Men wil álles weten, en snel een beetje

Meer dan vijftien jaar geleden werd NU.nl opgericht. De nieuwssite brak door in 2000 na de vuurwerkramp in Enschede omdat het, in tegenstelling tot de klassieke media, realtime berichtte over de gebeurtenissen in Enschede. De krant verscheen pas twee dagen later, op maandag, en was zodoende rijkelijk laat. Nu, vijftien jaar later, is realtime berichtgeving met name in de sport de normaalste zaak van de wereld, maar is het ook altijd even volledig?

Een liveblog over een etappe in de Tour de France of een wedstrijd op het WK voetbal in Brazilië zijn niet meer weg te denken van traditionele nieuws-media als Telegraaf, Volkskrant en NRC, maar ook op specialere sites die gericht zijn op een specifieke niche zoals wielrennen of het WK voetbal. En die liveblogs werken, weet ik sinds deze zomer. Men wil continu en realtime weten wat er gebeurt.

Constante behoefte
Een voorbeeld. Stel je zit in de zomer in het zonnetje op een terras om een uurtje of twee. Geen gekke gedachte. Om vier uur wil je wel graag nog even op de televisie de laatste vijftig kilometer van de Tour-etappe zien, maar dat is pas over twee uur. Op de tafel naast je gaat het toevalligerwijs over diezelfde Tour. Jouw aandacht wordt getrokken als de ene persoon aan die andere tafel opeens zegt dat Alberto Contador is afgestapt in de Tour. Wat doe je dan anno 2014? Juist, je pakt je telefoon en je zoekt op ‘Alberto Contador afgestapt Tour’ of iets in die trend. Mensen hebben een constante behoefte aan nieuws én de bevestiging van nieuws en pakken daarvoor tegenwoordig vrijwel altijd hun telefoon om aan die behoefte te voldoen.

Zo ging dat tijdens het WK voetbal in Brazilië ook. ‘Suarez bijten Chiellini’, ‘Streaker WK-finale’, ‘Reddingen Tim Howard’, ‘Axelle Despiegelaere’ waren trends die terug te zien waren op het zeer actuele Google Trends. Er was tijdens het WK echter ook een nieuwe trend waar te nemen. Men is niet alleen meer op zoek naar het hoofdnieuws, de nieuwsconsument anno 2014 wil werkelijk waar alles weten wat er tijdens een evenement gebeurt. Juist ook de bijzaken.

Lees ook: Getouwtrek om WK-babe Axelle Despiegelaere

Bijzaken
Ter illustratie neem ik u mee naar de meest memorabele wedstrijd van het WK in Brazilië; Brazilië – Duitsland. In de rust van de wedstrijd stond het al 0-5 voor de Duitsers, nota bene tegen het gastland. Dat was al genoeg redenen voor menig persoon om op internet te zoeken naar bevestiging van die tussenstand. Stelt u zich maar weer voor dat je in een restaurantje zit en je buurman zegt dat Duitsland 0-5 voor staat tegen Brazilië. Reken maar dat je op je telefoon gaat kijken.

Maar dat was niet het enige. NOS-commentator Frank Snoeks repte rond de 40ste minuut van de wedstrijd over ‘rellen in Brazilië’. Niet zo’n gekke associatie als het voetbalgekke gastland, dat zichzelf torenhoog favoriet achtte, volledig van de mat gespeeld wordt. Of het lag aan de opmerking van Snoeks over de rellen of dat het bij het voetbal-kijkende publiek dezelfde associatie opriep, de absurde tussenstand zorgde voor een extreme piek in het aantal zoekopdrachten ‘rellen in Brazilië’ op het moment dat de wedstrijd nog gaande was. Niet alleen de hoofdzaak, de verbluffende 0-5 tussenstand boeide het publiek, ook de randzaken. Rellen in Brazilië, all time doelpuntenrecords of absurde incidenten zijn bijna net zo in trek tegenwoordig. Die wetenschap kan goud waard zijn voor je blog over een bepaald onderwerp.

Toch komt er meer bij kijken dan alleen het realtime monitoren van trends en daar een berichtje over schrijven op je blog. Je webblog moet SEO-geoptimaliseerd, gespecialiseerd, continu up-to-date én mobiel-responsive zijn. Is dat op-en-top? Dan liggen daar volop kansen voor grote media-kanalen, maar juist ook voor de kleinere internet-ondernemer. Zoek maar eens op ‘rellen in Brazilië’ en kijk of u in de eerste zoekresultaten ondergetekende tegen komt, waarschijnlijk boven de gevestigde media.

Hét gebeurt nu
Concluderend heeft men tegenwoordig zo’n extreme behoefte aan werkelijk ál het nieuws in realtime, dat het niet meer volstaat om alleen het hoofdnieuws te melden, maar ook alles daar om heen. Zeker in combinatie met (bewegend) beeld, dat binnen luttele seconde te vinden is op Vine, Daily Motion, Twitter en Youtube, de wetenschap dat de Tour de France in 2015 in Utrecht begint én dat de mobiele markt alleen nog maar groter wordt, liggen daar volop kansen.