Feyenoord liet zich het afgelopen seizoen volgen door camera’s van Disney voor een 9-delige documentaireserie over de club. FC Utrecht krijgt in het kader van het 50-jarig bestaan een documentaire op Videoland. En ook NEC ziet mogelijkheden om met content extra inkomsten te genereren. Maar de kersverse Eredivisionist gaat niet op zoek naar een externe partij. De Nijmegenaren komen binnenkort met een eigen Netflix, NECflix genaamd.
Met de komst van Marcel Boekhoorn als investeerder en de promotie naar de Eredivisie heeft NEC de wind in de zeilen. De Nijmegenaren willen de komende jaren uitgroeien tot een stabiele Eredivisieclub, waarbij FC Utrecht als voorbeeld geldt. En dat kan met de plannen die er liggen op de Nijmeegse burelen, denkt algemeen directeur Wilco van Schaik.
“Met hulp van Marcel en de andere externe financiers, kunnen we nieuwe verdienmodellen creëren bij NEC”, zegt hij in gesprek met Dennis van Bergen voor het nieuwe SPORTNEXT Magazine. “En die nieuwe verdiensten zullen we niet zo zeer halen uit de dagen dat in De Goffert gevoetbald wordt, aangezien onze publieks- en sponsortribunes in de Eredivisie normaal gesproken toch altijd al wel nagenoeg vol zitten. Je moet vooral denken aan, zoals ik dat altijd zeg, ‘de non-matchdays’ waar nog veel rek in zit. We hebben bijvoorbeeld het plan om op korte termijn te komen met een eigen Netflix, NECflix genaamd, een betaald platform waarop we onze content kunnen streamen.”
Van Schaik wil hierop onder meer exclusieve beelden uit de kleedkamer tonen. Of van trainingspartijen. Met NECflix kan de Nijmeegse club, die nu maximaal 12.000 supporters bereikt tijdens thuisduels, straks misschien wel 40.000 betalende kijkers trekken. Onderzoek wijst volgens hem namelijk uit dat NEC een potentiële fanbase heeft van zo’n 100.000 mensen. Daarnaast biedt de aanwezigheid van de investeerders volgens Van Schaik de mogelijkheid om de jeugdacademie een impuls te geven. Zoals de directie ook plannen heeft voor verdere ontwikkeling van het stadion.
Van Schaik: “Nijmegen is een voetbalgekke stad en NEC een volksclub die enorm leeft. Mede dankzij onze investeerders kunnen we de komende jaren echt grote stappen zetten. Als FC Utrecht en AZ ons immers één ding hebben geleerd, is het dat succes met een constructieve en beleidsmatige aanpak maakbaar is.”
Headerfoto: WIkimedia (CC 4.0) Justinrtw5
Lees het gehele artikel met Wilco van Schaik - waarin hij ingaat op de toenemende interesse van (buitenlandse) investeerders en investeringsmaatschappijen in Nederlandse voetbalclubs - in de nieuwe editie van het SPORTNEXT Magazine, dat later deze maand verschijnt. Word nu abonnee!