Nieuwe huisstijl FOX Sports is eerbetoon aan Eredivisie-clubs en hun supporters

Tegelijk met de start van het nieuwe seizoen in de Eredivisie presenteerde FOX Sports deze zomer een nieuwe huisstijl. Een nieuw logo, een eigen lettertype en meer ruimte voor de clubs, supporters en historie. Jan Bonjer, Marketing Director van FOX Sports Nederland, over de rebranding van de sportzender.

Zoals iedere Eredivisieclub in de zomer zijn nieuwe shirt onthult, verschijnt FOX Sports vanaf dit seizoen ook in een nieuw tenue. Volgens Bonjer was het tijd voor verandering. "De oude stijl paste niet meer bij wie we zijn. Het was niet specifiek ontworpen voor de Nederlandse markt en de look & feel vonden we niet helemaal meer van deze tijd. Vijf jaar na de introductie van het FOX Sports-merk op de Nederlandse markt, wilden we nu een nieuwe vormgeving introduceren die recht doet aan waar het allemaal om draait: liefde voor Nederlands voetbal."

Het proces om tot een nieuwe huisstijl te komen, werd vorig seizoen al in gang gezet. Bonjer beschrijft de procedure. "Je kijkt eerst naar andere organisaties en merken en zoekt naar werk dat je aanspreekt. Na deze eerste inventarisatie hebben we drie bureaus uitgenodigd en hen een briefing gestuurd. De bureaus hebben alle drie hun ideeën ingestuurd en wij vonden de richting van DixonBaxi het beste passen bij waar we naar op zoek waren."

Passen bij kernwaarden

Het Engelse bureau, dat eerder al werkte aan de rebrandings van zowel het Eurosport-kanaal als de Premier League, had als grootste uitdaging om FOX Sports ook qua vormgeving te transformeren tot de thuisbasis van het Nederlandse voetbal en meer ruimte te bieden aan de clubs, supporters en historie.

"We hebben als merk een aantal doelstellingen en alles wat wij doen, moet bijdragen aan het bewerkstelligen van die doelstellingen. FOX Sports is de thuisbasis van het Nederlandse voetbal, we willen sterk verankerd zijn in de Nederlandse voetbalcultuur en voor  zoveel mogelijk supporters toegankelijk zijn", legt Bonjer uit.

Uiteraard moest het nieuwe design ook passen bij de kernwaarden van de organisatie: sympathiek, toegankelijk, gepassioneerd en liefde voor voetbal.

Bonjer is erg tevreden met het resultaat. "Het logo is nu meer open en het lettertype is anders. DixonBaxi heeft een eigen lettertype ontwikkeld, genaamd Sparta. Inderdaad vernoemd naar de oudste professionele voetbalclub van Nederland. Daarnaast is de kleur blauw iets lichter en het belangrijkste: het nieuwe design is een eerbetoon aan de clubs, de supporters en de historie, bijvoorbeeld door de clubkleuren een prominente plek te geven in de vormgeving. Het gaat tenslotte om de clubs en hun supporters."

Magie van Live

De afgelopen weken was via diverse kanalen ook de nieuwe campagne voor het seizoen 2018/2019 te zien. In de nieuwe campagne worden de fans van alle clubs warmgemaakt voor de start van de Eredivisie. FOX Sports legt in de campagne de nadruk op 'De Magie van Live'.

“Het mooiste aan voetbal is dat live op het veld alles mogelijk is", zegt Bonjer. "Aan de vooravond van het seizoen ligt het pad naar succes nog wagenwijd open en droomt iedereen ervan boven zichzelf uit te stijgen. Dat is de magie van live voetbal en die beleving delen we bij FOX Sports als geen ander met de supporters. We hebben voor iedere club een eigen video gemaakt, waarin de clubliefde duidelijk naar voren komt."

Waarmaken ambities

Bonjer denkt dat de nieuwe huisstijl en de campagne ‘De Magie van Live’ FOX Sports helpen haar doelen te realiseren. “De doorontwikkeling van ons merk draagt bij aan het waarmaken van onze ambities. Beeld is steeds belangrijker in de hedendaagse maatschappij. Hoe iets eruitziet draagt bij aan hoe je iets ervaart. Dat geldt ook voor ons. Het gehele plaatje moet kloppen en deze nieuwe huisstijl past precies bij waar wij als FOX Sports voor staan.”


Headerfoto: DixonBaxi / Foto's in tekst: DixonBaxi en FOX Sports