Interview: 'Social media zijn hét kanaal voor storytelling'

De veelgeprezen video’s van Ajax, de Netflix-documentaires van Sunderland en de Formule 1, of het kijkje in de kleedkamer bij Club Brugge. Het aanbieden van goede, authentieke content is tegenwoordig belangrijker dan ooit in de sport. Niet voor niets hebben de media-afdelingen bij sportclubs de afgelopen jaren een prominente plek verworven in de organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw content ook beklijft? Jasper Swelheim van Content Stadium over de ontwikkelingen en trends in deze steeds veranderende markt.

Sportorganisaties strijden steeds meer met andere platforms om de aandacht van de consument. FC Barcelona ziet in plaats van Real Madrid, Manchester United en Paris Saint-Germain juist Amazon, Google, Fortnite en Netflix als voornaamste concurrenten op het gebied van entertainment. De digitale tak van organisaties groeit uit tot een nieuwe bron van inkomsten. Een logisch gevolg is dat het niveau van de content die organisaties maken omhoog gaat.

Jasper Swelheim, eigenaar van Content Stadium, verwacht dat visuele content een nog grotere rol gaat spelen in de komende jaren. “Video’s, animaties, GIFjes, 2D & 3D, opvallende afbeeldingen; er is steeds meer mogelijk. De kwaliteit van video’s is enorm omhooggegaan de laatste jaren. Het wordt steeds eenvoudiger om video’s te exporteren en in een template te zetten. Daardoor is het mogelijk geworden om op social media op een aantrekkelijke manier echt verhalen te vertellen. De combinatie tussen tekst en beeld is iets wat je steeds vaker ziet. Tekst in een visual, of geanimeerde verhalen zien we vaker voorbijkomen.”

Content Stadium speelt een belangrijke rol in deze markt. Het Nederlandse bedrijf was het afgelopen jaar onder meer betrokken bij het WK rugby, de NBA en het WK vrouwenvoetbal. Content Stadium, onderdeel van het bedrijf Socios Sports, helpt sportorganisaties opvallende content te maken en deze snel te delen via social media. “2019 was voor ons het jaar van de groei. Het aantal klanten is verdubbeld, we zijn gestart in de Verenigde Staten en hebben een aantal grote, aansprekende organisaties aan ons weten te binden”, blikt Swelheim terug.

TikTok

Content Stadium probeert constant in te spelen op de veranderingen in de marketing- en communicatiewereld, die dankzij technologische ontwikkelingen plaatsvinden. Wat vandaag trending is, kan morgen alweer achterhaald zijn. Zo is TikTok in een jaar tijd uitgegroeid tot een nieuw, belangrijk communicatiekanaal richting jongeren voor organisaties, rechtenhouders en merken. “Een paar jaar geleden had Instagram deze rol van nieuwkomer nog. Nu is Instagram misschien wel het belangrijkste communicatiekanaal voor sportorganisaties. Snapchat leek die potentie ook te hebben, maar daar stagneert de groei. Sinds kort timmert TikTok aan de weg en zie je de interesse voor dit medium groeien. Ook LinkedIn wint in de sportwereld steeds meer aan populariteit. Deze trends zijn belangrijk om te volgen voor de sport”, stelt Swelheim.

De stijgende populariteit van LinkedIn valt samen met een andere ontwikkeling, waarbij sportsponsors zelf (content)formats maken die ze aanbieden aan clubs of bonden. Swelheim: “Wanneer je als bedrijf zelf een template maakt kun je dat helemaal laten aansluiten bij de merkbeleving en verzeker je jezelf van zichtbaarheid. Fraport, een Duits transportbedrijf, kwam zelf met het idee om bij wissels in wedstrijden van Eintracht Frankfurt een animatie template te maken waarin een emoji het wisselbord omhooghoudt: 'Auswechslung! Präsentiert von Fraport.' Dat is enorm slim gedaan en heel effectief.”

Sporters betrekken bij verspreiding

Ook op het gebied van e-commerce beginnen clubs de meerwaarde van social media in te zien. Via Instagram en Snapchat is het al mogelijk direct merchandise te verkopen. “Door mooie content op social media kun je perfect items voor de webshop promoten. Dan draagt het direct bij aan je omzet. Social media zijn uitgegroeid tot een volwaardig, nieuw verdienmodel voor clubs.”

Een gebied waar volgens Swelheim nog veel winst valt te behalen is sporters betrekken bij de verspreiding van content. “Er wordt zoveel mooie content gemaakt door sportorganisaties. Sporters spelen in foto’s of video’s vaak de hoofdrol, maar zij worden lang niet altijd betrokken bij de verspreiding ervan. Daarom willen wij een dienst maken die het clubs mogelijk maakt om via email, WhatsApp of een speciale app, templates met sporters te delen, zodat zij die met één handeling kunnen delen op hun eigen kanalen. Daarmee vergroot je als organisatie natuurlijk in één klap je bereik.”

Templates aan leden aanbieden

Op eenzelfde manier kunnen sportbonden en andere overkoepelende organen meer waarde toevoegen voor hun leden en klanten door extra services aan te bieden. “Het Duits Olympisch Comité heeft diverse templates voor alle aangesloten sportbonden afgenomen. In België doet de tennisbond hetzelfde”, zegt Swelheim. “Vanuit een overkoepelend orgaan is het heel logisch om dit te doen. Je zorgt voor een consistente branding, het niveau van communiceren gaat omhoog, de sponsors zijn blij en als organisatie laat je zien dat je meedenkt met je achterban. Ik zou het heel logisch vinden als meer partijen in de sport dit gaan aanbieden. De mogelijkheden om snel en op een aantrekkelijke manier te communiceren nemen snel toe. Het biedt enorm veel kansen voor een hoop partijen in de sport.”

Kijk hier voor meer informatie over Content Stadium.

Content Stadium is partner van SPORTNEXT.

Headerfoto: Shutterstock.com