Megadeal IOC: Olympische Spelen in heel Europa naar Eurosport en Discovery

Baanbrekend nieuws is er vandaag door het Internationaal Olympisch Comité (IOC) bekend gemaakt. De uitzendrechten voor alle Olympische Spelen tussen 2018 en 2024 zijn voor 1,3 miljard euro volledig naar Discovery Communications gegaan. Discovery Communications, moederbedrijf van Eurosport, haalt met deze deal de grootste vis ooit binnen en lijkt een bom in het Europese sportmedialandschap te hebben neergelegd. Vanaf de Winterspelen van Pyeongchang (2018) stemmen we namelijk niet langer op NOS, VRT of BBC af voor de wedstrijden, maar moeten we op de paneuropese sportzender terecht. Op TV, via de app of online! 

*Update 17:27: Jan de Jong (NOS) heeft in een persbericht een eerste reactie op het nieuws gegeven.

Discovery Communications heeft de rechten voor alle screens binnengehaald: TV, Pay-TV, Online én mobiel in maar liefst 50 verschillende landen. Hierdoor heeft het in één klap toegang tot 700 miljoen kijkers wereldwijd en kan het serieuze stappen gaan zetten om Eurosport te transformeren tot hét sportkanaal van Europa. Op TV doordat ze het meest prestigieuze sporttoernooi ter wereld aan zich hebben te weten binden (en zich dus ook in gaat mengen in alle kijkcijferlijstjes), maar ook online door het koppelen aan bijvoorbeeld de Eurosport Player - waar Gijsbregt Brouwer een paar weken geleden al over schreef. Volgens kenners sluit de megadeal mogelijk ook aan op de wens van Thomas Bach om één Olympisch kanaal te hebben, waar de hele Spelen jarenlang gecovered worden. Zij het dan niet met een eigen kanaal, maar door samen te werken met grote partijen.

Gijsbregt Brouwer vult aan: De impact van deze deal kent nauwelijks precedent. De spelen waren altijd bij de NOS. De directeur van ons NOC komt zelfs bij de publieken vandaan en nu zijn daar ineens de Amerikanen. Dit gaat Eurosport ineens van knop 23 op de afstandsbediening naar de gewilde single digits  knoppen brengen. De Eurosport Player krijgt daarnaast een enorme push.

Vorig jaar nam Discovery Communications (het Amerikaanse netwerk achter de bekende zenders van Discovery, Animal Planet en TCN) Eurosport over van de Franse eigenaar. Volgens Gijsbregt is hiermee nieuw leven in het paneuropese sportzender geblazen: Met Discovery Communications vaart Eurosport een radicaal andere koers. De Amerikanen van DC zijn gewend aan investeren en creëren graag eigen rechten. Ook op lokaal niveau.

Doordat de megadeal tussen IOC en Discovery hét grootste sportmedia-nieuws van de afgelopen jaren is, zullen we er op sportnext met een aantal experts de komende week nog dieper op in gaan. Stay tuned! 


*Update 17:27: Reactie Jan de Jong (algemeen directeur NOS) 

Jan de Jong, algemeen directeur van de NOS, gaf in een persbericht zijn eerste reactie: De NOS heeft samen met alle andere publieke omroepen in EBU-verband geboden op de rechten van de Olympische Spelen van 2018, 2020, 2022 en 2024. Het IOC heeft al in de eerste ronde de rechten toegewezen aan Eurosport/Discovery. Dat betekent dat er een enorm verschil heeft gezeten tussen het bod van de European Broadcasting Union, andere geïnteresseerde partijen en de uiteindelijke winnaar, Eurosport/Discovery. Waarschijnlijk enkele honderden miljoenen. Voor de hele wereld is dit een enorme verrassing. Niemand heeft dit zien aankomen.

Het is voor de NOS nog onduidelijk wat dit betekent. Behalve dat wij de Spelen niet meer zo kunnen uitzenden als voorheen. We zetten in op een ruime sublicentie. Het is nog onzeker wanneer daarover gesproken gaat worden. Het IOC heeft in het verleden in Europa altijd de filosofie uitgedragen dat de Olympische Spelen door zoveel mogelijk mensen gezien moesten worden. Die koers lijkt nu verlaten. Men kiest onomwonden voor het geld. Het is nu de vraag wat dit betekent voor de olympische sporten. De kracht van de NOS is juist dat wij die sporten altijd volgen. Verhalen vertellen voor een groot publiek. Van Olympische Spelen tot Olympische Spelen. Niet alleen gedurende die zestien dagen dat de medailles worden verdeeld.

Dit is voor de NOS en alle andere publieke omroepen in Europa dan ook een serieuze dreun. Maar wij zijn wel eens vaker iets kwijt geraakt om vervolgens sterker terug te komen.