Social media als nieuwe inkomstenbron voor de sport

Veel organisaties in de sportwereld hebben de laatste jaren ontdekt welke mogelijkheden social media bieden. Met één bericht op Facebook, Instagram of Twitter kunnen miljoenen mensen bereikt worden; interessant voor de organisatie zelf, maar minstens zo interessant voor sponsors. Social media zijn uitgegroeid tot een nieuwe inkomstenbron. "Er is een nieuw verdienmodel ontstaan."

In de sportindustrie is de rol van (goede) content steeds belangrijker geworden. Het is een manier om de fanbeleving te verhogen, nieuwe fans te werven, je organisatie onder de aandacht te brengen, tickets en merchandising te verkopen en partnerships op een succesvolle manier te activeren. Social media zijn een vitaal onderdeel van sportorganisaties en –clubs geworden. Maar hoe maak je goede content die opvalt tussen het oerwoud aan sportfoto’s en –video’s. Daar helpt het Nederlandse Content Stadium, onderdeel van het bedrijf Socios Sports, bij.

"Dankzij Content Stadium kunnen kleinere organisaties met weinig financiële middelen toch kwalitatieve content maken. En grotere partijen, als bijvoorbeeld de FIFA, kunnen met ons systeem nieuwe typen content maken, zoals realtime wedstrijdstatistieken publiceren en tevens veel efficiënter werken en zodoende meer content creëren”" legt Jasper Swelheim, eigenaar van Content Stadium, uit.

'Steeds meer van onze klanten zien de mogelijkheid hun templates of losse social media-posts te vermarkten door deze als het ware te verkopen aan partners'

Jasper Swelheim (Content Stadium)

Instagram

De mediawereld is, mede onder invloed van de opkomst van social media, het laatste decennium behoorlijk veranderd. Consumenten zijn visueel ingesteld en de rol van fotografie en video wordt steeds belangrijker. Sportclubs, -organisaties en merken delen 24/7 snackable content in de vorm ban bijvoorbeeld zoals GIFjes, animaties en korte video’s, Ook worden statistieken van wedstrijden en spelers steeds vaker verwerkt in content. Van veelal langere geschreven artikelen, gaan we naar kortere, interactieve content in allerlei vormen. Van spraak tot beeld.

Swelheim verwacht dat het gebruik van statistieken in sportcontent nog een vlucht gaat nemen. "Er wordt steeds vaker diepere data gebruikt in onze templates. Zo maakt de EuroLeague zogenaamde schotchart visuals van de spelers voor hun social media-kanalen. Je krijgt als consument dan een soort heatmap te zien van waar spelers hebben geschoten. Van dergelijke content, overgewaaid vanuit de Verenigde Staten, verwacht ik veel. Statistieken worden steeds gewilder voor alle sportfans en niet alleen voor de die-hard fans."

Social media ontwikkelen zich razendsnel. In een paar jaar tijd hebben WhatsApp en Instagram een rol in ons dagelijks leven gekregen. "Instagram wordt steeds serieuzer genomen door sportorganisaties. Het is ook logisch dat er meer aandacht voor Instagram is, want het platform heeft inmiddels meer dan 1 miljard actieve gebruikers."

"Je ziet dat organisaties Instagram anders zijn gaan gebruiken. Ze plaatsen niet uitsluitend foto’s zoals in de begintijd van Instagram, maar communiceren middels de visuals ook nieuws en wedstrijd gerelateerde content zoals head-2-heads, tussenstanden of de wedstrijdstatistieken na afloop van een wedstrijd. Die combinatie tussen tekst en een visual of video zie je vaak terug, want dat is de meest effectieve manier om de boodschap bij de fans te krijgen via social media."

Waarde social media

Social media zijn uitgegroeid tot nieuwe inkomstenbronnen in de sportwereld. Zo hebben de social media posts van Cristiano Ronaldo een gemiddelde waarde van $1,8 miljoen. En ook sportorganisaties kunnen dankzij hun grote online achterban waarde toevoegen merken. "Steeds meer van onze klanten zien de mogelijkheid hun templates of losse social media-posts te vermarkten door deze als het ware te verkopen aan partners", aldus Swelheim.

"Er is een nieuw verdienmodel ontstaan. Sponsors hebben een volwaardige plek gekregen in de social media-strategie van sportorganisaties. Maar de meeste organisaties en clubs hebben nog wel moeite de waarde van hun social media-bereik te bepalen. Nu gebeurt dat vooral bij kleinere organisaties vaak op basis van een eigen inschatting. Daar is nog een slag te maken en we zijn voornemens om die waardebepaling van je social media-content in 2019 ook als feature aan Content Stadium toe te voegen. We zijn reeds bezig een model hiervoor uit te werken."

Implementatie van sponsors

Er zijn verschillende manieren waarop sportorganisaties- en clubs hun sponsors kunnen activeren op social media. Swelheim geeft vier verschillende voorbeelden die hij via Content Stadium aanbiedt. "Je kunt bijvoorbeeld de hoofdsponsor op alle templates laten terugkomen. Maar het kan ook slim zijn de templates op wedstrijddagen aan een zogenaamde 'Matchday sponsor' te verkopen, al dan niet als onderdeel van een groter Matchday pakket. 1. FSV Mainz 05 doet dit bijvoorbeeld met MediaMarkt."

De derde optie is om templates voor verschillende sponsors te ontwikkelen, legt Swelheim uit. "Zo heeft Club Brugge bijvoorbeeld Unibet verbonden aan hun social media-posts voorafgaand aan wedstrijden, met daarin statistieken van spelers en wedstrijden verwerkt. Dat is een logische combinatie."

Tot slot zijn er ook sponsors die zelf met ideeën komen, in lijn met de merkbeleving. Zo kwam Fraport, een Duits transportbedrijf, zelf met het idee om bij wissels in wedstrijden van Eintracht Frankfurt een animatie template te maken waarin een emoji het wisselbord omhooghoudt: 'Auswechslung! Präsentiert von Fraport.'

Verenigde Staten

Content Stadium heeft inmiddels meer dan 130 klanten – van grote organisaties als Ligue 1 en KNVB tot kleinere organisaties als de Nederlandse Darts Bond en Apollo Amsterdam - en kantoren in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk. Swelheim denkt dat er nog veel rek zit in de markt en richt zijn pijlen nu op de Verenigde Staten, waar het met de St. Louis Blues haar eerste partner heeft aangesloten.

"Onze templates worden steeds flexibeler, zodat klanten met hun templates nog meer gevarieerde content kunnen creëren. We hebben onlangs animaties in .mp4 en video templates toegevoegd aan ons platform en binnenkort is het ook mogelijk om posts op alle social media-kanalen in te plannen via onze nieuwe 'scheduling feature'.

"De media-afdelingen van sportorganisaties en-clubs worden steeds professioneler en de budgetten voor social media communicatie gaan omhoog", vervolgt Swelmheim. "De markt verandert snel. Tweeënhalf jaar geleden bestond Instagram Stories nog niet en nu gebruikt vrijwel iedereen in de sportwereld het. Daarnaast zien we ook een toenemende vraag naar templates specifiek voor LinkedIn, omdat de B2B-communicatie steeds belangrijker wordt. Daarentegen is er nauwelijks vraag naar templates voor Snapchat. Zo verandert de vraag rondom content in de sportwereld continue en wij kunnen daar met Content Stadium goed op inspringen."

Kijk hier voor meer informatie over Content Stadium.

Content Stadium is partner van SPORTNEXT.

Headerfoto: Shutterstock.com