Ook Amazon betreedt strijdtoneel om uitzendrechten live sport

Hoewel de meeste mensen nog steeds via de televisie naar live sport kijken, winnen live streams op internet snel aan populariteit. Social media mengen zich inmiddels eveneens in de strijd om de uitzendrechten voor sportwedstrijden. Twitter en YouTube hebben al deals met broadcasters gesloten, Facebook richt zich met Facebook Live op online sport en ook Amazon heeft nu zijn eerste stappen gezet op dit gebied. De internetgigant gaat de komende jaren de liveverslagen van de wedstrijden in de Duitse Bundesliga ten gehore brengen via Amazon Prime Music en is het volgende internetbedrijf dat het strijdtoneel om de uitzendrechten van live sport betreedt.

De uitzendrechten voor de Duitse Bundesliga werden vorige week voor de komende vier seizoenen voor maar liefst 4,64 miljard euro verkocht. Dat betekende een recordbedrag en een stijging van 85 procent ten opzichte van de vorige deal. De Bundesliga is de op één na rijkste competitie na de Premier League, die de tv-rechten voor het recordbedrag van 7 miljoen euro verkocht aan Sky Sports en BT Sport.

Ook in Duitsland zendt betaalzender Sky het merendeel van de voetbalwedstrijden live uitzenden, maar ook Eurosport gaat een aantal duels uit Duitsland live laten zien, evenals de publieke zender ZDF. De ARD blijft de samenvattingen uitzenden.

De Bundesliga laat met de deal ook zien dat het met de tijd meegaat, want er werden ook contracten afgesloten met Amazon (radiorechten voor online en mobiel) en de Perform Group (streamen van samenvattingen). Met name de deal met Amazon is uiterst interessant omdat de webwinkel hiermee een belangrijk signaal afgeeft. Het Amerikaanse bedrijf begeeft zich nu definitief ook op de markt voor live sportrechten en volgt daarmee Facebook, Yahoo, YouTube en Twitter.

Millennials

De wedstrijden in de Bundesliga zullen vanaf komend seizoen vier jaar lang te horen zijn via Amazon Prime, de streamingdienst van de webwinkel. Ook Amazon ziet inmiddels in dat er met live sport veel geld te verdienen valt. Hoewel de meeste sportliefhebbers nog steeds op de traditionele manier via de tv naar sport kijken, vindt er wel een verschuiving plaats naar andere manieren van streamen. Nu Amazon zich ook gaat focussen op live sport hoopt het de zogenaamde millennials voor zijn streamingdienst te interesseren.

Het live streamen van sport is aan een opmars in de mediawereld bezig. Twitter sloot een deal met de NFL (en troefde onder meer Amazon af) en gaat in het nieuwe seizoen op donderdagavond tien keer een American Football-wedstrijd live streamen. Yahoo zond vorig jaar al de wedstrijd tussen de Jacksonville Jaguars en Buffalo Bills vanuit Londen live uit en via YouTube kon je in het Verenigd Koninkrijk zowel de finale van de Champions League als Europa League live bekijken. En naar de Super Bowl keken dit jaar online per minuut gemiddeld 1,4 miljoen mensen.

Door de toenemende interesse in het online kijken naar live sport gaan ook bedrijven meer geld uitgeven aan advertenties op social media. Een onderzoek van het Amerikaanse bedrijf IAB toont aan dat bedrijven verwachten in 2016 meer dan tien miljard dollar uit te geven aan het adverteren rondom onlinevideo’s. Amazon wil logischerwijs ook een graantje meepikken van dit bedrag en omdat live streams van sport het populairst blijken te zijn, zet het bedrijf daar nu op in.

Netflix

Nu Amazon de markt van de tv-rechten voor sport voorzichtig heeft betreden, lijkt het wachten op het eerste bedrijf dat een Netflix voor de sport gaat ontwikkelen. In de Verenigde Staten kunnen Amerikanen met dank aan het Nederlandse bedrijf Next Generation Sports Network (NGSN) al 24 uur per dag en 7 dagen per week duizenden wedstrijden uit Europa en Zuid-Amerika live en on-demand kijken. Maar de (Europese) topcompetities ontbreken nog in het aanbood.

Het is duidelijk dat de manier waarop we naar (live) sportwedstrijden kijken, langzaam aan het veranderen is. Live streams winnen aan populariteit, Facebook en Twitter zetten zwaar in op sport, via YouTube zijn al diverse sportwedstrijden te zien geweest en Amazon ziet mogelijkheden in Duitsland. De ontwikkelingen volgen elkaar snel op en één ding lijkt duidelijk: de consument wordt de winnaar.