken wat wij als merk konden betekenen voor de sportieve fietsers in Nederland. Daar zijn verschillende initiatieven uit voortgekomen."

Shimano Benelux organiseert op Facebook en Instagram live-interviews met (ex-)sporters, er wordt extra ingezet op informatievoorziening over het onderhouden van je fiets en via de site en nieuwsbrieven worden (beginnende) fietsers voorzien van tips en tricks. "Omdat mensen meer thuis zitten, groeide het bezoek aan onze websites en social media-accounts. We willen onze achterban van interessante content blijven voorzien. Het belangrijkste is dat de content relevant is voor je doelgroep en je dicht bij je merk blijft. Maar daarnaast is het ook belangrijk plezier te maken. Mensen zijn op zoek naar wat afleiding. Wees niet bang om iets te proberen en laat je creativiteit de vrije loop", adviseert De Louw.

Voorzien in behoefte achterban

Mede omdat veel sporters noodgedwongen thuis zitten en dus meer tijd hebben om aan interviewverzoeken mee te werken, werd besloten wekelijks meerdere live Q&A-sessies te organiseren. “We sponsoren natuurlijk veel sporters en ploegen, met wie we een goede relatie hebben. De renners willen graag iets terugdoen voor hun fans en, in een aantal gevallen, ook naar ons als sponsor. In de sessies hebben we onder meer al Ceylin del Carmen Alvarado, Annemiek van Vleuten, Jeffrey Hoogland en Michael Boogerd te gast gehad. We praten we natuurlijk over de huidige situatie, maar we bieden sporters echt een podium waar we ook dieper in kunnen gaan op de prestaties die ze geleverd hebben. En uiteraard behandelen we de vragen van kijkers”, zegt De Louw.

Behalve de live Q&A’s met (ex-)sporters uit allerlei disciplines van de wielersport, vinden er ook sessies plaats over bepaalde productgroepen of over specifieke onderwerpen. “Een groot deel van onze achterban is geïnteresseerd in de techniek van onze producten. Zij willen graag antwoord op vragen over gebruik of onderhoud van onderdelen. We hebben al speciale sessies gehouden over GRX en e-bikes, waar heel veel mensen actief aan deelnemen. Tevens is er een sessie georganiseerd met Mathieu Heijboer van Team Jumbo-Visma over voeding en training. Daarmee voorzagen we in een behoefte van de achterban, want er waren enorm veel vragen over.”

Ondersteuning retailers

Shimano Benelux probeert niet alleen de consumenten in hun behoeften te voorzien. Het merk richt zich ook op de B2B-markt, door onder meer haar retailers tips en informatie te geven. “Vanwege de beperkte mogelijkheden om te sporten willen veel mensen hun oude fiets laten nakijken, of ze zijn op zoek naar een nieuwe fiets. Deze groep helpen we onder meer door online aan te geven waar fietsenmakers met wie we samenwerken - vaak Shimano Service Centers - gevestigd zijn. Daarnaast adviseren we de fietsenmakers op verschillende manieren. We voorzien hen bijvoorbeeld van relevante content, die ze met één druk op de knop kunnen publiceren op hun eigen social media-kanalen. We ondersteunen onze retailers waar mogelijk. Zeker in deze tijden. Inmiddels zijn we ook weer bezig met het opstarten van digitale consumentencampagnes, die door de coronacrisis tijdelijk waren uitgesteld.”

De extra digitale activiteiten hebben al in veel online bereik geresulteerd. De Louw verwacht dat bepaalde activiteiten ook in de toekomst doorgezet zullen worden. “De goede dingen willen we zeker meenemen naar de toekomst. Met de online activiteiten hebben we de mogelijkheden die er in deze moeilijke tijden zijn, optimaal benut. Als merk is het belangrijk de kansen te pakken die er nu liggen, want daar pluk je ook in de toekomst weer de vruchten van.”

Bekijk alle artikelen rondom corona en sport in ons speciale dossier.