Nu in de 32. Minutes SPORTNEXT-podcast: mediaontwikkelingen in de sport

In deze aflevering van 32. Minutes SPORTNEXT gaat het over de mediaontwikkelingen in de (Nederlandse) sport. Rein van den Berg, expert op het gebied van sport-en mediarechten, spreekt over de (inter)nationale ontwikkelingen van sport- en mediarechten, de kracht van sportdocumentaires en de belangrijkste trends en ontwikkelingen.

32. Minutes SPORTNEXT is een podcast over sport, marketing en media. Iedere maand bespreekt Jeroen Baardemans samen met een gast actuele thema’s in de sport(marketing)wereld. In aflevering vijf krijgt podcasthost Baardemans gezelschap van Guido Klomp (directie van sportmarketingbureau Triple Double) en dus Rein van den Berg.

Jeroen Baardemans, Rein van den Berg en Guido Klomp

Actueel thema

Sport- en mediarechten is een ongelofelijk actueel thema, aldus Van den Berg. "En niet alleen in Nederland, maar wereldwijd. Er verschijnen constant nieuwsberichten over partijen die voor veel meerdere jaren en voor veel geld, dan hebben we het soms echt over miljarden, mediarechten gekocht hebben. In Nederland draait het nu natuurlijk om de Eredivisiedeal die in 2025 afloopt en die vernieuwd zal worden." In Engeland kent de Premier League een soortgelijke ontwikkeling. De competitie heeft aangekodigd een wijziging te gaan doorvoeren in het aantal voetbalpakketten dat ze niet aanbiedt, met méér wedstrijden in elk pakket. "De vraag is wat dat gaat doen met de mediawaarde als het landschap verandert. Gaat een belangrijke speler als Apple bijvoorbeeld meedoen, gaan zij zich mengen in die strijd?"

De Eredivisie en de Premier League behoren tot de voetbalwereld, waarin de strijd om mediarechten dus volop gaande is. "Maar niet alleen in het voetbal", aldus Klomp, "dat is ook meer aan het verschuiven naar andere sporten. Je ziet nu ook de concurrentie op de Nederlandse markt al toenemen, met al die aanbieders die we inmiddels hebben: Ziggo, ESPN, Dinsey Plus, Amazon Prime, Videoland. Die concurrentiestrijd om sportcontent is nu wel echt aan de hand. En daar kunnen de sport en dus ook de sponsors wel een voordeel uit halen.”

Beluister de podcast 32. Minutes SPORTNEXT nu via Spotify, Google Podcast of Springcast