Waar blijven branded podcasts in de sport?

Het is dé mediatrend van 2018: podcasts. Vrijwel elk mediamerk is inmiddels begonnen met een luistershow en de populariteit ervan blijft maar groeien. Ook in de sportindustrie zijn podasts niet meer weg te denken. Maar toch is er één categorie die achter blijft: branded podcasts. Waar zijn de shows van TeamNL, de KNVB of PSV?

Podcasts zijn weer terug van weggeweest. De term podcasten dook voor het eerst in 2004 op. De naam is een samentrekking van iPod en broadcast. Na een aantal ‘rustige’ jaren is podcasting sinds 2014 weer aan een opmars bezig. Inmiddels luisteren in de Verenigde Staten ongeveer 67 miljoen mensen van 12 jaar en ouder maandelijks naar podcasts. Dat is ongeveer 21% van de Amerikanen.

"Een podcast is intiem en persoonlijk, het is eenvoudig om te maken én het is on-demand"

In Nederland is nog weinig data beschikbaar over het aantal luisteraars. Volgens het laatste Digital News Report van Reuters Institute luistert 18 procent van de mensen op maandelijkse basis naar een podcast. Belangrijker is dat uit hetzelfde onderzoek blijkt dat de meeste podcasts voor zeker 90 procent worden uit geluisterd. En voor marketeers misschien wel het belangrijkste cijfer: maar liefst 67% van de podcastluisteraars vindt het prima om commerciële boodschappen te horen die nuttig voor hen zijn en ze luisteren advertenties over het algemeen helemaal uit.

Meer inzicht

Merken hebben de kracht van podcasts inmiddels ook ontdekt.  Vorig jaar schatte PwC het advertentievolume voor podcasts in de VS op 220 miljoen dollar, een stijging van 85 procent ten opzichte van de 119 miljoen dollar in 2016. En nu Apple Podcasts (eindelijk) inzicht biedt in de podcastluisteraar, weten merken steeds beter wie er naar podcasts luisteren.

Om luisteraars nog meer bij hun merk te betrekken, beginnen veel bedrijven met branded podcasts. Ze produceren hoogwaardige series waarin het merk haar verhaal kan vertellen en waar geïnteresseerden gratis naar kunnen luisteren. Grote merken als McDonald’s, Microsoft en MasterCard hebben inmiddels (met succes) hun eigen branded podcasts.

Het voornaamste voordeel is dat je een publiek kunt opbouwen én hen kunt betrekken bij je merk. Dat grote merken als Apple, Google en Spotify volop inzetten op podcasts geeft wel aan dat het hier geen hype betreft. Met de komst van connected auto’s die beschikken over Apple CarPlay of Android Auto en de introductie van slimme speakers is de verwachting dat podcasting de komende jaren nog sterk zal groeien.

Band opbouwen

En op het gebied van sport, liggen er nog enorm veel kansen. Veel sportclubs en –organisaties opereren tegenwoordig al als mediabedrijven en produceren zelf enorm veel content. Van video’s tot magazines, en van apps tot Instagram Stories. Maar podcasts zijn vooralsnog onontgonnen terrein. En dat terwijl juist deze vorm erg goed zou passen in de mediamix.

Een podcast is intiem en persoonlijk - waardoor je sneller een band opbouwt met je luisteraars -, het is eenvoudig om te maken én het is on-demand - supporters kunnen ernaar luisteren waar en wanneer ze willen. 

Seinen op groen

"Een podcast leent zich goed voor verhalen vanuit de boezem van de organisatie"

Uiteraard kun je sporters en trainers uitnodigen aan te schuiven, maar een podcast leent zich juist ook goed voor andere verhalen. Denk aan de coördinator top- en wedstrijdsport die al jaren bij de organisatie werkt, de archivaris die goed kan vertellen over de geschiedenis van de club, of de jeugdtrainer die al decennia in de opleiding werkt. Je geeft zo je werknemers een platform, je gunt supporters een blik achter de schermen en je vertelt unieke verhalen uit de boezem van de club of organisatie. Je zou zelfs kunnen samenwerken met bijvoorbeeld de officiële supportersvereniging om tot een podcast voor en door supporters te komen. Omdat een podcast in een intieme en ontspanning setting wordt opgenomen is de kans bovendien aanwezig dat geïnterviewde wat meer van zichzelf prijsgeven. FC Utrecht is inmiddels - als eerste BVO in Nederland - gestart met een branded podcast. Technisch directeur Jordy Zuidam was de eerste gast en de eerste uitzending toonde meteen aan wat de kracht van podcasts is.

Daarnaast is het relatief eenvoudig partners een plek te geven in de podcast. Omdat jouw club of organisatie al gesponsord wordt door bedrijven, is het logisch hen ook te vermelden in de podcast. Je kunt de show weer gebruiken om specifieke producten en diensten onder de aandacht te brengen. Tevens zou je de CEO of een werknemer van een van je partners kunnen uitnodigen voor een uitzending.

Alle seinen voor sportclubs en –organisaties staan op groen om een podcast te beginnen. Wie durft het aan?


Headerfoto: Shutterstock.com