IGTV: creatie en consumptie van (sport)content gaat helemaal op de schop

Het zal je vast niet zijn ontgaan. Afgelopen zomer heeft Instagram een compleet nieuwe functie gelanceerd, die je rechtsbovenin de app kunt openen. Achter deze knop — die de vorm heeft van een televisie — bevindt zich Instagram TV, kortweg IGTV. Je vindt onder meer Real Madrid, Manchester United, Memphis Depay, maar ook FOX Sports NL, Ajax en FC Utrecht in deze nieuwe feature van Instagram. Maar wat is IGTV eigenlijk en verandert dit iets aan de creatie en consumptie van sportcontent? Daarover meer in deze blog.

Laten we beginnen bij het begin. Op 20 juni kondigde Instagram IGTV aan op een evenement in San Francisco. Zoals de naam al doet vermoeden, is IGTV een videoplatform binnen Instagram dat zich het best laat vergelijken met YouTube. Met de kanttekening dat IGTV gemaakt is voor hoe jij en ik onze smartphone gebruiken: full screen en verticaal. Geen gehannes dus meer met het kantelen van je telefoon. Halleluja!

Net zoals bij het aanzetten van je televisie begint IGTV gelijk met afspelen zodra je de app start. Je hoeft dus niet te zoeken naar content. Op basis van de accounts die je volgt, krijg je direct video's voorgeschoteld die interessant zijn voor jou. Je swipet eenvoudig van het ene naar het andere kanaal en je kunt eveneens heel makkelijk nieuwe (populaire) content ontdekken door omhoog te swipen. Probeer het zelf maar eens.

IGTV voor de sportwereld

Maar genoeg over de functionaliteiten. Laten we inzoomen op wat IGTV kan betekenen voor de sportwereld. Hoe gaan de grote jongens in de sport om met deze nieuwe functionaliteit in social media land? Een eerste gang langs (inter)nationale sportclubs en atleten levert een aantal interessante inzichten op. Zo zagen we in het begin veelal dat kanalen werden gevuld met content die horizontaal is geschoten en vervolgens verticaal is geknipt. Niet zo gek trouwens, omdat IGTV nieuw was. Maar je kunt wel raden dat dergelijke content er niet zo fraai uit komt te zien.

Neem bijvoorbeeld onderstaande video van FOX Sports met wedstrijdbeelden uit de Eredivisie. Zoals je ziet valt het balkje met de tussenstand bijna compleet weg. Ook in actiebeelden vallen belangrijke delen van de video weg, waardoor je de bal regelmatig kwijt bent. Kortom: wedstrijdbeelden lenen zich, in hun huidige vorm, niet voor IGTV.

Eenzelfde soort ‘fout’ maakt 433. Het bedrijf staat bekend om zijn goede social content, zoals vlogs waarin iemand alles aan elkaar praat. Alleen delen ze zo nu en dan video's die horizontaal zijn geschoten en ook zo doorplaatsen op IGTV. Daardoor ben je genoodzaakt je scherm te draaien.

Rondleiding door Camp Nou

Maar wat dan wel? Met de mobile-first benadering van IGTV schreeuwt de app om content van influencers en vloggers. Je moet eigenlijk kijken naar IGTV met de Instagram Stories functie in je achterhoofd. In plaats van opgeknipte Stories kun je nu één lange video maken. FC Barcelona heeft dat goed begrepen. In de allereerste video van de Catalaanse voetbalgrootmacht neemt een vlogster je mee in een tour door het Camp Nou stadion. Alle content is geschoten met een smartphone in de verticale modus. Een dikke vette like voor Barça!

Clarence Seedorf

Ook tijdens het recente WK voetbal viel er voldoende gave content te bekijken via IGTV. Zo maakte de FIFA een uitgebreide terugblik op het toernooi met Clarence Seedorf. De video – ruim zes minuten lang - was alleen te bekijken via IGTV en de video is echt gemaakt vanuit de vertical-first benadering en leent zich ook prima voor een interview. De FIFA benaderde IGTV echt als apart kanaal en daarom kwam je bij dit account terug voor content geschoten tussen de fans, die je niet in je feed had gezien.

Emotionele content

Tot slot aandacht voor het Amerikaanse Whistle Sports. Het bedrijf plaatst op het eigen Instagram-kanaal grappige, korte video's uit de sport (Eurosport Watts stijl). Dat doen ze op IGTV ook, alleen dan in langere vorm met iemand die alles aan elkaar praat. Maar wat Whistle Sports echt goed doet, is dat ze ook korte sportdocumentaires maken. Daarmee laten ze eveneens zien dat ze emotionele content kunnen maken en trekken ze een andere doelgroep naar hun Instagram-account toe. Dergelijke content is alleen te vinden op het IGTV-kanaal van Whistle Sports.

Aanval geopend op YouTube

Het is overduidelijk dat Instagram met deze zet de aanval opent op YouTube. Maar kunnen ze de populaire videodienst ook van de troon stoten? Met Instagram Stories is het in een eerder stadium gelukt veel gebruikers weg te plukken bij Snapchat en als er één platform is dat de strijd aan kan gaan met YouTube, dan is het Instagram wel. Het antwoord op de voorgaande vraag is in een sterke mate afhankelijk van het geld dat influencers (door Instagram ook wel ‘creators’ genoemd) op termijn kunnen verdienen aan IGTV. Instagram-ceo Kevin Systrom heeft laten weten dat er voorlopig geen advertenties in IGTV komen, maar dat het wel een "logische plek is om uiteindelijk terecht te komen”. Op termijn heeft het er dus alle schijn van dat creators, net als op YouTube, geld gaan verdienen met IGTV.

Eén ding is duidelijk: met IGTV gaat de creatie en consumptie van (sport)content eindelijk helemaal op de schop. Niet langer moet bij videoproducties uitsluitend gedacht worden in horizontale beelden. Verticaal en mobile-first nemen een toevlucht. Dit is een ontwikkeling die al langer gaande is, maar met de komst van IGTV komt alles in een stroomversnelling terecht. Het is interessant om te volgen hoe in de sport wordt omgesprongen met IGTV. De vraag die voor clubs en sporters altijd centraal zal staan, is hoe zij hun fans het beste kunnen bereiken en bedienen. Daarin zal de keuze logischerwijs eerder op Instagram vallen dan op YouTube. Een club als Real Madrid heeft bijvoorbeeld een kleine 60 miljoen volgers op Instagram tegenover 3,2 miljoen abonnees op YouTube. Wil je een zo groot mogelijk deel van je fanbase bereiken, dan is de keuze snel gemaakt.

Foto: Alexander Supertramp / Shutterstock.com