Een bekend verhaal binnen en buiten de sportwereld zijn de megabedragen die worden neergelegd voor sponsorcontracten met topspelers voor een lange periode. Nike, adidas, Samsung, Castrol, Gatorade, staan allemaal in de rij met een marketingbudget van miljoenen, maar niet voor de subtop. Spelers die net buiten de spotlights vallen moeten alle zijlen bijzetten om maximaal gebruik te maken van de commerciële mogelijkheden van hun actieve sportcarrière. De vakbond voor spelers NFL Players ziet kansen en gebruikt on demand-sponsoring op een open platform.
Het duurde volgens AdWeek slechts enkele minuten. Running Back Jamaal Charles van Kansas City Chiefs bekeek het voorstel op zijn smartphone en drukte op akkoord. Een nieuwe micro-sponsordeal ging per direct van start. NFL Player Inc. (NFLPI) is verantwoordelijk voor het beschermen en ondersteunen van marketingrechten van spelers in de NFL en opende een marktplaats genaamd Activate. Een open platform waar spelers en merken elkaar vinden om kleine en kortstondige sponsordeals te sluiten. Het doel is om de commerciële mogelijkheden van spelers beter te benutten.
Lees ook: Opendorse is een marktplaats voor sponsors en sponsor zoekende
Spelers hebben een eigen fanbase en kunnen deze mede dankzij social media direct bereiken. "We ondersteunen inmiddels meer dan 1.800 spelers. Elke speler heeft keihard moeten knokken om hier te komen en we willen dat succes graag belonen. Iedere speler heeft een eigen fanbase, thuis en wereldwijd. We willen deze fanbase gebruiken. We zijn op zoek naar on-demand producten en samenwerkingen, daar ligt de toekomst" aldus Seven Scebelo, vice president NFLPI. "We bieden merken de optie om sporters te vinden die bij hun budget, doelen en marketingacties passen. Voorheen duurde het minimaal zes weken om een samenwerking rond te krijgen, nu zes minuten" aldus Blake Lawrence, CEO van de ontwikkelaar achter Activate. Gemiddeld wordt er bijvoorbeeld $375 betaalt voor een tweet.
Lees ook: Valt er voor de sport geld te verdienen aan exclusieve content? Analyse van Jaap Stalenburg
Een sterke aanwezigheid op social media is doorslaggevend. Volgens Lawrence moet het mogelijk zijn om drie tot vijf samenwerkingen per week te sluiten. In de nieuwe samenwerkingsvorm kopen merken bereik, een overkill aan commerciële boodschappen ligt dus op de loer. Daarnaast vindt er door de kortstondige samenwerking niet of nauwelijks overdracht van merkwaarden plaats. In de Verenigde Staten worden spelers gezien als een uithangbord. "Onze spelers staan op social media midden in de passie en moeten daar dagelijks effectief gebruik van maken. Ik denk dat ze zich steeds meer bewusten worden van de mogelijkheden, wij helpen ze de eindjes aan elkaar te knopen" aldus Scebelo.
Liggen er kansen voor Nederlandse sporters en merken? Moet er in Nederland een marktplaats voor sporters komen?