Hoe olympische sporters social media inzetten

Gijsbregt Brouwer begeleidde sporters als Ireen Wüst, Koen Verweij en Sven Kramer op social media en gaf tijdens eerdere Olympische Spelen de sporters van TeamNL training in social media-gebruik. Volgens Brouwer zijn foto’s met Naomi van As goed voor het Instagram-account van Sven Kramer, mogen sporters heel veel dingen niet op social media plaatsen tijdens de Spelen en is nota bene een zomersporter de koning van social media tijdens deze Winterspelen. Dat vertelt Brouwer in een nieuwe aflevering van De Social Podcast van het AD.

In 2014 gaf Brouwer de Nederlandse sporters social media-training. Pas vier jaar geleden deed de 'selfie' zijn intrede op social media. Voor die tijd wilde sporters dat eigenlijk niet, maar Brouwer zag dat selfies beter scoorden dan normale foto’s. In de podcast vertelt hij onder andere dat hij in de cijfers terugzag dat selfies van Sven Kramer mét Naomi van As het 2 tot 3 keer beter deden op social media dan foto’s van Sven alleen.

"Hij moest er een beetje om lachen, maar daarna kwam er elke week wel een foto met Naomi voorbij op Sven zijn accounts. Dan weet je dat hij toch geluisterd heeft."

Tijdens de Olympische Spelen tekenen sporters een contract waarin ze rechten overdragen aan het IOC. Hierdoor zijn sporters heel beperkt op social media, legt Brouwer uit. "Er is een periode waarin je als het ware van het IOC en het NOC*NSF bent. Je staat dan een hele hoop van je normale rechten af. Dat evenwicht zit niet helemaal lekker. Je mag je eigen sponsors niet meer promoten, maar alleen de sponsors van het IOC. Dat is de befaamde regel 40. Het doet sporters pijn. Er zijn wel manieren om het te omzeilen. Je kunt bijvoorbeeld op een slimme manier mensen van social media naar je website trekken. Dat mag nu als je het netjes doet."

Usain Bolt de ster van de Winterspelen op social media

Gek genoeg trekt Usain Bolt de meeste aandacht tijdens de Olympische Winterspelen. In de podcast legt Brouwer uit hoe het kan dat een sprinter uit Jamaica toch aandacht krijgt. "Pernod Ricard – waar het champagnemerk Mumm onder valt – heeft Usain laten twitteren dat alle atleten die deelnemen aan de Spelen in Zuid-Korea en zijn beroemde houding op het podium nabootsen een grote fles champagne toegestuurd krijgen. Ik dacht: wie zou daar intrappen? Het is de kracht van Bolt, dat Sven Kramer en Ireen Wüst eraan meedoen. Het is een beetje fuck the system. Daarom vind ik het een hele slimme hack."

ZIE OOK: Hoe Usain Bolt (en zijn sponsor) slim de aandacht opeisen bij de Winterspelen

Luister hieronder de volledige podcast terug.


Headerfoto: Twitter@SvenKramer86