Vijf redenen waarom 'ploeg Tietema' een succes wordt (en één waarom niet)

Ze hebben een droom: van de kelderklasse van het wielrennen naar de absolute wereldtop. Het Tour de Tietema Cycling Team wil de wielerwereld op z’n kop te zetten, zeggen ze zelf. Deze week lanceerden Bas Tietema, Josse Wester en Devin van der Wiel hun project met een nieuwe website - inclusief webshop natuurlijk - en eerste YouTube-video.

Tour de Tietema zet niet alleen de wielerwereld op z’n kop, maar vooral die van sponsoring en marketing. Vijf redenen waarom ‘project Tietema’ de nieuwe standaard is en een succes wordt (en één reden waarom niet).

1. Ze spreken de taal van de fan

We komen allemaal wel eens met een kilootje of wat teveel de winter uit en stappen pas op de fiets als we het voorjaar ruiken. Met een oud-toptalent (Tietema), voormalig hobbyvoetballer (Josse) en beginnend fietser (Devin) kan iedere liefhebber zich wel identificeren met minimaal één van de Tour de Tietema-hoofdrolspelers.

De heren stellen zich kwetsbaar op, laten zien waar je tegenaan loopt als je voor het eerst in Vlaanderen fietst én, misschien wel het belangrijkste, nemen zichzelf niet te serieus. Ze spreken de taal van de fan, die lid van de community kan worden voor 75 euro, inclusief allerlei extra’s, zoals een trainingsschema. Ben je geen fietser maar volg je de YouTube-serie wel op de voet? Geen probleem, ‘bankzitters’ worden lid voor een voordeliger tarief.

2. Ze hebben de juiste merken om zich heen

Een jaar geleden hadden Wester en Van der Wiel nog nooit op een racefiets gezeten. Nu rijden ze rond met een aantal van de grootste en bekendste merken uit de sponsorwereld op hun koerstrui, zoals Bingoal, Skoda, Cervélo, Shimano, Garmin en AGU. Namen waar menig WorldTour-team jaloers op is.

Dat zoveel A-merken instappen, zegt veel over de potentie die de markt ziet in het project. Tour de Tietema richt zich succesvol op een commercieel interessante doelgroep: de beginnende fietser. Alle merken in de fietsbranche ‘vechten’ om de aandacht van die doelgroep en door samen te werken met Tietema sla je daar een mooie slag.

3. Content first

Misschien wel de belangrijkste troef van Tour de Tietema: content staat boven alles. Ze willen gave video’s maken, scoren op Instagram en de eersten zijn op Clubhouse.

De heren hinken niet op twee gedachten, dat wat je andere wielerploegen steeds meer ziet doen. Met aan de ene kant de druk om te presteren en daarmee sponsoren tevreden te houden en aan de andere kant de wetenschap dat je fans zitten te wachten op nieuwe, unieke beelden van hun helden. De sponsoren van Tour de Tietema kijken niet naar de prestaties op de fiets, maar naar de prestaties online. En nu de frequentie van het aantal video’s dit jaar omhoog gaat, want het contentteam is uitgebreid, zullen die cijfers blijven stijgen.

4. De webshop is on point

Als je fans hebt, wil je die binden en het liefst zo snel mogelijk. Via WhatsApp-groepen waar je als eerste de nieuwe content kan zien, met gepersonaliseerde e-mails en een gelikte webshop. En die was meteen on point: bij de lancering kon je direct lid worden van de ploeg, tegen betaling uiteraard, en was de shop goed gevuld. Van koerstrui tot hoodie en van gepersonaliseerde kettingolie tot Tour de Tietema-koffie, het is er allemaal. Te weinig laten maken of niet: binnen een dag was de officiële koerstrui uitverkocht.

Ondertussen staat de webshop van Team DSM (tijdelijk) offline en kun je bij Team Jumbo-Visma wel casual kleding van Wout van Aert kopen, maar een betaald lidmaatschap bieden ze dan weer niet aan. Lid worden kan wel van BEAT Cycling Club, (casual) kleding kopen ook, waarmee ze qua e-commerce nog het dichtst in de buurt komen van Tour de Tietema.

5. Concurrentie is er niet (op YouTube)

Even een vergelijking: Jumbo-Visma heeft ruim 17.000 volgers op YouTube, Live Slow Ride Fast van Laurens ten Dam zit daar iets onder en BEAT Cycling komt niet boven de 1000. Deceuninck-QuickStep Cycling Team, volgens de UCI-ranking de beste wielerploeg ter wereld, telt er 51.000 en haalt het daarbij nog lang niet bij de fanbase van Tietema, die op 70.000 volgers zit. Bas, Josse en Devin zijn uniek in hun soort, maken content waar de wielerfan van smult, creëren zo een fanbase en dus waarde voor de sponsor.

Dat allemaal met - tot nu toe - beperkte middelen, zeker als je die vergelijkt met die van een WorldTour-ploeg. Het was vooral Devin van der Wiel zelf die én fietste én de video’s in elkaar zette. Dit jaar hebben ze gezorgd voor versterking met jonge gasten, die aanhaken omdat ze het zo’n gaaf project vinden. Daarnaast is het natuurlijk een mooie baan: content editor of webmaster bij het Tour de Tietema Cycling Team.

Ligt er dan geen enkel gevaar op de loer?

Tour de Tietema kwam, zag en overwon, heeft gezorgd voor een (content)revolutie in de sportwereld en dit is, als het aan de jongens ligt, pas allemaal het begin. Staat niets een doorslaand succes dan in de weg? Voorlopig niet, maar het gevaar schuilt ‘m in de climax van de uitgesproken droom: wielerprof worden.

De doelgroep van Tietema kent de Tour de France en Mathieu van der Poel, het allerhoogste niveau, maar heeft niets met de GP Jean-Pierre Monseré of Grand Prix Samyn. Als je aan die wedstrijden mee wilt doen heb je een ploeg nodig, met renners, mecaniciens, ploegleiders, een service course en de daarbij horende budgetten. De vraag is of de markt daarop zit te wachten of dat die de (beginnende) fietser vooral wil bereiken met gave, unieke content, inclusief conversie. Datgene waarin Tour de Tietema nu al op profniveau zit.

Foto's: Tour de Tietema Cycling Team